هیواهیوا، تا این لحظه: 16 سال و 3 ماه و 30 روز سن داره

هیوای آسمانی من

جعبه قصه گویی

1392/6/29 21:51
نویسنده : ساحل
2,289 بازدید
اشتراک گذاری

سلام به یاران همیشگی 

 

برگشتیم از عالم تدریس و زبان انگلیسی با یک پست ادبی آنهم از نوع ادبیات کودک و نوجوان :)

 

فردا اولین روز مدرسه هیوا است. عکسها را بعد از رفتن و انجام مراسم میگذارم. خیلی مشتاق دیدن دخترم در لباس فرم و دیدن روی ماهش در مدرسه هستم. برایش از صمیمی قلب بهترین روزها را در مدرسه آرزو میکنم. بعدا در این باره مینویسم. 

 

درباره " جعبه قصه گویی "پیشتر حرف زده بودیم. امروز بصورت عملی با روند این فعالیت بسیار خوب که باعث تحریک ذهن کودکان برای تخیل و تجسم داستانها بصورت واقعی با استفاده از عروسکها یا تلفیق آن با نقاشی و کاردستی می باشند ، بیشتر میخوانیم. 

در ابتدا باید کل روند بر دوش کودک باشد. اوست که تصمیم میگیرد داشتات را چطور ادامه دهد. جلو ببرد و به آن اضافه یا کم کند. مادر فقط یک راهنماست و کودک است که ابزار مناسب و دلخواه را برای روند کار انتخاب میکند. با تصویر بیشتر توضیح میدهم :)

یک جعبه ساده کفش ، ظرف هر چیزی که میخواستید دور بریزید را نگاه دارید ، کنار کودک بنشینید و بگویید " می خواهیم یک جعبه درست کنیم که هر وقت درب آن باز می شود داستانهای زیادی از آن بیرون میریزد. حالا می خواهیم یک داستان را تعریف کنیم و تو با هر چیزی دوست داری آن را انجام دهی ".

اینها یک جعبه هستند و یک گروه عروسک نمایشی. برای انجام این داستان میتوانید از عروسکهای نمایشی استفاده کنید. هم زیبا هستند هم کوچک :) 

قصه گویی خلاق

در جعبه را باز کردیم و داستان " لاک پشت پرنده  را انتخاب کردم . به دلایلی .

هم آموزنده بود و هم به هیوا بطور غیر مستقیم یاد میداد هر جایی مباید هر حرفی را زد و گاهی باید فقط سکوت کرد :)

من خط به خط داستان را می خواندم و هیوا انتخاب می کرد میخواهد چه بکند. ابتدای داستان با یک برکه شروع می شود. من از قبل تمام ابزارهایی را که فکر میکردم ممکن است هیوا به آن نیاز پیدا کند کنار او گذاشته بودم. 

هیوا تصمیم گرفت یک برکه درست کند با :

داستان

کاغذ رنگی :)

برکه ای که در آن چند سنگ کوچک و بزرگ هم هست.

کنار برکه یک لاک پشت زندگی میکند . 

هیوا برای آقا لاک پشت یک درخت می کشد .

داستان

و برایش چند سیب هم بکشد .

و تصمیم میگرد آن را با قیچی جدا کند و در جعبه بچسباند .

چنینی درختی را به این زیبایی من هم نمیتوانستم به این سرعت بکشم و رنگ کنم و بچسبانم  خدایی

:))

حالا ما یک جعبه درایم با یک برکه ، یک دشت و یک درخت پر از سیب :)

ادامه داستان . هیوا خودش داستان را تعریف میگوید و عروسکها را انتخاب میکند 

 

و باز ادامه میدهد 

و باز . وقتی که لاک پشت روی پشت لک لک قصه سوار است و در حال پرواز :)

 

و تمام حیوانات جنگل از پایین او را نگاه میکنند و درباره او حرف میزنند و لاک پشت قرار است ساکت بماند :))

و پایان داستان :)

لاک پشت به زمین می افتد .

در این داستان تمام کاراکترها را کودک انتخاب کرد . دخترک ما حرف زد و تعریف کرد . نقاشی کشید و کاردستی درست کرد. چسباند و کلی خلاقیت به خرج داد. حالا او یک جعبه دارد که درونش یک درخت و برکه است. هر وقت دربش را باز میکند چیزهایی به او اضافه می شود. خانه ، کیک ، یک جادوگر و و و ..

این جعبه برایش خیلی کاربردی است. تمام عروسکهایش را ریز و درشت از کوتوله های سفید برفی گرفته تا عروسکهای بزرگ و همین حویانات کوچک و دیگر حیوانات مزرعه در این جعبه کنار هم جمع می شوند و نمایش میدهند. جمع کردنش هم راحت است . 

در تمام کشورهای دنیا در مدارس چنین کارگاه هایی دارند با نام " قصه گویی خلاق " . بچه ها جمع می شوند ایده میدهند و به داستان پردازی می پردازند. 

خوب مادران هم میتوانند چنین کاری انجام دهند .:)

بزودی با فعالیتهای دیگر برمیگردم . 

موفق باشید.

 

پسندها (1)

نظرات (18)

زهرا مامان هیوا
29 شهریور 92 22:00
عزیزم چه وبلاگ خوب و مفیدی
خدا دختر گلتو حفظ کنه
دختر من هیوا الان سه ماه و نیمشه، امیدوارم بتونم از نوشته ها و تجربیاتتون برای دخترم استفاده کنم


چه جالب تا حالا اسم هیوا رو نشنیده بودم بجز دختر خودم. اسم شناسنامش چیه ؟ ممنون عزیزم.
مامان فاطمه
29 شهریور 92 22:27
مبارک باشه .انشالله مدارج عالى علمى رو طى کنه هيواخانم.من منتظر جواب شماهستم بى صبرانه.


دوست خوبم. میتونی باهاش شرذع کنی. روی روشی که کتابش رو نوشتم خیلی کار کردم. سی دی سیمپلی کیدز رو بگیر و بذار بشنوه. اگه برات مقدوره بسته رو بخر و باهاش کار کن. میتونی از سایت خودم هم بخری که 5 درصد تخفیف داره. یا سایت من و مامان. بازیهای خیلی زیاده. کتابهای زیادی در سایت من و مامان هست مخصوص سن دختر نازنینت. تهیه کن و باهاش انجام بده. در وبسایت من هم فعالیتهای مونته سوری هست یک روش اموزشی نوین. برای سن دختر خیلی مناسبه. برو سر بزن و ببین. موفق باشی.
مامان مهرتاش
30 شهریور 92 9:07
سحر عزيزم مرسي از راهنماييات ... فكر نمي كردم اينقدر دروه هاش گرون باشه ...كاشكي مناسب تر بود مي تونستم برم ... خيلي دوست داشتم اين دوره رو بگذرونم و ازش هم واسه مهرتاشم هم واسه بقيه بچه هاي اطرافم استفاده كنم اما فعلا مقدور نيست اين هزينه رو بكنم

ايكاش دولت ما بيشتر به اين چيزا اهميت ميداد ...


سارای عزیز برو به وبسایت مادران امروز. تمام مطالب مونستوری رو بخون. من هر هفته دو یا سه فعالیت رو میذارم در سایتم. و بزودی کل کتاب رو بطور کامل ترجمه و چاپ میکنم . میتونی بدون هیچ کلاس و هزینه ای با مهرتاش کار کنی. غصه نخور تا من هستم غم نداشته باش
شيرين
30 شهریور 92 12:36
سلام ساحل جون خداقوت
نام و نام خانوادگي:شيرين اشرفي
متولد1364/06/30 امروزم تولدمه
تحصيلات:كارشناسي حسابداري
شغل :مربي بخش امورمالي و بازرگاني (ابلاغ مربيگري از سازمان فني حرفه اي دارم )يه فروشگاه كوچولوي كتابم دارم آدرسامم قبلا ايمل كردم آدرس منزل پيش خودت محرمانه باشه خط تلفنم(ثابت)تا آخراين هفته وصل ميشه بعد دوباره همه رو كامل بهتون ميدم كه زحمتشو بكشين بذارين تو سايت
يه دنيا ممنون
به اميد ديدار


عزیزم تنلاشت رو تحسین میکنم.برو به سایت و نمایندگی خودت رو ببین. گذاشتم.
maryam
30 شهریور 92 12:57
salam azizam.ghaleb jadid veblog hiva jan kheili ghashangeh.manam mikham vaseh kasra veblog 2orost konam .misheh rahnamaeiim koni?masalan che tori mitoonam ghaleb barash entekhab konam?ya inkeh che tor matlab benvisam ya aksa ro che tori bezaram b hamrah matn?


ممنون مریم جان. ببین در صفحه اول سایت همه سوالاتت رو پاسخ داده سایت. و در قسمت پرسش و پاسخ هم همینطور. انتخاب قالب در کنار سمت راست کادر هست. ارسال مطلب جدید برای پست جدیدی هست و در قسمت بالای کادری که درای مطلب میذاری نوشته افزودن تصویر که باید زیر 100 کیلو بایت باشه.
مامان عبدالرحمن واویس
30 شهریور 92 13:06
هیوای نازنین باخوندن اینکه فرداقراره بری مدرسه خیلی خوشحال شدمهمیدوارم همیشه موفق باشی عزیزم


مرسیییییییییییییییییییی
مامان عبدالرحمن واویس
30 شهریور 92 13:08
سحرجان فعالیتی روکه انجام داده بود عالی بود همیشه باوجودت همه چیزواسم اسون میشه
من بیشترازهمیشه احساس شادی وموفقیت میکنم
چون واقعا موفق شدم
منم باعبدی جون انجام میدم نتیجه رواعلام میکنم
موفق باشی نازنینم


خیلی از بودنت خوشحالم عزیزم. بهت افتخار میکنم دوست مهربونم.
مونا
30 شهریور 92 15:18
مبارك باشه هيوا خانم
نظر شما در مورد آموزشگاه موسيقي هدي پروانه چيست؟؟
گروه كر را چند ساليست راه اندازي كرده و موفق بوده
آموزشگاه هدي پروانه بهتره يا باريتون براي دوره ي ارف


ممنونم. هیوا رو دو بار بردم کلاس آقای پروانه اما خوشم نیومد از روششون. باریتون روش کودکانه بسیار مدرنتری داره .
فرانک مامان ریحانه
30 شهریور 92 19:13
ساحل عزیز بسیار تبریک بدلیل پشت سر گذاشتن همه موانع و انتشار مجموعه زبانتون که واقعا براش زحمت کشیدین که البته من همون نسخه اولشو دارم و بهم پیامک دادین که زحمت ارسال مجموعه رو میکشین و ما بیصبرانه منتظریم. اما در مورد کیف قصه گویی میشه بیشتر توضیح بدی که علاوه بر عروسکها و فعالیت نقاشی بخشهایی از داستان چند کارتی که ضمیمه شده چه نقشی دارن. از پست خوبت هم ممنون.


سلام عزیز دلم. بلی من منتظر کتاب اول هستم که صحافیش همچنان ادامه داره . واقعا کار سختیه چون خواستم دقیق و خیلی تمیز باشه. برای همین طول کشیده. منظورت رو از کارتهای ضمیمه شده درست متوجه نشدم عزیزم!!!
زینب
31 شهریور 92 7:03
این جعبه قصه رو دوست دارم ایده خوبی است مرسی عزیزم


خواهش میکنم دوست خوبم.
سارا مامان مهرتاش
31 شهریور 92 11:12
سحر عزيزم تبريك ميگم بهت
از صميم قلبم
واي مي دونم چه حالي داري
ايشالا هميشه پله هاي ترقي رو طي كنه عزيز دلم
از طرف من روي ماهش و ببوس و بهش تبريك اولين روز مدرسه رو

ماشالا هزارماشالا ديگه حسابي خانم شده ...

سحر جون به تو هم خسته نباشي ميگم كه مي دونم اين 7 سال حسابي براش زحمت كشيدي از هيچ چيزي دريغ نكردي

ايشالا خدا واسه همديگه حفظتون كنه

يادت نره دخملي و ببوسي و بهش بگي از طرفه منه ...

بابت مونتسوري هم واقعا مرسي ... واقعا تا تو هستي كه غمي نيست عزيزم ... حتما مطالب و مي خونم و پيگيري مي كنم عزيزم ...

اين و از صميم قلبم ميگم كه دوستت دارم دوست و خواهر گلم

امروز تازه فرصت كردم اين پست و بخونم و خلي برام جالب و جذاب بود
منم خيلي دوست دارم مهرتاشم كه بزرگتر شد همين بازي ها رو باهاش انجام بدم ...
يه سوالي داشتم

اين قصه رو از رو كتاب خوندين؟ هيوا جون قبلا ماجراي قصه رو مي دونست يا اينكه اسم قصه و ماجراي قصه كاملا ساخته ذهن هيواي گلم بود؟



مرسی سارای عزیزم. البته هیوا 5 سال و نیمه هست )) ممنونم. میتونی الان هم با مهرتاش از این طور بازیها انجام بدی . مدل ساده ترش رو. این داستانها رو من از روی کتابهای کلیله و دمنه یا قصه های آموزنده برای بچه ها یا داستانهای شب خودم انتخاب میکنم. سعی میکنم مسائل آموزنده رو درخلال داستان بهش تفهیم کنم. بخصوص که سن هیوا خیلی حساسه. سن رشد درونی و استقلال هست و زیر بار هر حرفی نمیره. اما در پایاین بهش اجازه میدم یعنی آزادش میذارم داستان رو هر طور خودش فکر میکنه دوباره برام بگه.
فهيمه
31 شهریور 92 16:41
سلام ساحل عزيز ,اين بازي خيلي خوبه.البته پسر من خودش داستان خلق ميكنه و استفاده هاي گوناگوني از اسباب بازيهاش و حتي وسايل خونه ميكنه و تخيلات خيلي قويي داره.براش يه تعداد گيره لباس گرفتم پارسال, ديروز ديدم اوردشون و ميگه اينا خار ماهي هستند و كلي راجع به نوع غذا و نحوه خوردنشون و گوارششون توضيح داده.علاقه زيادي به اناتومي موجودات داره.از فردا ميره پيش يك.اميدوارم همه كودكان شاد و پيروز باشند.


فهیمه عزیز تو میتونی براحتی روی همین هوش و علاقش به علوم و جانور شناسی کار کنی. به این طریق که بطور غیر مستقیم تشویقش کنی خودش بره دنبال چیزهایی که دوست داره. سری مستندهایی درباره زندگی آبزیان براش بگیر و بذار ببینه و کتابهایی که قبلا نام بردم مثل زندگی زیر دریا رو براش بگیری و باهاش بخونی. همینطور دائره المعارف خردسالان هم خیلی خیلی میتونه براش مفید باشه عزیزم. موفق باشی دوست خوبم.
مامی
1 مهر 92 0:31
سحر عزیز و خلاق و مهربون ودلسوز مادراوزحمتکشو....
سلام
عالی بود دخترمن 27ماهشه من تا حالا سه چهارتا ازین جعبه ها تحت عنوان خونه حیووناوآدمکها و...درست کرده بودم وقصه میگفتم ولی هیچ وقت فکر نمیکردم این یه روش جهانیه

ممنون از بابت مونتسوری واقعا دنبالش بودم شدید
از دیدنت تو نمایشگاه خوشحال شدم خانم فهمیده و متواضع
موفق باشی عزیزم


مامیییییییییییییییییی چقدر من رو شرمنده کردی. مرسی عزیز دلم. خیلی از کارهایی که مادرهای خلاقی مثل تو میکنن بسیار کاربردی و جهانی هست اما خودشون نمیدونن. من مطلعشون میکنم بدونن چی هستن منهم خوشحالم. به امید دیدار دوباره .
مامان مهرتاش
1 مهر 92 11:33
سحر عزيزم راست گفتيا من ديروز اينقدر با عجله داشتم مي نوشتم كه استباهي نوشتم 7 سال ...
ولي خوب ماشالا هيوا جون كه از 7 ساله ها چيزي كم ندراه قربونش برم ...

ايشالا كه توي مدرسه بهش حسابي خوش بگذره ...





مرسییییییییییییییییییییی سارای عزیز. چقدر به نوشته ات عادت کردم

مامان مهرتاش
1 مهر 92 11:36
سحر جون اين كيف قصه گويي مگه اينجا هم گيز مياد؟

بعد يه سوال ديگه منظورت از كتاب اول كه به فرانك جون گفتي چه كتابيه ؟ همون مونسوري يا كتابي كه مربوط به مجموعه زبانت ميشه ؟


عزیزم وقتی بسته رسید میبینی. دو کتاب هست. اول و دوم. این کیف رو خودت میتونی درست کنی. نه اینجا نیست
مامان مهرتاش
1 مهر 92 11:44
بازم من از بسكه سرم شلوغه يكي يكي يادم مياد

سحر جون بسته زبان ديروز به دستم رسيد مرسي دوست خوبم

سي دي ها خوب بودن و همه رو چك كردم هيچ مشكلي نداشتن خداروشكر

فقط يه پيشنهادي كاشكي سي دي simly kids‌ و your baby can read ‌هم توي پكيج مي گذاشتين نهايت قيمتش اضافه تر ميشد 0شايدم دليلي داشتين كه اينكارو نكردين )

كاشكي خودم اومده بودم نمايشگاه و اونجا راهنماييم كرده بودي همونجا خريده بودمااااااااااااااا

حالا بايد بازم صبر كنم و انتظار بكشم تازه بايد به فروزنده جون سفارش بدم

حالا بگذريم اينم يه هفته ديگه روي اين مدت

من كه فعلا بايد تا 2 سالگي مهرتاش فقط براش simply kids رو بذارم اونم فقط صوتي نه تصويري
هر ترانه 1 ساعت در روز به مدت يه هفته

درسته ؟

شماره اي ازت ندارم سحر جون كه باهات تماس داشته باشم

يه شماره قديمي دارم كه ظاهرا خاموشه ...


عزیزم خیلی از دوستان دارن این سی دی رو. اما اگر کسی بخواد رد سفرشش خودم هر دو کار رو میذارم براش. در سایت خودم هم هست. تا 10 روز دیگه میاد. بلی شما همون کاری رو که گفتی با مهرتاش جان انجام بده. بذار خیلی زیاد آهنگ گوش کنه . شمارم رو برات میذارم.و اون یکی هم روشنه روشنش کردم
مامان مهرتاش
3 مهر 92 12:27
سحر عزيزم سلام

مرسي گلم پس منتظر بمونم تا خودت تو سايت بذاري ؟!!!

مي خواستم از فروزنده جون بخرم ولي خوب اگه تا 10 روز ديگه خودت هم ميذاري تو سايت منتظر مي مونم

واي كلي كيف كردم با سي دي ها
مهرتاش خيلي بهشون علاقه نشون ميده نه اينكه ترانه ها شادن
مخصوصا تصويري ها رو ميشينه و با دقت نگاه مي كنه

واسه خودم هم خيلي جذابه
واقعا انگار دارم دوره تقويت زبان خارجه ميرم خودمم

خيلي خوبه ... امروز داشتم كتاب دوم و مي خوندم ديدم يه سي دي توش هست كه همش درباره كاراي روزمره است ظاهرا و كلي خوشم اومد ...

راستي سحر جون يه راهنمايي
ميگم سي دي كتاب منبعي هست كه بتونم اصطلاحات محاوره اي رو بطور كامل باهاشون ياد بگيرم
آخه مي دونم در طول آموزش زبان به مهرتاش حتما نيازم ميشه

زبانم نسبتا خوبه بد نيست اما بايد بيشتر كار كنم و دايره لغاتم و افزايش بدم
اگه منبع خوبي بهم معرفي كني خيلي ممنوت ميشم ...

پكيج هم عاليه ...

راستي سحر جون كتاب هايي كه تو اين زمينه نياز هست هم مي توني خودت تو سايت بذاري ؟!!!!!
اينجوري خيلي بهتره و بهمون كمك مي كني ديگه نياز نيست تحقيق كنيم و هي مزاحمت بشيم و بپرسيم اين كتاب خوبه يا نه



سارای گلم ممنون عزیزم. خوشحالم بسته خوبه و راضی هستید. اره اون سیدی خیلی خیلی خوبه. برای خودت بسته ای هست که " مرکز زبان ایرانیان " داره. مخصوص تدریس بزرگسالان هست. کلا همه چیز داره فیلم تصویری ویدیو کلمات صوتی ها. قیمتش یکم بالاست 90 هزار تومان بود اما خیلییییییی کامله . اگر میتونی بخری که بخر. اگر نه بگو من چند تا کتاب خوب بهت معرفی کنم عزیزم. منظورت رو درباره کتاب متوجه نشدم. منظورت اینه که کتاب رو بذارم توی سایت؟؟؟ خیلی کار سختیه. میدونی برای چاپ هر کتاب چقدر باید زهینه کنم. اون به کنار وقتش رو ندارم. اما لینکهای خرید رو میذارم در وبساین بزودی. و چند تا کارتون و کار خوب هم میذارم. باز هم هر سوالی داشتی بهم بگو. میبوسمت عزیزم.
مامان مهرتاش کوچولو
4 مهر 92 21:53
مرسی سحر عزیزم از راهنماییات
این پکیج رو اگر بخرم انگلیسی رو بطور کامل مسلط میشم؟ اگر اینجوره و واقعا ارزشش و داره این هزینه رو میکنم ...

درباره کتابها منظورم این بود که دقبقا کتاب های مورد نیاز بچه ها رو در آموزش زبان بهمون معرفی کنی یا اینکه مثل سی دی هایی که می خوای خرید اینترنتیشون و توی سایتت بذاری اونارو هم بذاری که ما از خودت خرید کنیم عزیزم ...
سحر جون حقیقت اینجا کتابفروشی ها اونقدر سطح کارشون وسیع نیست که بری و کتاب و از نزدیک ببینی و اگر مناسبت بود بخری ... خرید اینترنتی هم که می دونی خیلی سخته آخه فقط با اسم کتاب از کجا بدونم محتویاتش واقعا خوبه یا نه
ولی اگر بتونی اسم کتابارو بگی با خیال راحت اینترنتی خرید می کنم عزیزم
اگرم از سایت خودت این امکان وجود داشته باشه که چه بهتر ...گرچه میدونم خیلی برات وقت گیره ...

مرسی دوست خوبم ... می بوسمت ... هیوارو ببوس ...



درباره مجموعه بزرگسالان پست گذاشتم. به نظر من خیلی خوبه. سایت خودم رو دیروز اپلود کردم به نام کتاب معرفی کتاب. بخون همه مطالب هست.