هیواهیوا، تا این لحظه: 16 سال و 4 ماه سن داره

هیوای آسمانی من

کودکان خوش غذا

1392/8/6 23:51
نویسنده : ساحل
1,475 بازدید
اشتراک گذاری

سلام

 

از امروز با بخش جدیدی در خدمت شما عزیزان هستیم. 

آشپزی کودکان.

نخست به توضیحاتی در باب خوش غذا بودن یا نبودن کودکان می پردازیم. 

کودکان از ما الگو می گیرند. 

حتی از زمانی که در رحم مادر هستند. مبتنی بر نوع تغذیه مادر ، در همان دوران ابتدایی خوب  غذا می خورند ایراد میگیرند یا از نوعی از خوردنی ها بیزار می شوند.

چندی پیش مستندی از شبکه چهار پخش شد که به بررسی همین مطلب می پرداخت .

پس برای اینکه کودکانی داشته باشیم که از خوردن لذت ببرند ، خود نیز باید از مادرهایی باشید که از خوردن لذت ببرید و گونه های متنوع خوراکی ها را به اندازه میل کنید.

از رنگهای بشقاب و قاشق و چنگال در روزهای مختلف و رنگهای متفاوت استفاده کنید.

از زمان مشخص و مکان مشخصی برای خوراندن غذا و میل نمودن وعده های غذایی استفاده کنید.

در هنگام غذا خوردن از نگاه کردن به تلویزیون حتی المقور پرهیز کنید.

سعی کنید لا اقل یک وعده را در میان جمع خانواده میل کنید.

برای خوردن و نوع خوردن برنامه و نظم و ترتیب داشته باشید.

از سبزی ، سالاد و ماست سر میز غذا حتما استفاده کنید.

همه نوع طعم تندی شیرینی و شوری را برای کودک خود قابل قبول نمایید .

سعی کنید اگر کودک خود ناهار را در مدرسه میخورد از غذاهای خانگی استفاده کنید.

از نوشابه و آب میوه های صنعتی استفاده نکنید.

دوغ ، شربت ویمتو ، شربت های خانگی از جمله شربت آبلیمو و بهار نارنج و غیره استفاده نمایید .

کودکان را با روند پختن غذا شریک کنید. از آنها بخواهید و دعوت کنید زمان آشپزی شما را نگاه کنند و به شما کمک  نمایند .

از نان و برنج و ماکارونی به اندازه در وعده های غذای هفتگی استفاده کنید.

اگر شاغل هستید روزهایی را که در منزل می مانید با برنامه قبلی برای آماده سازی مواد اولیه غذای طول هفته خود اختصاص دهید.

و اگر چیز دیگری به ذهنتان می رسید...بگویید. می نویسیم :)

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (6)

مصی
7 آبان 92 11:50
آخ که دست گذاشتی روی درد ودل این روزای من،پسر من خیییییییییلی خوش غذا بود فکر کنم چشم خورد،همه چی می خورد ولی الان رسما شام هایی که درست میکنم رو نمی خوره،ناهار رو دست چین میکنه،با اینکه من و پدرش همه چیز می خوریم ولی نمیدونم چرا اینطوری شد. گشنش بشه حاضر نان خالی بخوره ولی غذا رو نخوره. اصلا حاضر نیست لب به غذا بزنه،تجربه های قبلی که باهاش داشتم میگه اگه یه ذره رو امتحان کنه خوشش میاد و میخوره ولی دریغ از تست.


سلام عزیزم. آهن خونش رو چک کردی؟ با یک مشاور تغذیه صحبت کن و اگر موافق بود بهش شربت اشتها آور باریج رو بده. بچه ها گاهی اینطور میشن و نیاز به مکمل دارن. موفق باشی.
123
7 آبان 92 13:50
من عاشق خوردنم میترسم دخترم مثل خودم بشه. هههه
راهکاری برا این موصوع ندارید؟!!!


)))))))))))))))
دختر یلدا
7 آبان 92 14:26
سلام

خسته نباشید

من از 6 ماهگی که اجازه دادن خوراک به کودک را پیدا کردم کاملا برنامه ریزی شده عمل کردم ارد برنج را خودم درست میکردم و فرنی می چختم و بعض یموقعها هم حریره بادوم با نیمه دونه برنج شمال و کمی نبات می ریختم توی قوری و می زاشتم سر سماور تا به حال خودش بپزه اونقدر خوشمزه میشد که من هم از خوردنش سیر نمیشد .
توی برنامه غذایی کیمیا خرما و تخم مرغ البته سفیدی ان جایگاه مهمی داشت و مطلب دیگه پودر حبوبات که باعث رشد قد میشد که از مخلوط نخود و عدس و ماش و لوبیا و جو و کندم درست میکردم و به اندازه یک دوم قاشق چایخوری به غذا هاش اضافه
میکردم .
هفت مغز که براش درست میکردم و با خرما مخلوط میکردم و به صورت شکلات بهش میدادم
سرلاک خرما که کیمیا خیلی دوست داشت .
شله زرد و شیر برنج و سیرابی که کیمیا عاشق اونابود .الان هم هست
براش ماهیچه گوسفند می پختم و کمی مغز قلم گوساله و یا گوسفند براش اماده میکردم .
صبحانه هم حتما در فصل پاییز و زمستان به همراه اب پرتقال و در فصل تابستان همراه شیر یا ابیموه بهش میدادم
کیمیا خدا را شکر از هیچ غذایی روگردون نیست و با اشتها غذا میخوره و اکیدا لب به چای تا این سن نزده و نوشابه هم تا دو ماه پیش نمی خورد تا اینکه دید اگه بزاره شیرین بشه میشه خورد البته در حد خیلی کم .
کیک و شکلات هم خودم توی خونه براش درست میکنم و عاشق کیکهای منه و خودش هم توی درست کردنش کمکم میکنه
خوشبختانه کیمیا زیاد اهل برنج نیست و غذاهای سنتی و قدیمی مامانم را بهتر می پسنده .
اگه جلوی بچه در مورد غذا خوب اظهار نظر کنیم اونهم دقیقا همین کار را میکنه
من برای کیمیا غذا را تزیین نمی کردم و همون جوری که خودمون میخوریم براش اماده میکردم

ممنون بابت مطلب جدید
موفق و موید باشید [hr
ماشالله به مادر هنرمند و کدبانو. این اطلاعات رو یک دکتر تغذیه هم نداره. مطمئنم مادر بسیار مطلعی در زمینه غذا داری. اجازه دارم این برنامه بسیار بسیار خوبت رو بذارم بصورت عمومی با اسمت؟ تا دیگر دوستان هم استفاده کنن.

و لطف میکنی چگونگی پودری رو که گفتی با خرما مخلوط میکنی مثل شکلات کامل بذاری؟ ممنون میشم و بسیار متشکرم عزیزم.
دختر یلدا
8 آبان 92 10:42
سلام

ممنون بابت اظهار نظرتون به پای کمالات شما نمیرسیم

پودر شامل : پسته . گردو . تخم کدو . بادام شیرین . بادام هندی . فندق . پودر نارگیل و کنجد قهو های یا سفید . و تخمه آفتابگردون

کمی دارچین و زنجفیل

به اندازه ای که قصد دارید شکلات درست کنید خرما برمیدارید

چند عدد بیسکویت پتی پودر

ابتدا بیسکویت را میتوانید به صورت ریز خرد کنید به طوریکه تکه های بیسکویت زیر دندون حس بشه و یا کاملا نرم اسیاب کنید

بعد خرما را له کنید و با خرده بیسکویتها مخلوط و بعد پودر مورد نظر را اضافه کنید و کمی هم روغن کنجد بزنید که یه دست بشه و پور دارچین و زنجفیل را اضافه کنید و اگر قالب دارید قالب بزنید و اگر ندارید گرد کنید و و کمی هم روی اونا با پودر هفت مغز بریزید و یا داخل پودر بغلتونید
اگر هم کاغذ فویل رنگی دارید مثل شکلات ، قطعه های کوچک انتخاب کنید و داخل فویل ببندید و کمی در فریزر بزارید تا خودش را جمع کنه نه اینکه یخ بزنه
میتونید هم کمی داخل یخچال بگذارید بسته به ذایقتون داره .

تمام مواد بالا سلیقه ای و بنابر ذایقه بچتون باید انتخاب کنید و اینکه به ماده ای حساسیت نداشته باشه .

ببخشید من تا حالا برای کسی اشپزی توضیح ندادم و ننوشتم

نوش جونتون



عالی بود عزیزمممممممممممممممم

گذاشتم در وبلاگ و به محض اینکه سرما خوردگی جمعی خوب شد درست میکنم و میذارم برات تا ببینی خوب شده یا نه
دختر یلدا
8 آبان 92 10:46
سلام
یه مطلب دیگه که میخواستم بگم در مورد تخم بلدرچین و خود بلدر چین هستش
این دو ماده غذایی فوق العاده مقوی و مناسب هستن برای بچه های که کمبود آهن دارن و بچه ها از اب پز کردن تخم های کوچیک بلدرچین خیلی خوششون میاد که با کمی کره و یه لیوان اب پرتقال بخورند .
و خود بلدرچین را هم من اول کمی داخل اب جوش می جوشونم و اب ان را تخلیه میکنم تا کاملا تمیز بشه و بعد با کمی پیاز و زعفرون و کمی برنج نیم دونه و کمی نمک برای کیمیا میزارم به حال خودش جا بیفته .خیلی خوشمزه میشه
امگا 3 بالای هم داره
امتحانش کنید


ممنون. نمیتونم دست به بلدرچین بزنم واقعا برام سخته اما باز هم ممنون تخشم رو برای هیوا می گیرم چقدر بهت مدیونم عزیزم
فهيمه
8 آبان 92 15:17
عالي بود.ممنون


نا قابل عزیزم.