هیواهیوا، تا این لحظه: 16 سال و 4 ماه سن داره

هیوای آسمانی من

شعرهایی برای جایگزینی در تراشه ها .

1392/1/26 18:51
نویسنده : ساحل
1,665 بازدید
اشتراک گذاری

سلام به دوستان عزیزم.

 

در مورد خواندن و نوشتن زیاد بحث کردیم. خوب من موافق با این موضوع بعد از 4 سالگی هستم. یعنی زمان یکه واقعا ذهن بچه نسبت به قبلتر باز تر شده و آموزش زبان دوم هم شروع شده و دید کودک نسبت به دنیای واژگان بیشتر دشه. اغلب کودکان در همین سن در مورد خطوط و واژه ها سوالاتی میپرسند و خودشون علاقمند به خوندن هستند. خوب ما چندین ماه قبل شروع کردیم تراشه های الماس رو. دیروز من داشتم کتاب سوم رو با هیوا کار میکردم مرور میکردم. متوجه شدم دروس آخری زیاد دارای کلماتی که برای هیوا جالب باشه و کاربردی هم باشه نیستند. منظورم درس هشتم به بعد هست کلماتی مثل " بینا " " شنوا " " شوت " " استخوان ها " میدونید خوب هستند اما من فکر میکنم مادر باید در این بین حتما از خلاقیت خودش استفاده کنه و به نسبت روحیه و علاقه و سلیقه کودکش متون رو بازنویسی کنه. خوب هیوا کتاب شعر فروغ رو آورد و گفت میخواد برام بخونه. نشست و یک شعر رو انتخاب کرد بیشتر کلمات رو خوند و البته یک موردی که خیلی هیجان زدم کرد این بود که کلماتی رو که نخونده بود هم با استفاده از خوندن حروف تک تک کنار هم گذاشت و خوند و این برام بسیار عالی بود چون سوال من از جناب زمانی عزیز این بود که بچه ها تا کی باید این کلمات رو بخونن و کی میتونن با حروف و صدا کلماتی ور که کار هم نکردن بخونن. که البته در کتابهای " دومن " گفته شده که بچه ها لزوما نباید تمام کلمات رو در این سن بخونن و این کار فقط در حد آشنایی و علاقمند شدن اونهاست و باعث میشه در مدرسه نسبت به بچه های دیگه سریعتر رشد کنن. 

مساله بعد :

من فکر کردم بجای این دروس و دروس بعدی در مرحله چهارم که شاید کلمات جالبی از نظر من نداشته باشن چند تا از شعرهای فروغ و حافظ و خیام و شعرهای کتاب شعر خودش رو منظورم اشعار بچگانه هست که درارای کلمات زیباتر و کاربردی تر و ملموس تری هستند رو کار کنم. دقیقا همونطور که کلمات جدید رو روی کارت تایپ کنم و یاد بدم و بعد کل سطر و بعد کل شعر رو تایپ کنم بصورت کتاب و بخونیم با هم. 

در ابتدا شعر " پرنده فقط یک پرنده بود " رو انتخاب کردم که تقریبا هیوا تمام کلمات رو بلد بود و با چنان حسی میخوند که من واقعا این رو در هیوا دیدم که علاقه زیادی به شعر داره و البته از خودش هم پرسیدم. و بعد کتابهای داستانی رو که زیاد دوست داره. 

شعر رو در پست بعدی میذارم و کتابهایی رو که قرار هست کار کنیم به مرور با ذکر اتفاقاتی که میفته . امیدوارم تراشه ای های عزیز از این نظر من خوششون باید و اونها هم همین کا رو بکنن. 

 

و در مورد موسیقی. هیوا یک فلش مموری از پدرش هدیه گرفته :) در این فلش اهنگهایی رو خودش انتخاب کرده و ریخته. من تمام آهنگهای انگلیسی و فارسی و اهنگهای کلاسیک رو انتخاب کردم و یاد دادم خودش با نظارت من بریزه توی فلشش . میذاره و گوش میکنه. کار خوب و هدیه مناسبی باری 5 ساله هاست. :))

 

همگی موفق باشید.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (4)

مامان عبدالرحمن
26 فروردین 92 21:29
سلام سحرجان ازایده قشنگت خیلی خوشم اومدخیلی خوشحال شدم نظرای زیباتونواینجاگذاشتی تاماهم استفاده کنیم یه دنیا ممنون
موفق باشی عزیزم


خواهش میکنم عزیزم. وظیفه بود.
lمریم مامان نورا
26 فروردین 92 23:08
سلام مامان مهربون و کوشا
من خیلی وقته که مطالبی راجع به خوندن زودهنگام کودکان جمع آوری کردم از شیچیدا و دومن وتراشه ها تا حتی بن بن بن

ولی به نتیجه نمی رسیدم که این کارو
شروع کنم البته دختر م الان 2 سال و 4 ماهش هست و تقریبا از 7 ماهگیش درگیر این مساله هستم
نظرتون واقعا برام جالب بود .
از اینکه سخاوتمندانه تجربیات واطلاعاتتون رو در اختیار بقیه مامانها میذارید واقعا ممنون


سلام عزیزم. ممنونم از توجهت به مطالب. بلی من واقعا اثر خواندن رو در سن 4 سالگی بسیار بالا و موثر میبینم برعکس اونچه اشخاص مختلف از همین افراید که نام بردی میگن و من اصلا معتقد به خوندن در سنهای پایین نیستم چون واقعا اهمیتی در زود حرف زدن یا بعد وسیع کلامی کودک نداره.
مریم مامان نورا
26 فروردین 92 23:11
در ضمر بسته زبان و کتاب مونتسوری هستم من هم منتظر بسته زبان و کتاب مونتسوری هستم.

من لهجه اصلا خوبی ندارم به نظر شما استفاده از شخصی که تو این زمینه مهارت داشته باشه چطوره ؟


حتما بسته هارو برات میفرستم. درباره لهجه من نظرم همیهش این هست که زیر 5 سال خود مادر میتونه با بچه کار کنه و نیازی به صرف وقت و هزینه اضافی برای کلاس نیست. تو میتونی قبل از اموزش تلفظ صحیح رو چک کنی با استفاده از بابیلون و البته اینقدر هم حساسیت روی لهجه نداشته باش چون واقعا اینقدر مهم نیست. مهم هست اما نه زیاد. امیدوارم زودتر بستها اماده بهش وب رات بفرستم. شخص مربی نیتیو رو قبول دارم و ضروری هست اما بعد از 5 سالگی
مامان ساجده
27 فروردین 92 16:32
سلام عزیزم متین تو جشنواره آتلیه سها شرکت کرده اگه لطف کنید و به وبش بیاید و به آدرسی که هست برید و بهش رای بدید ممنون میشم در ضمن اگه به کوچولوی دیگه ای رای داده باشید بازم میتونید رای بدید