هیواهیوا، تا این لحظه: 16 سال و 4 ماه و 5 روز سن داره

هیوای آسمانی من

کودکان دوزبانه

1392/11/23 12:48
نویسنده : ساحل
1,773 بازدید
اشتراک گذاری
میدانم بسیاری از شما عزیزان کودکان بالای 4 سال دارید و دوست دارید بیشتر با انها صحبت کنید و متاسفانه وقت ندارید یا بواسطه شنیده های بسیار فکر میکنید از طریق کارتون دیدن میتونید این بستر رو بصورت محیط مصنوعی برای کودکان ایجاد کنید ، پس لطفا متن زیر رو بخونید عزیزانم : 

بسیاری معتقدند برای پر کردن زمان از دست رفته عدم صحبت به زبان دوم ، بایست محیطی مصنوعی برای کودکان ایجاد کرد. محیطی که در آن بتوان به حداقل زمان ممکن برای ایجاد یک محیط دوزبانه دست یافت. بلی این سخن کاملا درست است. چیزی که مهم است نحوه اجرای این تئوری است. از چه راهی؟ از اره دیدن کارتون ؟ از راه دیدن برنامه های متنوع به زابن اصلی ؟ مکالمه و صحبت کردن ؟ خواندن کتاب ؟ 

بسیار دیده ام کارشناسان عزیز این کمبود را با دیدن کارتون آنهم به زمان طولانی توصیه میکنند. چیزی که نه تنها من بعنوان کارشناس آموزش زبان دوم بلکه روانشناسان کودک ، متخصصین رسانه و کودک ، جامعه شناسان کودک ، متخصصین رشد کودک و متخصصین بازی درمانی و بازی مداری همه و همه بر این باورند دیدن زیاد کارتون و تلویزیون بجز مشکلات بسیار اندکی که بواسطه لامپهای تصویری تی وی های جدید نمودار می شوند ، بدترین ضرر را بر روی تمرکز کودکان , تحرک و رشد ذهنی و بدنی ، عدم علاقه به ارتباطات جمعی به میزان کافی ، روحیه پرخاشگری و عدم ارتباط کلامی ، کمبود و نقص در هوش گفتاری / هوش دیداری یا بصری / هوش سماعی یا شنیداری و بسیاری موارد دیگر خواهد داشت. آیا درست ایت فقط بواسطه دوزبانه شدن یک کودک او را در معرض این همه خطرات روانی و روحی و جسمی قرار دهیم.؟ آیا بهتر نیست بجز دو زبانگی به تعادل زبان فارسی و انگلیسی و انتخاب بهترین و کم خطرترین راه که هم به کودک در زمینه رشد دوزبانگی کمک کند هم او را از دنیای کودکانه و تحرک دار و بازی مدار وی دور نکند پیش ببریم.؟ فکر میکنید تنها راه رسیدن به دوزبانگی در کودکان دیدن کارتون است ؟ و اگر ما نتوانیم با او به انگلیسی صحبت کنیم باید جای خالی آن را با دیدن کارتون پر کنیم. در این مورد شکی نیست اما مدت زمان دیدن کارتون باید متناسب با سن کودک باشد و بطوری که به موارد ذکر شده در بالا اسیب رسانده نشود. شاید گوش کردن به سی دی صوتی و آهنگهای شاد کودکانه مدلهای تصویری را بهراه نداشته باشد ، شاید روند دوزبانگی کمی با تاخیر بیشتر و دیرتر انجام شدو ، اما فکر نمیکنید این تاخیر ارزش آن را دارد تا کودک دلبندمان را در معرض مضرترین ابزارها و افزارهای موجود قرار ندهیم. ؟ 

من بعنوان یک مادر که مسلط به زبان انگلیسی بوده و همواره امکان صحبت با دخترم را داشته ام هرگز تا زمانی که سن او به 3 سالگی نرسید با او جمله های انگلیسی را صحبت نکرده و دیدن کارتون نیز بسیار با وسواس و دقت و برنامه انجام شد. هم اکنون هیوای من دوزبانه است. با وجود اینکه نه با صحبت شده نه زیاد کارتون تماشا نموده و صدای او به انگلیسی جهت اثبات این موضوع ، در درسترس همگی قرار دارد ، شاید اگر صحبت میشد با این کودک و من با او انگلیسی صحبت میکردم در سن 4 سالگی همین پیشرفت را داشت ، اما خواستار این بودم ثابت کنم یک مادر با حداقل سواد زبان دوم نیز میتواند با رعایت این اصول و عدم مواجه کردن کودکش با مضرترین ابراز هم میتواند به رشد دو زبانگی او کمک کند. 

مادرانه خواهش میکنم مطالب را فقط نخوانید و حتما به دنبال اثبات های علمی و دلایل علمی باشد . روشهای موجود را ربررسی کنید. 

بر همین مبنا قصد دارم مصاحبه های بسیار مبسوط را با کارشناسان صدا و سیما و کارشناسان رسانه و کودک و روانشناسان کودک انجام دهم و در سایت مادران امروز صفحه ف ی س ب و ک bilingual kids/مادران امروز گذاشته و شما را بصورت کاملا مستدل از نزیدک با مشکلاتی که برای کودکان در صورت مواجه بیش از حد با رسانه های تصویری قرار گیرند ، آشنا سازیم. تمامی این کارشناسان از بهترین های عرصه آمزوش کودک می باشند و ازاین عزیزان بواسطه همکاری برای رشد هر چه بیشتر کودکان ایران زمین سپاسگزارم.
 
پسندها (1)

نظرات (5)

زهره مامان مرسانا
24 بهمن 92 0:38
مرسی سحر جان خیلی مفید بود راستی از بابت ارسال سریع کتابهای انگلیسی هم خیلی سپاسگزارم عزیزم مرسانا همچنان کتابهای انگلیسی رو ترجیح میده امیدوارم تا اخر بتونم علاقه مند نگهش دارم بتونم مثل شما که به دختر نازت افتخار میکنی افتخار کنم به دخترم
شيرين
24 بهمن 92 0:45
سلام ساحل جان به نظر من 90 درصد ديدن كارتون برميگرده با تمايلات خود كودك چون اغلب مصرن به ديدن كارتون تا فعاليتاي ديگه البته اين مشكل جديد من شده حدود دو ماه درس داشتم و پسر 4 سالمو با ديدن كارتون سرگرم ميكردم حالا ديگه زير بار بازي يا فعاليتاي ديگه نميره حالا ميگي چيكار كنم ساحل جان چطوري از سرش به در كنم اين كارتون ديدنو و يه جا نشستنو حتي وقتي بازي ميكنه ميگه خاموش نكن تلويزيونو و با توجه به اينكه دوباره بعدعيد درسم شروع ميشه چطور يادش بدم خودش بدون كارتون بازي كنه تورو خدا كمكم كن به عنوان يه كارشناس راهي پيش پام بذار شايد اين دو ماه اسيب جدي ديده بچم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟شايدم قابل جبرانه؟؟؟؟
ساحل
پاسخ
شیرین جان برعکس صد رد صد مقصر مادر هست نه بچه. شما ردس داری به اون طفلک چه؟ شما باید سر اون رو گرم کنی. تو باید باهاش باز یکنی هرچند ردس داشته باشی. خودت داری میگی سرگرم میکردم.خوب نباید این کار رو میکردی. حالا باید به مرور دیدن تی وی رو درش کم کنی. هر روز تایمش ور کم کن و خودت صد در صد پیشش باش. چارش فقط همینه.
نسرین
24 بهمن 92 12:26
چه قدر شما ماهید ممنون به خاطر این همه دلسوزی ونگرانیهای مادرانه وسهیم کردن ما برای دسترسی به این اطلاعات ناب
ساحل
پاسخ
ممنون عزیز دلممممممممممم
محدثه
24 بهمن 92 15:07
سلام خصوصی دارید.
ساحل
پاسخ
ندیدم عزیزم. هر چی بود پاسخ دادم.
مامان شراره(راحله عباسی)
26 شهریور 93 16:02
یه دنیا ممنون از همین حالا دیگه جمله انگلیسی با پارسا کار نمی کنم تا سه سالگی .... جمله ی کوتاه هم نگم؟
ساحل
پاسخ
چرا عزیزم میتونی بگی