هیواهیوا، تا این لحظه: 16 سال و 4 ماه و 5 روز سن داره

هیوای آسمانی من

آموزش زودهنگام

1392/11/26 12:13
نویسنده : ساحل
2,069 بازدید
اشتراک گذاری

سلام دوستان

 

 

کم کم به فصل خونه تکونی نزدیک یمشیم....باید حسابی با روحیه کار رو شروع کنید. :)

 

قبل از اون من فکر میکنم یک تکانی به ذهن خودمون بدهیم. به باروهامون. به بچه هامون. به مادرانه هامون. در تاپیکی مطلب خوندم و میخونم درباره کوچولوهای با سواد . هر روز میخوندم و میخوندم تا واقعا نتوستم خودم رو کنترل کنم و براشون مطلبی نوشتم که فکر کردم وظیفه مادرانم هست اینجا هم بنویسم دربارش.

 

واقعا اینهمه آموزش برای چی هست دوستان؟ برای اینکه بچه در 3 سالگی بتونه بشماره تا 1000 . یا بتونه اعداد رو باهم جمع کنه ؟ اشکال هندسی رو بشناسه ؟ ووووووو . من میخواهم بدانم ریاضی در کودکانه های فرزندان ما چه نقشی دارد؟ علوم ؟ فیزیک ؟ روزانه چندین مورد فلش کارت زدن و خواندن زودهنگام. و جرا ما هرگز قبول نمیکنیم بسیاری از این روشها برای مملکت ما فرهنگ ما ساخته نشده است. چرا نمی پذیریم در سیستم آموزش و پرورش ما چیزی به نام جهشی خواندن در کلاس اول وجود ندارد. کودک دانای ما مبدل به بک کودک خمود خواهد شد و حق دارد چون از اینهمه درسهای تکراری چه نتیجه ای میبرد؟ چرا فکر میکنیم سیستم آمزوشی فنلاند ، هلند ، انگلیسی آمریکا باید در اینجا برگزار شود ؟ 

چرا وقتی اشتباه میکنیم نمیگوییم بلی من اشتباه کردم. حالا باید بنویسم تا دیگر دوستان نیز بدانند .

زمانی که من هیوا را با انواع آموزشها پر کرده بودم هیچ کسی من را آگاه نکرد. فکر میکردم هیوا کلاس اول را جهشی میخواند. حتما راهی هست. بهترین کارشناسان آموزش و پرورش آشنای ما بودند اما نتوانستند کار یکنند هیوای من حتی پیش دبستانی نرود. سیستم آموزش و پرورش سیستمی ناقص است درست اما کودک را باید ناقص بار آورد؟ الان هیوا در مدرسه هیچ چیز جذاب ندارد جز بازی کردن با دوستان. یک کلمه از تمام چیزهای بسیاری را که میداند در مدرسه نمی گوید چون به او اجازه حرف زدن داده نمی شود. چون مزاحم یادگیری دیگر کودکان می شود. و یک سال است ذره ای به او آموزش نمیدهم جز زبان انگلیسی که نیازی به آموزش ندارد و فعلا فقط حرف میزنیم. هنوز نمیتوانم در مقابل خواسته ایش برای خرید کیت بدن انسان و یادگیری نجوم و هنر و موسیقی مقاومت کنم اما سعی میکنم ابزار کاملا بازی مدار باشد و نمیدانید روزی نیست که با معلمش در این باره حرف نزنم. شش ماه طول کشید تا هیوا من خودرا باور کرد. فهمید اینجا محیط خشن مدرسه است. هل  دادن مرسوم است. کسی چیزی از دستها برای زدن ینستند نمیفهمد. کسی سکوت او را به  منزله پاسخ نمیداند. 

چقدر این تربیت زیباست و این عناوین زیباتر اما واقعیت چیز دیگریست دوستان.

به کودکان خود بیش از حد آموزش ندهید. فکر نکنید دانستن اعداد در 3 سالگی برتریت است همین کودک بهترین روزهای شادمانگی خود را از دست می دهد و در مدرسه چیزی برای یادگرفتن برایش وجود ندارد .

 

هر چیزی باید در حد تعادل باشد هر چیزی. امیدوارم همگی یاد روزهای خوب کودکی خودمان باشیم و بدانیم این کودکان هیمشه کودک نمی مانند .

 

شاد باشید.

پسندها (1)

نظرات (6)

مریم مامان نورا
26 بهمن 92 12:26
سلام دوست خوبم خانومی یک بار یک پست گذاشته بودین در مورد مدرسه نرفتن هیوا ومن و همسر هم ککه بسیار به این قضیه می اندیشیم بسیار خوشحال که دیگر مادران هم همین دغدغه را دارند اما بنظرم ناتمام موند چرا پشیمون شدین ؟
ساحل
پاسخ
سلام. ممنون. یادم نمیاد درباره چی صحبت میکردیم. اگر یادم بیاد ادامه میدیم عزیزم.
نسرین
26 بهمن 92 16:36
چه قدر دلم گرفت برای هیوای عزیزی که اینقدر خوب بزرگ شده به واسطه ی داشتن مادری مهربان مثله شما آرزوی سعادت میکنم ولی متاسفانه همیشه شرایط اونطوری که دوست داریم پیش نمیره اما شما باید به داشتن دختر فهمیدتون افتخار کنید وخوشحال باشید که در کنار مادرانی که حتی به کودکشون یاد نمیدند بادوستان خود چگونه برخورد کند شما بادیدی دقیق ونکته سنج دلبندتوت رو بزرگ کردید
ساحل
پاسخ
مامان طلا
27 بهمن 92 0:32
سحر جون میدونی چرا کسی به شما نگفت ؟ چون هیچ کس قلب مهربونت رو نداره . امیدوارم هیوا به بهترینهایی که لایقشه برسه . دقیقا امروز داشتم به این فکر میکردم که هلیا خیلی خوب داره میره جلو گیرایی فوق العاده ای داره حتی بعضی کلمات رو که من میگم میگه نه ممان اینجوری بگو . واقعا نمیدونم تو سن مدرسه به کی بسپارمش کجا بذارمش ؟ حیف و صد حیف از ...
ساحل
پاسخ
عزیززززززززززززززززززززززمی. فقط میتونم از این راه دور روی ماهتو بصورت مجازی ببوسم. اگر مدرسه دزوبانه داری توصیم گذاشتنش اونجاست چون این بچه ها خیلی خیلی خوب پیشرفت میکنن. برات و برای عزی زدلم بهرتین هارو اروزمندم.
سمیرا
30 بهمن 92 1:17
سلام سحر عزیزم امیدوارم خودت و دختر نازت خوب و خوش باشید با توجه به این پستی که گذاشتی چند وقت پیش رفته بودم همایش دکتر اسلامی گفت ما هدفمون این باید باشه که شاد و خوشبخت زیستن رو یاد بچه بدیم و تورو خدا سعی نکنید بچه رو تربیت کنید این حرف یه تلنگر بود برام دوست دارم از صبح تا شب با سارینا فقط شاد باشم و بخندم زبان ریاضی فیزیک علوم و همه و همه فقط وسیله ای برای خوشیمون باشن صدای خنده و شادی دختر عزیزم از هزار علم برای من شیرین تره برای همین هیچ اصراری بهش ندارم که چیزی یاد بگیره ولی خودش میاد میگه مامان فلان وسیله چی میشه ؟(منظورش انگلیسیشه )
ساحل
پاسخ
عزیزم بسیار حرفی متین زندن ایشون. دارم سی دی های ایشون رو. و استفاده کردم خیلی. بلی باید چیزی رو با بچه ها کار کرد که طبق میل خودشون باشه و همراه با شادی و اشتیاق عزیزم.
نیلو
7 اسفند 92 12:27
خوشحالم دوست اگاهی مثل تودارم
ساحل
پاسخ
عزیزمی تو
مامان شراره(راحله عباسی)
26 شهریور 93 15:56
تلنگری به جا و عمیق بود مهربون ممنونم از یادآوری
ساحل
پاسخ