هیواهیوا، تا این لحظه: 16 سال و 4 ماه و 5 روز سن داره

هیوای آسمانی من

تربیت هفتگانه کودک

1392/11/13 22:35
نویسنده : ساحل
1,001 بازدید
اشتراک گذاری

طبق نظریات ژان پیاژه روانشناس سوییسی طبیعت کودکان بر یادگیری و تمرین بنا شده است. رشد شناختی کودک مرحله به مرحله صورت می گیرد و بنا بر نظریه پیاژه اگر ک.دک تمام اطلاعات مربوط به یک مرحله را فرا نگیرد نمیتواند به مرحله بالاتر راه یابد. هرگاه کودکی در مهارتی تسلط پیدا کندآماده فرا گرفتن مرحله بعد خواهد بود. 

با این مقدمه امروز دریافتم هر آموزشی اگر در سن خود نباشد شاید ناکار آمد به نظر برسد. و برای همین است که فکر میکنم خواندن زودهنگام به کودکان آسیب میزند هرچند باید قبول کنیم گاهی برخی از کودکان بنا به ذات خود توانایی های خاص دارند در زمینه های مختلف که وظیفه مادر و والدین قرار دادن کودک در تمام محیط هاست تا او بنا به سلیقه و علاقه خود یکی را انتخاب کند. کودکی در زمینه هنری بسیار مطلوب عمل میکند دیگری در زمینه ریاضیات. و جالب است تمام آموزشها و کتابهای تربیتی بر این باورند که کارهای روزمره در خانه و بیرون از خانه دنیای وسیعی از آموشهایی است که من در روش مونستوری تمام آنها را میبینم و دیده ام. از برداشتن قاشق و چنگال که نظم درونی است تا مثلا شمردن باقیمانده هویج ها در بشقاب کودک یا در هم ریختن مواد غذایی و برداشتهای علمی از آن. یا هنگامی که در خیابان هستید میتوانید از این زمان بسیار مفید استفاده های زیادی ببرید. من کمتر پیش می اید که اجازه دهم هیوا این وقت طلایی خود را با بازی کردن با انواع بازیها و تبلت و دیگر موارد به هدر دهد . بازی کلمات هم خانواده و هم وزن ، شمردن ماشین ها و تفکیک رنگها ، خواندن کلمات و بیشتر شماره و حروف پلاک ماشین ها یا خواندن شعر و آهنگهای انگلیسی و گوش کردن به داستانهای صوتی در ماشین و دکلمه های شاملو و سهراب که بسیار مورد علاقه ما هستتد همه و همه کلیات وسیعی است از آموشهای غیر مستقیم. کودکان از بازی می اموزند و بهترین زمان برای انها زمانی است که با شما در حال بازی می باشند. مثلا همین بازی خاله بازی که بسیار ساده و تکرار یبه نظر می رسد ، مسوولیت پذیری و تقسیم وظایف و تعهد را به کودک می آموزد. 

در این راه با کودک خود همراه شوید و نکته هایی را که به نظرتان میرسد به بازی او اضافه کنید. با نخود و لوبیای واقعی او را به شمردن و چیدن و درست نمودن یک کاردستی واقعی یا غذای واقعی تشویق کنید. با انواع کتابها رفتارهایی را که در او وجود دارد را مورد کنکاش قرار دهید. تمایز و اختلاف رنگ پوست و نژاد و تفاوت در سالم بودن یا سالم نوبدن را به وسیله صفحات زیبای کتاب به او یاد دهید. تمام رفتارهای خوب او را مورد تایید قرار دهید. حتما در روز یک بار هم شده از او تعریف کنید حتی اگر روز خوبی نداشتید . 

هنگام انتخاب کارتون و انیمیشن ابتدا خود از مضمون و محتوای آن با خبر شوید. گاهی بهترین کارها صحنه هایی دارند که برای کودک شما مناسب نمی باشد. ابتدا خود این برنامه ها را ببینید و بعد ان را برای کودک خود تهیه کنید. حتما در هنگام تماشای برنامه برای اولین بار کنار او باشید و در هنگام دیدن صحنه هایی خشن و نامناسب برنامه را قطع کنید. صحنه هایی ساده و به نظر خوب شاید برای کودک شما مناسب نباش. در هنگام دیدن تلویزیون در صورت هر صحنه خشن حتما کانال را عوض کنید. و از همسر خود بخواهید در حضور کودک از دیدن برنامه های مستند حیات وحش و جنگی خودداری کند. کودک با دیدن صحنه های خشمناک و خصمانه و خشن حتی اگر واکنشی نداشته باشد به مرور نسبت به خشونت بی تفاوت می شود و این امرو در بزرگسالی حس همنوعی و انساندوستی را در او کمرنگ میکند.

برای بازیهای کامپیوتری حتما از محتوای ان با خبر باشید. در هنگام دانلود کردن بازیهای تبلت خود آنهار را دیده و در صورت مناسب بودن برای سن کودک آن را انتخاب کنید. 

دوستی معنایی عمیق دارد. کودکان از چهار سالگی به بعد با مفهوم دوستی بیشتر آشنا می شوند. این مفهوم را برای کودک مقدس دارید و اگر میان دوستانش محبوب است به او بگویید قدر و ارزش این محبوبیت را بداند .دوستی پیش از این سن بیشتر تقسیم اسباب بازی یا کودکی است که اسباب بازی بیشتری به او میدهد. پس از این سن مفهوم دوستی به معنای ایجاد رابطه برای او قوی تر می شود.

 

برایتان روزهایی خوب و کودکانی سالم و سرشار از بوی کودکی آرزومندم. روزهای خوب کودکی را غنیمت دانید.

 

شب خوش

پسندها (1)

نظرات (2)

حسنا
15 بهمن 92 13:31
ممنون عزیزم استفاده کردیم
ساحل
پاسخ
متین من
17 بهمن 92 17:32
خصوصی
ساحل
پاسخ
ممنون دیدم.