هیواهیوا، تا این لحظه: 16 سال و 4 ماه و 1 روز سن داره

هیوای آسمانی من

فروغ فرخزاد

1390/4/8 14:20
نویسنده : ساحل
1,738 بازدید
اشتراک گذاری

بر روی ما نگاه خدا خنده ميزند
هر چند که ره به ساحل لطفش نبرده ايم
زيرا که چون زاهدان سيه کار خرقه پوش
پنهان ز ديدگان خدا مي نخورده ايم


پيشانی ار ز داغ گناهی سيه شود
بهتر ز داغ مهر نماز از سر ريا
نام خدا نبردن از آن به که زير لب
بهر فريب خلق بگويی خدا خدا


ما را چه غم که شيخ شبی در ميان جمع
بر رويمان ببست به شادی در بهشت
او ميگشايد... او که به لطف و صفای خويش
گويی که خاک طينت ما را ز غم سرشت


طوفان طعنه خنده ما را ز لب نشست
کوهيم و در ميانه دريا نشسته ايم
چون سينه جای گوهر يکتای راستيست
زينرو به موج حادثه تنها نشسته ايم


آن آتشی که در دل ما شعله ميکشيد
گر در ميان دامن شيخ اوفتاده بود
ديگر بما که سوخته ايم از شرار عشق
نام گناهکاره ی رسوا نداده بود


بگذار تا به طعنه بگويند مردمان
در گوش هم حکايت عشق مدام ما
"هرگز نميرد آنکه دلش زنده شد به عشق
ثبت است در جريده عالم دوام"

 

از زمانی که یادم هست کتابهای شعر فروغ...زندگینامش..فیلمهاش...فیلمهایی که دربارش ساخته شده کنارم بوده..زمانی که مادر شدن رو حس کردم هیوارو با فروغ شعرهاش کارهاش...رفتار اخلاق و اونچه دربارش بد گفته میشه آشنا کردم....این شعر رو همیشه براش میخونم و میخوندم تا بدونه تو چه دنیایی زندگی میکنه...اعتماد گوهر باارزشی هست که نباید در مورد هرکسی استفاده کنه...تزویر و ریارو بشناسه...بدونه درباره هر فرد بد و خوب روبروش حرف بزنه نه پشت سرش..اونچه در ایران ما باب هر کوی و برزنه...اگر کسی زنی از حد زنانگیش خارج شه هزار حرف نامربوطو به جون باید بخره....با مردمی حرف میزنیم که در لحظه ای که تو رو ستایش میکنه...تو دلش چیا که دربارت نمیگه!!!بهش یاد دادم برای رسیدن به اونچه آرزوشه تلاش کنه و در این راه حرف هیچ کس براش مهم نباشه...هروقت این شعر رو میخونم حس میکنم فروغ سالها قرنها از زمان خودش جلو بوده...واقعا این شعر مصداق زمان کنونی ما نیست؟؟؟؟؟؟مادر فقط اون نیست که باردار شه شیر بده..تر و خشک کنه..به فکر تنها نبودن بچش باشه نه تربیتش بذاره 2 تا شن که اولی تنها نباشه....که چی بشه...اگر یک انسانو انسان تربیت کنی سالها رنج و خستگش رو به دوش باید کشید چه رسد به دومی. مادر کسی هست که با زمان جلو بره. همیشه مطلع باشه...از همه چیز نه فقط دستورات نوین آشپزی..یا کلاسهای جدید برای بچش..یا اونواع مدها و پوشاک اینها کنار یه اندیشه جواب میده. یه اندیشه متفاوت....یه تفکر سالم. به تفکر بچش فکر کنه..به احساسش..به پرورش هنر در اون به آشنا کردنش با هنر..ادبیات...موسیقی...به درست دیدن...کامل شنیدن..به اخلاقیات...بدونه اون دیگه زن نیست...مادره..زنی که در منتهای زن بودن قرار داره..باید بپروره...من حتی معنای غم و درد رو برای هیوا میگم....میخوام بدونه دور و برش آأمها بچه هایی هستن که حسرت یه لحظه زندگی اونو دارن و خیلی خوب درک میکنه بی اونکه در خودش فرو بره البته نه زیاد نه همیشه. من در اعماق وجودم عاشق تنهایی غم و فکرم. با این 3 چیز بزرگ شدم..فهمیدم...زن شدم...ازدواج کردم...و مادر شدم. در لحظات هجوم غم بیشتر فکر میکنم..غم هم انواع داره..همش که بد نیست...به من کمک میکنه خوشیرو بیشتر حس کنم..کلا شادی در برابر غم لذت داره.همیشه فروغ رو میستودم و میستایم برای اینکه زنی بود با تمام صفات مثبت مردانه. اتکا به خویش..اعتماد به نفس...خودجوش..خودکار..خودش فکر میکرد...تصمیم میگرفت با ساعتها فکر و دیگه پشیمون نمیشد..فقط از یک چیز پشیمون شد که بین شعر و کودکش اولیرو انتخاب کرد اونهم به جبر زمانه به واسطه جبری که همسرش پرویز شاپور براش گذاشت که مادر مادره..نه شاعر...نه نویسنده نه زنی که بیرون از خونه ازش نامی برده بشه..کاش الان زندگی میکرد. و الان پسرش به نامش افتخار میکنه و فروغ نادیده براش مادریست متفاوت. ارزو میکنم برای هیوا کامل و متفاوت باشم. دوستی که تا نهایت دنیا همراهیش میکنه. براش میخونم و میگم و مینویسم. امیدوارم روزی کامل کامل درک کنه چرا 15 دی به دنیاش آوردم و چرا همیشه و همیشه از فروغ براش گفتم و از شعر.

و تو چون مصرع شعری زیبا

سطر برجسته ای از زندگی من هستی.......هیوایی که روزی زن خواهی شد...عزیزم.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!
مطالبی دیگر از این نی نی وبلاگی

نظرات (11)

شیوا
8 تیر 90 23:41
عشق مامانی هیوا معجزه گر وفقط همین


فدات شم عززیم. مرسی از لطفت گل من.بوس
نی نی توپولی
10 تیر 90 16:01
بیان شیوایی دارید
موفق باشید


سلام ممنونم از شما.
سودابه
11 تیر 90 14:30
من هم معتقدم مادر بودن با رشد و فعالیتهای جانبی یا حتی حرفه ای و به نوعی اصلی یک مادر منافاتی نداره . مادری یه عشقه وهمون عشقه که باعث میشه آدم برای ساختن دنیایی متفاوت برای فرزندش خود رو به آب و آتش بزنه . اطلاعات کسب کنه تا فرزندش بهترین باشه . برای تو دوست خوبم و هیوای عزیزم بهترینها رو آرزو میکنم.


مرسی سودی جون. درست میگی دقیقا همینطوره.دقیقا اطلاعات ما میشه الگویی برا بچه هامون. مامان خوب و مهربون همیشه بروز و آن لاین باشی عزیزم.
آرزو
11 تیر 90 18:48
ساحل خانم من در نی نی سایت هم میام و از وجودت استفاده می کنم . نمی دونم اسم کتابه چی بود در مورد فروغ اما از وقتی کتابه رو خوندم ازش خوشم نیومد در این کتاب نوشته که چگونه نسبت به بچش بی تفاوت بوده و مثلا پای بچش از عوض نشدن سوخته بوده و اوان ساعت ها مشغول نوشتن بوده و یا رابطه ای که با ابراهیم گلستان داشته چقدر باعث آزردگی خانم گلستان بوده و... اگه خوندیش برام توضیح بده


سلام دوست عزیزم. ممنونم از توجهت.از این کتابها در مورد فروغ زیاده..حرفها و تهمتها و ناسزاها هم زیاده..وقتی میگه...گریزانم از این مردم که با من/به ظاهر یکدل و یکرنگ هستند/ولی در پشت پرده با حقارت/به دامانم دوصد پیرایه بستند یا همین شعری که اینجا گذاشتم....منظورشو کاملا رسونده. فروغ دوست ابراهیم گلستان بوده همیشه هم بوده ارتباط بدنی نداشته فقط یه همکار دوست اینکه گلستان عاشق فروغ شده..درد و مشکل خودشه اما فروغ تا آخرین لحظات عمرش عاشق پرویز بود اولین طپشهای عاشقانه قلبم رو بخونی همه نامه هاشو اونجا میبینی..من از فروغ زیاد خوندم خیلی زیاد اینها همه تهمته..کی تو زندگی فروغ بوده دیده پای بچش سوخته بوده اون موقع کاتبی بوده که از لحظه لحظه زندگی فروغ مینوشته و ثبت میکرده!!!!!نه فروغ بخاطر استعداد فوقالعادش در شعر نویسندگی هنر و شکاف عمیقی که بین همنسلاش بوده همیشه مورد مواخذه قرار میگکرفته...اون موقع زنی که بیاد بین جمعیت جامعه و حرف بزنه و از احساسات زنانش سخن بگه یه جرم یه هرزگی بوده از نظر مردم....اما فروغ اومد تمام اینهراو بجون خرید تا زنهای حامعش بفهمن زن هم حق حرف زدن داره میتونه ببینه بنویسه بفهمه تنها زندگی کنه...میتونه مادر باشه و شاعر..اگر از کامی دور شد بخاطر خونواده شاپور بود که نمیذاشتن پسرشو ببینه...میدونی چقدر مدرسه پسرشو زیر نظر داشته تا از دور ببینتش!!!!اینها درد یک مادر نیست...چرا ما باید هرچیز منحصر به فردیرو زیر سوال ببریم؟؟؟اون کتاب عمیقا اشتباه و مزخرفه باور کن اصلا نوشته شده برا خراب کردن فروغ...هنوز جامعه کنونی ما با این زن مشکل داره!!!!اسشمو از لیست زنان شاعر ایرانی حذف کرده اونوقت اون موقع ببین چقدر تحت فشار بوده...فیلم سرد سبزو ببین حرفهای کاوه گلستان هست در مورد پدر و مادرش اونها حقیقته..کاوه میگه همیشه عاشق ظاهر مستقل فروغ بودم وقتی میومد منزل و میدیدم زن پشت ماشین جیپ میشینه و اینقدر راحت حرف میزنه....ابراهیم گلستان عاشق بوده دلیلش تفاهمی بوده که با خانومش نداشته دو نفر که یکی مال آشپزخونه و آرایشگاس اما یکی مال فرهنگ و ادب و این حرفها این فیلمو ببین..یک فیلم دیگه هم هست فکر میکنم اسمش گل آب بازی آتش هست حسین منصوری پسرخونده فروغ جدیدا ساخته. امیدوارم کمکت کرده باشم دوست خوبم. اما هیچ وقت شاعر رو از بیوگرافیش انتخاب نکن...هنر شاعر شعرش هست کلماتش احساسش تازگیش اینهارو با خوندن شعرش هر زنی حس میکنه...شعراشو بخون زیاد.
فرح
12 تیر 90 9:43
جیگر این دستای تپلش. ماشالله
دلم براتون تنگ شده
بوس واسه هردوتون


سلام فرح جونم. منم همینطور. زود بیا ببینمت بریم بیرونی جایی. میبوسمتون.
گلاره جون
13 تیر 90 22:42
khob bodabnetan ra az dargah khodavand masalat daram shad bashidddddddd


ممنونم از لطفت. همیشه سلامت و شاد باشی دوست من.
زیبایی
15 تیر 90 7:57
سلام خانومی
خوبی؟
من خاطرات بارداریتو تو نی نی سایت خوندم.میشه بگی تو کدوم سایت ها برای تغذیه ثبت نام کردی که ماه به ماه چی بخوری؟ایرانیه یا خارجی؟
مرسی
لطفا جوابو به وبلاگم بفرست خیلی خیلی ممنون میشم





سلام عزیزم. هرکاری کردم نشد تو وبلاگت کامنت بذارم. برام ایمیل بزن تا ادرسو بهت بدم. خارجیه. منتظرم.
نی نی توپولی
15 تیر 90 11:06
هر گل خوشبو که گل یاس نیست هر چه تلألو کند الماس نیست ماه زیاد است و برادر بسی هیچ یکی حضرت عبـاس نیست
سودابه
16 تیر 90 0:51
تابستان خوبی داشته باشید . شاد و سلامت و دل خوش و امیدوار باشید.


سلام سودی جون. ممنون عزیزم. شما هم همچنین.
نسیم مامان پانیذ
30 تیر 90 2:02
آري آغاز دوست داشتن است
گرچه پايان راه نا پيداست
من به پايان دگر نينديشم
كه همين دوست داشتن زيباست

فروغ فرخزاد




عاشق این تکه از شعرم. واقعا چه احساسی درش نهفته است. مرسی ازت دوست خوبم.
بهناز مامان نازنین
30 تیر 90 13:51
سلام عزیزم بسیارررررررر لذت بردم من از جسارتش خیلی خوشم میاد زنی که تو اون دوران انقدر جسورانه در مورد احساساتش صحبت کنه واقعا جای تامل داره خیلی حرف دارم اما خوشجالم حودشو اسیر حرف مردم نکردو آزادانه زندگی کرد



واقعا همینطوره که میگی. امیدوارم همه ما بتونیم یجورایی مثل اون باشیم. میبینمت در فیس بوک.