هیواهیوا، تا این لحظه: 16 سال و 4 ماه و 5 روز سن داره

هیوای آسمانی من

کودک شاد ما

1392/6/17 23:46
نویسنده : ساحل
2,458 بازدید
اشتراک گذاری


اثر گذاری مادر برفرزندش بسیار بیشتر از اثرگذاری استاد بر دانشجویش می باشد ( ماریا مونته سوری )

 

زمانی که مادر می شویم ، دنیایی تازه از وجود چیزی حسی تکه ای پاره ای از وجودمان به ما اضافه می شود. دنیایی که در آن هر صبح و شام با دیدن چشمان زیبای او آغاز میشود. شبها با نفسش می خوابیم و روزها با تمام شیطنتها راضی به لحظه ای خمود بودنش نیستیم. ما همواره می کوشیم برای او دنیای بهتری فراهم کنیم. دنیایی که در آن دانش باشد و بینش. می کوشیم از دیگران عقب نیافتد. با هر چیزی دلمان می لرزد. گاهی اسفناک درگیر تبلیغات می شویم و یادمان میرود که :

اگر می خواهید سلامت یک نظام آموزشی را محک

بزنید ببینید آیا توانسته

در کودکان شادی ایجاد کند یا نه؟ ( ماریا مونتسوری ) 

 

شادی از یادمان می رود. آموزش جایگزین با هم بودن می شود. خسته اش میکنیم. کلافه اش میکنیم. اگر بتوانیم یک دقیقه خودمان را جای او بگذاریم همسطح او به خودمان بنگریم از خودمان متاسف می شویم. که با این همه ابزار و آزمون و طرح نخبه پروری و نابغه زایی او را آنچنان از کودکی دور کرده ایم که انگار سالها از سنش می گذرد. کودکی او در آرزوهای شما گم می شود.

دوستان یادمان باشد هر چیزی هر برنامه ای هر بسته ای هر بازی که تهیه میکنید نخست قبل از پرداختن به نوع و تخصص و نویسنده و مبتکرو هزار خصوصیت دیگر، فقط ببینید کودکتان شاد خواهد بود؟

آیا میتوانید با بازی چیزی را که فکر میکنید برای آینده اش لازم است به او بیاموزید؟ این هدیه شما باعث ازار او نمی شود. خسته اش نمیکند. 

و هرگز هرگز کودکتان را با دیگری مقایسه نکنید. هرگز.

 

اینها را گفتم نه برای تبلیغ بسته آموزشی خودم. نه برای اینکه مجابتان کنم کار من را بپذیرید برای اینکه حتی همین بسته را با گوش و چشم باز انتخاب کنید. به نوع و تفکرش دقت کنید. هر چیزی را با دید کودکانه ببینید. بچه های شما زیر 6 سال هستند. مستعد یادگیری بسیار بالا. ذهنی دارند بکر و تازه. دریایی از سوال دارند و دنیایی جواب می خواهند. اما در دنیا فقط آموزش زبان و ریاضی و علوم کودک را جلو نمیبرد. کودکی که با ادبیات فارسی بیگانه است ، کودکی که اقوام و زبانهای کشورش را نمیشناسد ، کودکی که موسیقی خوب گوش نمیکند ، کودکی که گوشش نسبت به هر صدایی صوتی حساس نیست چون فقط برنامه دیداری دیده ، چون پا به پای شما جم تی وی و سریالهای بی سر و ته ماهواره و تلویزیون خودمان را دیده و هنوز نمیتواند با چشم بسته صدای کبریت کشیدن ، صدای باز و بسته شدن درب کمد ، صدای انواع ابزارهای موسیقی ، صدای قورباغه و اردک و آب و هزار صدای زیبای دیگر را بشناسد ، چگونه میخواهد بینش داشته باشد؟ چگونه میخواهید متفاوت باشد. خوب ببیند و انتخاب کند. اصلا با چه چشمی ببیند؟ با چشمی از ابتدای کودکی کارتون دیده است تا زبان دوم تقویت شود؟ یا چشمی که بی جهت به دیدن برنامه های بزرگسالان دوخته شده ؟ گوشهایی که صدای آهنگهای شش و هشت را خوب میشنود اما هنوز قادر به تشخیص صدای قطرات آب نیست؟ صدای فلوت را از ویلن تشخیص نمیدهد؟ اینها متفاوت بودن نیست. اینها نهایت کاری است که مادر پیش از پرداختن به زبان دوم باید انجام داده باشد. مواردی که همه باعث می شوند در هنگام روبرو شدن با زبان دوم پیشرفتی آنچنانی داشته باشند. زمان خریدن سی دی های صوتی انگلیسی هر سی دی را خریداری نکنید. به کیفیت بسیار اهیمت دهید . سی دی های داستان برایش بخرید . سی دی های موسیقی را با وسواس انتخاب کنید. از هر سایتی هرچند پر آوازه موسیقی خریداری نکنید. روی چیزهایی که میشنود حساس باشید. زمان خرید سی دی آهنگ به نام موسیقیدان سراینده اشعار متن و نوازندگان توجه کنید. نام آنها را برایش بخوانید . با او درباره چیزی که گوش میکنید صحبت کنید. از مراکز خوب خرید کنید. در آن زمان کودک شما وقتی تحت چنین تربیت فرهنگی باشد خود میتواند محصول خوبی را انتخاب کند. اگر چیزی که برایش خریده اید مناسب نیست آن را به سادگی پس می زند. 

در تمام سالهای نوشتن این کتابها به تک تک چیزهایی که مینویسم و نوشته ام فکر کرده ام. برای همه چاره اندیشیده ام. سعی کرده ام کارها متفاوت باشند نه به واسطه تازه بودن و اولین بودنش. برای احترام به کودکی کودکان سرزمینم. برای اینکه مادری هستم که تمام کارها را روی جگر گوشه خودم انجام دادم. مادری که برای تک تک فرزندان ایران زمین احترام بسیار قائلم. من در تمام کتابها و محصول به یک چیز فکر کرده ام و یک چیز مهمترین اصل آموزش من است. 

شادی ، بازی .

و شما مادرهایی هستید که در جمله گفته مونتسوری نوشتم . شما مهمترین تاثیر را بر کودک خود می گذارید.پس این محصول برای شما نوشته شده. برای اینکه بدون نیاز به کلاس و مربی کنار کودکتان بازی کنید با او خوش باشید شاد باشید و یاد بدهید و یاد بگیرید. در طی این سالها بسیار از هیوا آموختم. چیزهایی که در هیچ کلاسی یاد نگرفتم. تمام تجربیات من در این کار است. از شما خواهش میکنم حتی در انتخاب این کار هم حساس باشید.

و بدانید کودک شما در این 6 سال فقط میخواهد بازی کند و شاد باشد و بیاموزد. 

پیروز باشید و سلامت.



پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (8)

نيايش
18 شهریور 92 7:41
ممنون از مطالب جالبتون لطفا يه بار ديگه بگيد براي خريد بسته آموزشي شما بايد چطور اقدام كنم دخترم 4ساله است


عزیزم ممنون. میتونید حضورا به نمایشگاه مادر و کودک بیاید در بزرگاه چمران تهران. یا صبر کنید هفته آینده بصورت اینترنتی از سایت من و مامان خرید کنید. لینک خرید رو به محض اتمام نمایشگاه میذارم. البته بسته برای کودکان 1 تا 3 سال هست. میتونید هم این رو بگیرید هم بسته بعدی رو که بزودی خواهد امد.
مامان مهرتاش
18 شهریور 92 10:27
سحر جونم سلام دوست خوبم

سحر جون مي دوني منم تا يه مدت پيش همه فكر و ذكرم اين شده بود كه چطوري مهرتاش و تحت آموزش قرار بدم و همش اينترنت گردي مي كردم تا ببينم اسباب بازياي خوب ، كتاباي خوب چيه واسه پرورش ذهن مهرتاش
البته به اينكه بايد بذارم كودكي هم بكنه فكر مي كردم اما كمتر

تا اينكه با وبلاگ شما و چند تا دوست خوب ديگه كه همه رو شما خوب ميشناسي از جمله مسيحا جون كه بيشتر خواننده خاموش وبلاگشم آشنا شدم و ديدم همه چيز آموزش نيست همه چيز پرورش ذهن بچه به شيوه بزرگها نيست
و فهميدم و ياد گرفتم كه بايد بذارم مهرتاشم كودكي بكنه و بازي كنه و شاد باشه
ياد گرفتم كه شاد بودن كودكم همش به من وابسته است اگر من باهاش بازي كنم و بهش ياد بدم كه شاد باشه اونم ياد مي گيره كه شاد زندگي كنه
و اينجوري حتي قدرت ذهنيش براي يادگيري و آموزش بيشتر هم ميشه
ياد گرفتم كه از بچم به اندازه سنش انتظار داشته باشم
ياد گرفتم مهرتاشم و با كسي مقايسه نكنم ...
ياد گرفتم به حرفاي بقيه توجه نكنم و وسواس هاي الكي به خرج ندم ...

و چقدر خوشحالم از اينكه اينقدر از شماها ياد گرفتم

البته هنوزم نياز دارم به يادگيري و يادآوري برخي نكات كه گاهي يادم ميره

خيلي خوبه هر بار نوشته هاي شماهارو مي خونم يه نكاتي رو كه يادم رفته بودم يادم مياد و يه چيزاي تازه هم ياد مي گيرم
و واسه خودم خيلي خوشحالم كه از حالا اينهمه تجربه واسه سال هاي بعد مهرتاش كسب گرفتم

ازت خيلي ممنونم سحر جون اميدوارم خدا پاداش اين سخاوتت رو بهت بده و از خدا مي خوام دوستي ما عميق تر از اينا بشه

سحر جون هر وقت دوست داشتي بياي خوزستان بگو يه كلبه درويشي داريم كه خوشحال ميشيم پذيراي حضور گرمتون باشه.





سارااااااااااااااااای مهربونم. از داشتنت بخودم می بالم. نمیدونی چقدر خوشحالم میکنی با این حرفات. با نوشته های خوبت. میدونستم قلب مهربونت از جنس آفتاب جنوبه. من عاشقققققق خوزستانم به شیراز هم خیلی نزدیکه. حتما میام و بهت سر میزنم. و ممنون از دعوتت عزیز دلم. چقدر خوشحالم میتونم کارهایی رو که خودم میتونستم بکنم اما نکردم به شما بگم و انجامش بدید و از لحظه لحظه زندگی لذت ببرید. شاد باشی عزیزم. شاد و سلامت.
لیلا
18 شهریور 92 10:39
ساحل جون میشه بگید از چه سنی باید اموزش زبان دوم اغاز کرد ؟ واولین قدمها چیه ؟
برای معرفی دی وی دی های کلاسیکال بیبی ممنونم . البته نینی من هنوز به دنیا نیومده امروز خرید کردم و از شنیدن و دیدنش لذت بردم .امیدوارم نینی هم بعدا خوشش بیاد . بازم برای تمام راهنماییهاتون سپاسگذارم .

بلی عزیزم. در واقع زبان دوم از همین جنینی شروع میشه. اما باید متعادل باشید. در صورت امکان براش کتاب انگلیسی بخون. و قتی دنیا اومد موسیقی براش بذار. البته باید خیلی باهاش حرف بزنی فارسی. تا بتونه زود حرف بزنه. وقتی 1 ساله بشه یک دنیا دیتا داره از زبان دوم که شما به پردازش اون اطلاعات نهفته در مغز می پردازی. امیدوارم لذت ببری از دوران بارداریت. موفق باشی و زود مامان یک بچه تپل و سالم بشی.
anisa
18 شهریور 92 11:58
سلام عزيزم.دختر من سه سال و سه ماهش بسته اموزشي شما براش مفيده؟ مجموعه دومتون كي اماده ميشه ؟ موفق باشيد.


عزیزم بسته برا شمفیده. بخصوص که برای بسته دوم باید طبق روش اولی جلو رفته باشی. حتما تهیه کن. مجموعه دوم شش ماهی طول میکشه. اما سعی خودم رو میکنم
مامان فاطمه
18 شهریور 92 16:16
سلام عزیزم با اجازه تبلیغ مختصری از مجموعه دروبلاگم گذاشتم
صرفا به منظور تشکر و قدردانی از زحماتت و
همچنین به این منظور که سایر دوستان نیز بتونن از این مجموعه نفیس استفاده کنند


شرمندم کردی. تشکر میکنم از صمیم قلب.
مامان مهرتاش
19 شهریور 92 11:35
سحر عزيزم منم از داشتنت به خودم مي بالم ...
واقعا وجود يه دوست خوب مثل تورو تو زندگيم كم داشتم
مي دوني با اينكه 2 تا دوست خيلي صميمي دارم كه نزديكمن ولي اينقدري كه از تو ياد گرفتم و با وجودت آرامش مي گيرم تو نگهداري از مهرتاش حتي بدون ديدنت حتي بدون شنيدن صدات كه واقعا دوست دارم اين فرصت رو هم داشته باشم ... با اون دوستام ندارم ... حتي فرصت ديدارشون هم برام خيلي كم پيش مياد ...
اينكه مي گن پيشرفت تكنولوژي انسانيت و كمرنگ مي كنه به نظرم اصلا درست نيست من و خيلياي ديگه از طريق همين تكنولوژي دوست خوبي مثل تورو پيدا كرديم
و خيلي خوشحاليم ...

سحر جونم حتما بيا منتظرتم ... خيلي خوشحال ميشم بياي پيشم...


سارای عزیزم. نوشتت مثل خودت گرم و جونداره. ممنونم. از بودن تو از نوشته هات از لطفت و مهربانیت که همیشگی هست. اگر شما نبودید شاید هرگز فکر نوشتن کتاب به من خطور نمیکرد. از وجودت ممنونم. امیدوارم بزودی بتونم بیام و ببینمت. و امیدوارم برای نمایشگاه یا همایش شیراز بتونی برنامه ریزی کنی و یکی دو روز بیای شیراز.
elham
4 مهر 92 11:10
سلام سحر جون . پسره من 4 ماهشه . من خودم زبان خوندم ولی نمی دونم دقیقا از کی می تونم زبان دوم رو بهش یاد بدم و چجوری ؟نظره شما چیه ؟ از الان که تو ماهه 5 میشه ؟ و آیا زود نیست براش ؟


الهام عزیزم سلام. عزیزم میتونی براش سی دی simply kids رو بخری و بذاری. براش. هیمنطور بیبی انیشتین رو خیلی خیلی کم البته. چون تصویری هست و بچه ها اصلا نباید تصویر رو از روزهای نوزادی ببینن. اما اون سی دی رو هم از سایت من هم از سات من و مامان میتونی بخری و هر روز براش بذاری. مطالب وبلاگ رو بخون یا وبسایت رو درباره مهارت شنیداری تا متوجه بشی چقدر برای بچها لازمه و موثر شنیدن اهنگ و موسیقی . باز هم سوالی دشاتی یا مطالب رو پیدا نکردی بهم بگو عزیزم.
نسرین مامان آنوشا
4 مهر 92 13:50
سلام عزیزم مرسی از مطالب قشنگت واقعا لذت بردم دخترم 4ماهشه حتما برای خرید سی دی اقدام میکنم من از ایلام هستم اینترنتی میتونم بخرم؟


سلام دوست عزیزم. بلی میتونی اینترنتی بخری براحتی عزیزم.