هیواهیوا، تا این لحظه: 16 سال و 3 ماه و 30 روز سن داره

هیوای آسمانی من

قصه گویی برای کودکان

1392/4/31 18:19
نویسنده : ساحل
2,915 بازدید
اشتراک گذاری

سلام .

در مادر کافی بحث خوبی داریم درباره " قصه گویی برای کودکان " .

فکر کردم مطالب رو اینجا هم بنویسم برای استفاده دوستان.

قبل از عید نوروز داشتم اتفاقی نت رو بررسی مرکدم برای یک سری منابع کارشناسی ارشد. چشمم خورد به یک رشته جدید که اتفاقا قبلا باهاش آشنا شده بودم اما نه در ایران. و جالب تر اینکه در دانشگاه شیراز این رشته رو دیدم. در بخش بین الملل. رشته " ادبیات کودک و نوجوان " . اینقدر خوشحال شدم که کلی داد و فریاد کردم. خوب دیگه همه میدونن من عاشق ادبیاتم و تو این زمینه زیاد کار کردم اما از وقتی مادر شدم مثل همه شما یجورایی با این مساله درگیر شدم. بخاطر حساسیت و علاقه شدید به ادبیات متون زیادی درباره ادبیات کودک و شعر و انواع داستانها خوندم اما اصلا نمیدونستم این  رشته خوب بصورت یک کورس دانشگاهی دراومده و شیراز هم داره. سرتون رو درد نیارم رفتم دنبال منابع. اونهارو که دیدم دیگه احساس میکردم دری از درهای بهشت مقابلم باز شده. :))) واحدها همه مرتبط با کودک بودن " شعر و کودک " داستان و انواع آن در ادبیات کودک " کودک خلاق " کودک و افسانه ها کودک و تفکر خلاق و و و و ..... .

رفتم دنبال ثبت نام و خرید کتابها. شیراز هیچ کودوم نبود از تهران خریدم. رفتم با چند تا از اساتید صحبت کردم. عالی بو همه چیز. در آخر متاسفانه امسال این رشته در شیراز نیومده گفتن شاید سال اینده به حد نصاب برسه و چه بهترو خوندن منابع خیلی طول میکشه.

 
هر داستانی که برای کودک میخونیم هزاران هزار فلسفه پشتش هست.
کتاب " کودکان به قصه نیاز دارند " یکی از منابع این رشته هست و مرتبط با بحث ما. اگر دوست دارید بیشتر بدونید این کتاب رو حتما بخونید. خوندن این کتاب برای من 6 ماهه طول کشیده و همچنان ادامه داره. بسیارررررررررررر خوبه. بسیار.


و مقدمه دوم :

داستان و قصه گویی برای کودکان بخشهای زیادی داره. داستانهای واقعی ، افسانه ها ، داستانهای آموزشی ، داستانهای آهنگین ، داستانهای فرهنگی یا ملل ، داستانهای فلسفی .

حالا این چند تا رو توضیح میدم :


داستانهای واقعی : بر پایه متون و حکایات واقعی صورت گرفته. این واقعیت میتونه از منظر نویسنده باشه از زبان کودک گرفته شده باشه یا بیانگر واقعیاتی در گذشته باشه . که همه اینها خودش توضیحات زیادی داره .

افسانه ها : یکی از وسیع ترین متون کودکان هست. بر پایه افسانه کتابهای قطور زیادی داریم. افسانه هایی که خوندن و شنیدنش برای بزرگسالان هم همیشه تازه و بکره. این افسانه ها میتونه مرتبط به فرهنگ ما باشه مثل هزار و یک شب یا اروپایی باشه مثل قصه های هانس کریستین آندرسن .

داستانهای آموزشی : سری داستانهایی که در طی متن به بیان نکان تربیتی و آموزشی میپردازه. یا به بیان مشکلات روحی و روانی کودکان. شامل داستان درمانی یا کتاب درمانی میشه. که اخیرا توسط روانشانان اهل فن زیاد استفاده میشه. نمونه این داستانها " احساسات من " " وقتی خشمگین هستم " و نمونه های بسیار دیگر یکه الان به خاطرم نیست هستند. در این بخش از بازگویی داستان برای درمان نامحسوس و غیر مستقیم مشکلات تربیتی بچه ها استفاده میکنیم. مثلا برای درمان ترس ، برای درمان ، دروغگویی ، برای شناخت احساسات در کودکان ، برای بالا بردن هوش هیجانی و عاطفی . نمونه داستانها هم در زبان فارسی و هم در ادبیات اروپا و آفریقا و آمریکا زیاد هست. ما حکایات زیادی داریم مثل داستان " کدو قلقلی زن " که مال فرهنگ خودمونه.

داستانهای آهنگین : نمونه ای بسیاری داریم که بیشتر در فارسی و زبان خودمان هستند. علت اینکه اکثر این کارها فط در زبان ماست این هست که تئوری ترجمه نکردن شعر و متن آهنین در بحث ترجمه در ادبیات کودک و نوجوان بسیار قوی هست. این فرضیه میپردازه به این بحث که " کلا شعر قابل ترجمه نیست " و " برای ترجمه شعر و متون آهنگین باید وزن و قافیه کاملا رعایت بشه و مترجم می بایست شاعر باشه تا توانایی چنین ترجمه ای رو داشته باشد " . ما نمونه های بسیاری در انگلیسی داریم . به زبان اوریجینال. و فارسی هم که زیاد داریم . " حسنی نگو یک دسته گل " معروفترین کار ایرانی هست . " عروسی آقا موشه و خاله سوسکه " و بسیاری کارهای جدید که خیلی زیاد هستند.

داستانهای فرهنگی یا ملل : با تمهای شناخت فرهنگ هر ملت نوشته میشه. مثل داستان راستان که تم مذهبی داره. مثل سری کارهای جیزس که برای بچه های مسیحی هست. مثل قصه های خوب برای بچه های خوب که مربوط به حکایات قدیمی هست .

داستانهای فلسفی : این سری داستانها هم که معرف حضور همه هست. داستانهایی که در اون قدرت فکر در کودک بالا برده میشه. به کودک خلاقیت و تفکر اموزش داده میشه. کودک آخر داستان رو به اختیار خودش انتخاب میکنه. نمونه ها زیاد هستند. سفر به سرزمین وحشی ها ، به آب نزدیک نشو دخترم ، وقتی خوک ها پرواز میکنند و ............ .

با این توضیحات راحت تر میتونیم تصمیم بگیریم چه متنی رو درایم با چه هدفی برای بچه ها میخونیم. من روی کاربرد افسانه خیلی تحقیق کردم. البته همه موارد فوق جای بحث دارن. من با افسانه شروع میکنم.
افسانه خیلی خیلی متنوع هست. بسیاری از امیال جنسی ، تمایلات درونی و رشد جنسی و  هویتی بچه ها زیر 6 سال در همین افسانه ها نهفته هست. مثلا همین داستان هانسل و گرتل . متن کتاب رو مینویسم :

هنسل و گرتل تاکیدی است بر تلاش کودک که به شدت خود را به پدر و مادر وابسته میکند در حالی که زمان آن فرا رسیده است بطور مستقل با دنیا روبرو شود. این قصه امکان این را به کودک میدهد که نخستین گامهای خود را بسوی دنیای بیرونی بردارد. این قصه به ترسهای کودک تجسم میبخشد ".

 


برای بازگو کردن یا نکردن داستانهای گرگ و شنل قرمزی :

" ترسهای متفاوت ، ترس از ترک شدن ، ترس از گرسنه ماندن که نتیجه اشتیاق به مرحله دهانی رشد است محدود به دوران خاصی از رشد نیموشد. از این رو به دلایل زیاد قصه یا گفتار غیر مستقیم خود به ترسهای ناخودآگاه تجسم میبخشد و بدون ورود به مرحله خودآگاه آنها را تسکین میدهد" .

هیمنطور این کتاب در باره تمام قصه های معروف مثل سفید برفی ، راپونزل ، سیندرلا و بقیه همینطور موشکافانه به بحث میپردازه. درباره عقده اودیپ و ارتباطش با افسانه هایی مثل سیندرلا یا دختر کبریت فروش صحبت میکنه. اینکه چطور بچه ها در سن 6 سالگی میخوان خودشان رو از تسلط لین عقده اودیپ بیرون بکشند.
همچنین توضیح میده که این ما هستیم که نمیخواهیم داستان غول و گرگ را برای بچه ها تعریف کنیم چون تصور میکنیم اونها می ترسن اما این ما هستیم که فکر میکنیم ترس رو در وجود اونها. در واقع بچه ها مارو دست میندازن به چالش میکشن و توضیح میده کودکی در حال گوش کردن به داستان غول خودخواه بوده. مادرش منصرف میشه از ادامه داستان چون فکر میکنه ترسناکه. کودک به مادرش میگه تو فکر میکنی غولها وجود دادرن ؟ برای همین میترسی. یک پسر بچه 4 ساله. !!! مادرش میگه تو چی فکر میکنی. و اون جواب میده اگر بشه نور رو لمس کرد میشه غول رو هم دید. ببینید چه جوابی!!!!!!!!!


خوب اگر باز هم بگم در باره موضوعات بگم خیلی خیلی پیچیده میشه. بحث اسطوره بدبینانه و خوشبینانه رو داره. امیدوارم بتونید کتاب رو تهیه کنید و البته کتاب خیلی تخصصی هست.


و درباره قصه ها :

کلا متخصصین بر این اعتقادند که ما نویسندگان کودک فقط برای دل خودمان مینویسیم چون این کلام ما هست که از فکر یک بچه بیرون می ایند و در نهایت ما مینویسیم ما فکر میکنیم اگر افسانه هست مال ماست اگر اموزشی است از دریچه چشم ماست و هیچ نویسنده ای تا کنون نبوده که کودک بوده و خودش کتاب نوشته باشد.

این مساله هم قابل بحث است. و من به همین دلیل در حال نوشتن و جمع آموری داستانهای هیوا و بقیه دوستانم هستم تا به زبان خود آنها بدون هیچ دخل و تصرفی به چاپ برسانم. و اگر دوستی در این راه میتواند من رو کمک کنه خوشحال هم میشم. من قصه های بچه هارو با نام خودشون در این کتاب مینویسم. این کتاب صرفا قصه های کودکان خواهد بود. با کلام خود آنها و با تصویر سازی خود آنها. من حتی نوع گفتار را بازنویسی نخواهم کرد. منتظر همکاریتان هستم .


 

پسندها (1)

نظرات (18)

مریم
1 مرداد 92 0:46
خیلی جالب بود. ممنون از مطالب مفیدتون. می شه منابع رو هم بذارین. ممنون می شم


چشم حتما. منابع خاصی نداره. من با سرچ و خوندن عنوان کتابها یک سری کتاب خریداری کردم.
Sara
1 مرداد 92 1:57
سلام دوست عزيزم
تبريك براي همچين نگاه تخصصي مادرانه و علمي اي
راستش منو هم قلقلك داد اين رشته
سايت دانشگاه رو ديدم ولي ظاهرا از سال ٩١ اعلام پذيرش كردن كه حتما به حد نصاب نرسيده
ممنون مي شم اگه امكان داره يه نسخه از منابع رو براي من هم بذاريد
راستي هيوا جون هم كلي ناز شده
اميدوارم كنار هم شاد باشيد و سلامت

ممنون سارا جانم. بلی امسال هنوز نمیگیره. فقط از طریق کنکور سراسری. شاید نیمه دوم بگیرن. حتما میذارم منابع رو.
سمیرا
1 مرداد 92 2:09
عالی مثل همیشه
ولی برام جالب بود چون بدون اینکه این مطلب رو خونده باشم و یا در موردش اطلاعات داشته باشم تو ذهنم همین دسته بندی هارو انجام داده بودم
برای دخترم با توجه به این دسته بندی ها و میزان درکش کتاب میگرفتم
مرسی بابت زحمتهات
شماره من اینه عزیزم
09372871365


خیلی هم عالی عزیزم.
مامان فاطمه
1 مرداد 92 5:00
سلام میتونم بپرسم مادر کافی آدرس دقیقش کجاس؟فیس بوکه یا...؟ممنون میشم اگه امکانش باشه6 اسمشو بگی


http://www.ninisite.com/discussion/thread.asp?threadID=82171&PostID=19956358#19956358
ادرس مادر کافی عزیزم.
مامان فاطمه
1 مرداد 92 5:02
سلام میخواستم یه سفر به تهرانداشته باشممنون میشم آدرس و نام اماکن تفریحی که مناسب دختر دوساله ام باشه روواسم بگید اعم از باغ وحش پارک های خاص و کتابفروشی مفید و...


عزیزم بهت گفته بودم. !!!!
نسیبه
1 مرداد 92 7:54
سلام سحر جان. مرسی بابت این همه زحمت و فداکاری دوست عزیزم. به نظر من متن قصه باید با روحیه بچه سازگار باشه مثلا من قصه شنگول و منگول رو برای برادرزاده 5 ساله ام تعریف کردم آنقدر خوشش اومد که ازم درخواست کرد پشت سرهم و ده بار یا بیشتر و هر روز براش بگم امااااااااا دختر خودم تا یک هفته از خودم می ترسید که نکنه من گرگم و هی ازم سوال می کرد مامان تو گرگ نیستی آخه من در قصه گفتن ادای شخصیتها رو در می آرم. و شبا همش می گفت گرگ اومده منو بخوره از اون موقع همش بهش داستانهای رمانتیک و مهربون می گم بسیار لذت می بره و دوست داره تکرار بشه.قصه های غمگین و ترسناکو دوست نداره اما بقیه بچه های فامیل با لذت به این قصه ها گوش می دن.اطرافیانم بهم می گن بذار کارتون غمکین و ترسناک ببینه تا درست بشه به نظرت چه کار کنم؟یکبار کارتون هاچ زنبور عسل دید تا 2 هفته یا بیشتر غصه می خورد خیللللللللللی احساساتی هست.

عزیزم بچه ها باهم فرق دارن. اگر میبینی میترسه اصلا براش نخون و قصه های اینطوری براش تعریف نکن. با رتسوندن نمیشه بچرو عادت داد. اصلا اینکارو نکن.
الهه
1 مرداد 92 9:37
ممنون از معرفی خوبت سحر جان. چه بحث مفصلی می تونه باشه این قصه گویی.
این کتاب رو حتمآ می خونم. چون وقتی شناخت کافی از نوع داستان و هدفش باشه مادر بهتر می تونه کتاب های مناسب کودکش رو انتخاب کنه.
ممنون از به اشتراک گذاشتن مطالب


موفق باشی الهه عزیزم.
مامان معین
1 مرداد 92 11:58
سلام مامان هیوا خانوم ناز. ممنون بخاطر اطلاعات مفیدی که به ما میدهی. این رسته که گفتین توی شیرازه چه دانشگاهی هست... کاش منم میتونست بیام


خواهش میکنم دوست خوبم. دانشگاه شیراز. بخش بین الملل . یکم شهریش زیاده میتونی . ورودش خیلی راحته البته اطلاعات زیاد میخواد همین.
محمد رضا
2 مرداد 92 0:26
سلام عالیییییییی بود به ما هم سری بزنید


چشم.
سمیرا
2 مرداد 92 5:25
ینهمه تبعیض برای چی باید باشه. یک روز لقمه های پنیر و سبزی گرفتیم و با هیوا رفتیم پایین شهر هیوا اونهارو داد به بچه ها. شاید بعضی فکر کنید بچه گناه داره اما بچه های ما برای زندگی کردن باید یاد بگیرن زندگی سختی غم و ناراحتی هم دارد. زندگی برای فقیر ها هم هست. برای بچه هایی که نه از دیدن باران خوشحال میشوند نه شاعر. گریه میکنند چون سقفی روی سرشان نیست. بچه هایی که نام نوروز برایشان بی معناست. نمیدانند شب یلدا چیست. هیوا بچه ها را نگاه میکرد و میگفت مامان چقدر لقمه هارو دوست دارن. !!!!!!!!!! میشه باهاشون باز یکنم. این یعنی انسانست. این یعنی غیر از تو کسانی هستند با لباسهای پاره که ارزش صحبت کردن داردند. بچه هایی که روزی یک نیم بوسه مادر خسته و فرسوده برایشان دنیای عظمت است.


سحر عزیزم این پستت رو الان برای اولین بار خوندم و واقعا گریه کردم

دنبال روش شیچیدا بودم و اینقدر دنبال کردم تا با این پستت رسیدم و جواب همه سوالامو گرفتتم

دوستت دارم


سمیرای عزیزم ممنونم و خوشحال که نوشته های من بتونن حتی ناخواسته به دوستی کمک کنن تا راه درستو انتخاب کنه. خیلی خوشحالم برات.
فهیمه
2 مرداد 92 14:44
سلام ممنون عزیزم از اطلاعاتی که در اختیار مون گذاشتی.پایدار باشی و سربلند


خواهش دوست خوبم
فاطمه
2 مرداد 92 16:38
سلام ساحل جان. عاشق وبلاگت هستم.اگه لطف کنی بگی چه جوری مجموعه زبانت رو تهیه کنم ممنون میشم

ممنون عزیز دلم. از طریق همین وبلاگ و سایتهای دیگه بهتون خبر میدم.
نیکو مامان محمد امیر
3 مرداد 92 0:25
بسیار عالی بود ساحل جان
اگه به ما سر زدی نظری بگذار و دلی شاد کن


چشمممممممممممممممم عزیزم
مامان عبدالرحمن واویس
3 مرداد 92 13:46
سلام عزیزم ممنون که کلمات روواسنم معنی کردی
ولی کلمهtapتوی سیدی ضربه های ارومی هست که باپا زده میشه رونشون میده
بازم همون شیراب روبهش بگم یانه؟؟؟


نه عزیزم اونجا به معنی اروم با پا ضربه زدنه .
شهره مامان مینو
4 مرداد 92 15:38
ساحل جان سلام... توی تاپیک مادر کافی متوجه شدم که شما انگار داری داستان های بچه هارو جمع میکنی برای کتاب؟ درسته یا اشتباه فهمیدم؟ یعنی چجور داستان هایی از چه سنی؟؟؟


راستی بینهایت ممنون از اینکه درمورد کارگاه مادر و کودک راهنماییم کردی... میشه بهم بگی از کجا باید مجوز بگیرم؟؟؟یا مکانش چقدر باید باشه؟؟؟ اصلا چطور میتونم بیشتر اطلاعات کسب کنم؟؟؟؟ بازم ممنونم....


عزیزم درباره مادر کافی. بلی. داستانهای بچه ها رو با اسم خودشون برم بفرستید همینجا یا ایمیل کنید میخوام با تصویر ساز یخودشون چاپ کنم.
در مورد کارگاه. مجوز رو باید از اداره راشاد بگیری فکر میکنم. درباره واحدهایی که کار میشه. خوب خیلی متفاوته. قسمت زبان دراید قسمت خلاقیت و بازی. کاردستی و نقاشی. که خودش قسمتهای مختلفی داره مثل رنگ انگشتی. کار روی اجسام سفالی یا شیشه ای کار روی بوم نقاشی. و انواع نقاشیهای هنری. موسیقی داره شعر خوانی هست و گوش کردن به انواع موسیقیهای کلاسیک بطور کودکانه که اینها هم قسمت قسمت یمشه. ورزش داره که بیشتر ایروبیک کودکانه و جست و خیز کردن و یوگای کودکان. قصه گویی داره شامل کتابخوانی و قصه گویی و کارگاه های بلند خوانی قصه و نمایش عروسکی و .... بازی و خلاقیت هم که خیلی وسیعه بازیهاغی حرکتی بازیهای نمایشی بازیهای تخیلی و ....خود نمایشی هم قسمتهای مختلفی داره مثل بازیهای انگشتی بازیهای سنتی و موسیقی و بازی. خیلی باید کار کنی روش. اگر مایل باشی من کمکت میکنم عزیزم
samane
5 مرداد 92 3:21
سلام عزیزم
واقغا خسته نباشی . از خوندن این مطالب لذت بردم. میشه منابع را معرفی کنی؟
راستی ژکیجت کی اماده میشه من بی صبرانه منتطرت هستم


سلام سمانه عزیزم. خوبی تو ؟ یک ماه دیگه عزیزم. برام دعا کن. مراحل چاپ رو داره طی میکنه . منابع خاصی نداره. باید بگردی دنبال کتابهایی که در راستای ادبایت کودک و نوجاون هست. اما کتابهایی رو که خوندم میذارم براتون.
سوده
5 مرداد 92 15:39
ساحل جان سلام توی مطالب خیلی قدیمیتون جایی خوندم که توی نی نی سایت خاطرات بارداریتون رو نوشتید وای چقدر دوست دارم بخونم چه جوری پیداش کنم ؟ جایی هم خوندم در مورد آموزش زبان انگلیسی به کودکان در نی نی سایت مطلب نوشتید کمکم میکنید که پیداش کنم و بخونم ؟


عزیمز آدرس خاطرات بارداریم اینه :
http://www.niniweblog.com/usercp.php

تاپیک رو فعلا پاک کردم. به دلایل امنیتس یک ماه دیگه بسته اموزشی میاد م از طریق سایتها و همینجا اطلاع میدم. موفق باشی.
لیلا
6 مرداد 92 1:13
سحر جون من هنوز منتظر شماره تلفن معلم هیوا هستم مسدونم سرت شلوغه ببخشید برای زحمت


عزیز دلم ببخشیددددددددددد

2251394

خانم فروتن.

باز هم عذر میخوام دیر شد.