هیواهیوا، تا این لحظه: 16 سال و 4 ماه و 1 روز سن داره

هیوای آسمانی من

بدون عنوان

1390/3/9 23:57
نویسنده : ساحل
959 بازدید
اشتراک گذاری

 niniweblog.com

چطور براي كودك خود كتاب انتخاب كنيم؟


مهارت‌هاي زندگي > خانواده - همشهري‌آنلاين-هلن صديق بناي:
والدين همان‌گونه كه براي خوراك و پوشاك كودك زمان مي‌گذارند، براي رشد صحيح ذهني او نيز بايد از خود همت نشان دهند

وقتي انسان پا به دنيا مي‌گذرد و با حواس خود با پيرامونش ارتباط بر قرار مي‌كند. با اولين چيزي كه لمس مي‌كند، مي‌شنود، مي‌بيند يا بو مي‌كشد، كنجكاويش تحريك مي‌شود. پرسش كردن به دنبال ايجاد علامت سوالي در ذهن و افكار شروع مي‌شود.

عدم دريافت پاسخ صحيح به اين پرسش‌ها در كودكان منجر به رشد فكري ضعيف، كاهش خلاقيت، بي‌انگيز‌گي، بي‌علاقگي به تحصيل، عدم پيشرفت و... مي‌شود.



كودكان بر اساس جواب هاي دريافتي ياد مي‌گيرند كه چگونه زندگي، افكار و شخصيت خود را شكل دهند.

در همين راستا والدين هم مي‌خواهند، در اين شكل گيري سهيم بوده و نظارت مستقيم داشته‌باشند. اين امر، زماني تحقق مي‌يابد كه كودك به والدينش اعتماد كامل داشته باشد. و نيز احساس كنند كه والدينشان براي تمام پرسش هاي آنها جواب درستي دارند.

هيچ وقت به كودك خود دروغ نگوييد و براي او داستان سرايي نكنيد. اگر از شما دروغ بشنود اعتمادشان نسبت به شما از بين مي‌رود. اعتمادي كه ديگر به سختي مي‌توان آن را دوباره بدست آورد.



يكي از مهمترين و در دسترس ترين منابعي كه از همان ابتدا براي پاسخ به پرسش هاي كودكان وجود دارد؛ والدين، كتابها و در عصر حاضر اينترنت است.

زماني دغدغه والدين؛ كوچه، خيابان و بچه‌هاي بي ادب بود كه مبادا آنها تربيت كودكشان را خراب كنند. در صورتي كه اين روزها فرزندانشان ديگر با بچه هاي كوچه و خيابان خود را سرگرم نمي كنند.

بلكه آنها دوستان جديدي پيدا كرده‌اند. دوستاني كه ممكن است بي ادب‌تر از بچه‌هاي كوچه و خيابان باشند. [هرزه نگاري اينترنتي كودكان]

در حال حاضر آمارهاي حاصل از تحقيقات حاكي از آن است كه بيش از دهها ميليون كودك با كامپيوتر و اينترنت سر و كار دارند. آنها براي دستيابي به اطلاعات مورد نظرشان، برقراري با دوستان و اعضاي خانواده و از همه بيشتر براي بازي‌هاي آنلاين ساعت ها پشت ميز كامپيوتر وقت صرف مي كنند.[باشگاه اينترنتي كودكان و نوجوانان]



اين مسئله ممكن است، گذشته از تاثير مخرب بر رفتار و واكنش‌هاي آنها تاثيرهاي سوء، هم از لحاظ جسمي و رشد نامناسب كودكان داشته باشد.

والدين بايد، همانگونه كه براي خورد و خوراك و پوشاك كودك زمان گذاشته و ذوق و سليقه به خرج مي‌دهند. براي رشد صحيح و خوراك ذهني او نيز ذوق، حوصله و همت از خود نشان دهند.[براي كودكتان كتاب بخوانيد]

همچنين آنها بايد بدانند چه اطلاعاتي را در چه زماني انتقال دهند. و بادقت و كياست براي كودكان خود تصويري زيبا از زندگي بسازند.

نگاه كودك به لب‌هاي والدينش دوخته شده است تا تكه هاي پازل دانسته‌ها و ندانسته‌هايش را كنار هم گذاشته تا آنچه كه كنجكاوي كودكانه‌اش را ارضا مي‌كند، به تصوير كشد.

همچنين والدين مي توانند درك و فهم كودك خود را با استفاده از وقايع و مسايل روزمره زندگي افزايش دهند.

كودك تنها در خانه معمولا به بازي‌هاي تك نفره روي مي آورد يا اينكه با تماشاي تلويزيون، خواندن كتابهاي مهيج و بازي‌هاي كامپيوتر اوقات تنهاي‌اش را پر مي كند.
اين گونه كارها اگر بدون نظارت و برنامه ريزي هدفمند والدين باشد، مطمعنا نتايج خوبي در بر نخواهد داشت.

اما بحث ما در اينجا، انتخاب كتاب و كتابخواني كودكان است. اينكه چه نوع كتابي مناسب كودك ما است، بسيار مهم است. چرا كه با انتخاب صحيح كتاب براي كودكان مي‌توانيم او را به مطالعه ترغيب و علاقمند سازيم.[پژوهش‌هاي تخصصي براي كتاب كودك]

در نتيجه اين مقاله را با طرح اين سوال كه يك كتاب خوب براي كودك چه كتابي است؟ شروع مي‌كنيم.



در پاسخ به اين پرسش بايد گفت كه اين مسئله مستقيما به سن كودك بستگي دارد. با توجه به سن كودك و نكاتي را كه در زير مطالعه خواهيد كرد به شما كمك مي‌كند كه كتاب مناسب فرزندتان را انتخاب و خريداري كنيد.

نكته اول: كتاب خردسالان بايد پر از تصاوير با رنگ هاي شاد و براق باشد و نوشته هاي كمي داشته‌باشد.

در حالي كه كتابي كه براي كودكان بزرگتر طراحي و نوشته مي‌شود. مثلا؛ بچه‌هاي رده سني 10 سال، بايد نوشته‌هاي بيشتري داشته باشد. البته وجود تصاوير هيجان انگيز و رنگي در كتاب براي هر سني جالب توجه است. يك تصوير بهتر از هزار كلمه مفهوم را مي‌رساند. براي آموزش و خلاقيت هم تصوير حرف اول را مي‌زند.

دوم: كتاب بايد محتواي خلاقانه‌ داشته باشد و خواندن آن براي كودك هيجان انگيز و جالب باشد. علاوه بر آن بايد اتفاقات در داستان سريع باشد. شخصيت هاي داستان بايد به خوبي معرفي شده و براي كودك باور پذير باشند.

مشكلات و مسائل شخصيت هاي داستان بايد مشابه مشكلات و مسائلي باشند كه كودك در آن سن با آنها مواجه مي‌شود.

سوم: وجود صحبت‌هاي خنده‌دار و لطيفه‌هاي بامزه در لابه‌لاي گفتگوهاي شخصيت‌ها ضروري است.

چهارم: تقسيم بندي كتاب بايد به گونه‌اي باشد كه خواندن كتاب را براي كودك آسان كند. قلم و خط نوشته‌هاي كتاب بايد به چشم كودكان آشنا باشد. اين نكته به فهم و شناخت بيشتر كلمات توسط كودك كمك مي كند.

پنجم: بهتر است كتاب با اطلاعات كمي شروع شود. فقط اطلاعات ضروري مانند اطلاعات كلي در مورد شخصيت اصلي داستان، اسامي و محل زندگي آنها بايد در ابتداي كتاب باشد.

اطلاعات اضافي كودك را خسته كرده و ديگر ميلي به كتاب خواني نشان نخواهد داد.

ششم: قسمت پاياني كتاب هم بسيار مهم است. در انتها، همه مشكلات و مسائل بايد حل شده‌باشد و كتاب پايان خوشي داشته باشد. به ويژه اگر مخاطبان و خوانندگان آن كودكان خردسال باشند.

هفتم: تعداد صفحه‌هاي كتاب هم از اهميت خاصي برخوردار است. كتاب هايي كه نوشته و عكس با هم دارند. بايد بين 25 تا 35 صفحه باشند و كتابهاي مصور نبايد بيشتر از 16 صفحه داشته باشند.

حتي در حين مطالعه كتاب‌هاي مصور والدين مي توانند با پرسيدن تعداد تصاوير كتاب كودك را با اعداد آشنا كرد و آموزش بدهند.

هشتم: كتاب با جلد مقاوم دوام بيشتري خواهد داشت. دقت كنيد كه گوشه هاي كتاب گرد باشد تا آسيبي به كودكان وارد نشود.



كودكان عاشق داستان هاي تخيلي هستند و آنها را به داستان واقعي ترجيح مي دهند. آنها عاشق شخصيت ها و اتفاقات تخيلي و مهيج هستند. بطور كلي هر آنجه كه قوه تخيل و كنجكاوي آنها را تحريك كرده و زمينه و انگيزه كشف رمز و رازها را براي آنها فراهم كند.

نهم: داستان بايد داراي محتواي آموزشي نيز باشد. يك داستان خوب بايد به كودك نكات اخلاقي، فرهنگي و ارزش‌هاي مذهبي را بطور غير مستقيم آموزش دهد.

براي اينكه كودك آينده‌اي موفق و شادي داشته باشد بايد قدرت دوست داشتن و مهر ورزي را بشناسد. در باره صداقت، شجاعت، عدالت، حس همدردي با ديگران و نيز فرق بين خوب و بد را از هم تميز دهد.

دهم: كتاب خوب براي كودكان بايد شخصيت هاي داشته باشد كه بتوانند در شرايط سخت قادر به تصميم گيري درست شود. شجاعانه براي زنده ماندن و زندگي خود تلاش كرده و در تمام مراحل از اصول صحيح اخلاقي پيروي كنند.

والدين و مربيان كودك همچنين نويسندگان و ناشران كتاب كودكان با درايت و آگاهي از اين اصول و نكات ساده مي توانند، كودكان امروز را به افراد سالم و موفق آينده تبديل كنند. افرادي كه مايه افتخار و سرمايه‌هاي انساني بي‌بدل براي جامعه بشري باشند

niniweblog.com

niniweblog.com

niniweblog.com

براي كودكتان كتاب بخوانيد


كتاب > كتابخواني - همشهري آنلاين:
خواندن كتاب براي كودك مي‌تواند هم مايه سرگرمي او شود و هم در پرورش مهارت‌هاي زباني به او كمك كند.

هنگام خواندن كتاب براي كودكتان به اين توصيه‌ها عمل كنيد:
•هر روز در يك زمان معين مثلا قبل از خواب براي كودك كتاب بخوانيد.
•اگركودك‌تان از شما مي‌خواهد كتاب مشخصي را برايش بخوانيد، همان را بخوانيد- حتي اگر باز هم كتابي را بخواهد كه هر شب برايش مي‌خوانيد.
•كتاب را شمرده بخوانيد تا گوش دادن و درك كتاب براي كودك آسان باشد.
•با صدايي با احساس كتاب را بخوانيد.
• هنگامي كه كتاب را مي‌خوانيد با انجام كارهايي مانند دست‌زدن، آوازخواندن و استفاده از عروسك‌ براي نمايش دادن چيزهايي كه مي‌‌خوانيد، واكنش كودك را برانگيزيد.
•نام كودكتان را جايگزين نام شخصيت‌هاي كتاب كنيد.
•به عكس‌هاي كتاب نگاه كنيد، و از كودكتان بخواهيد كه نام اشياي معيني را ببرد و در مورد آنها سوال كند

niniweblog.com

پسندها (1)

نظرات (8)

سودابه
10 خرداد 90 9:26
درود و سپاس به خاطر مطالب بسیار خوبت . هیوا جون رو ببوس.


ممنونم سودابه عزیزم. قابلی نداشت. باران نازمو ببوس. دوست خوبم.بهت نزدیکم زیادبوس بوس


فرح
10 خرداد 90 13:47
دختر تو اصلاً معنی خواب و استراحتو میدونی؟!!!! بنظر میاد خواب و استراحت برات اصلاً معنا نداره. آخه با اینهمه فعالیت روزانه ساعت 11:57 دقیقه باید تو رختخواب مشغول دیدن خواب باشی.
شوخی کردم دوست خوبم از اینکه تنها به خودت فکر نمی کنی و دلت میخواد همه از دانسته هات بهره ببرن خوشم میاد.
برات بهترین و خوشترین ایام رو آرزو می کنم.

هیوای نازتو ببوس
مرسی فرح جونم..تو خودت این وقت شب با اونهم کار بیرون بیداری؟؟؟؟؟ امشب همسرم رفته بود خونه دوستش بیدار موندم..وگرنه دور از جونت همیشه این وقت شب جنازممرسی از احاساست زیبات. منم برات شادی همیشگیرو آرزو میکنم. آوای منو ببوس.
از طرف فرح و آوا


مامان پرنیا
18 خرداد 90 11:48
سلام خانومی وای شما چه مامانه خوبی هستی و چه دخمل خوشگل و خوشبختی داری میشه منم راهنمایی کنین


عززیم سلام. ممنون از لطفت. نه بخدا اینطورام نیست. شرمنده شدم حسابی....از چه لحاظ راهنماییت کنم عززیم برام ایمیل بزن..s_ostad2000@yahoo.com منتظرت هستم دوست خوبم.تو خودت مامانی...نیازی به راهنمایی نداریاااااا....اما بازم من در خدمتم..همه مادرها مهربون فداکار و عاشق هستن. همین عاشق بودن بی بدیله که هرگز تکراری نمیشه و بهشون توان میده سختیهارو بجون بخرن.میبوسمت.
محيا
19 خرداد 90 19:15
سلام عزيزم موفق باشي اميدوارم به همه آرزوهات برسي


سلام گل من. مرسی عزیزم. وجود زیبای امثال تو بزرگترین آرزومه که به حقیقت پیوسته. بوس بوس.
سودابه
24 خرداد 90 13:50
ولادت امیر مؤمنان، علی علیه السلام و روز مرد، مبارک باد . . .





مرسی سودی عزیزم.
haleh & termeh
30 خرداد 90 15:57
اطلاعاتی در مورد کلاس باله میخواستم
نی نی توپولی
8 تیر 90 13:10
سلام
چه با احساس نوشتی ممنون...


سلام عزیزم. مرسی.
مامان آیلا
13 بهمن 92 23:47
سلام اینقدر از برخوردتت با هیوا خوشم اومد که تصمیم گرفتم از صفحه اول شروع به خوندن وبت کنم
ساحل
پاسخ
شرمسارم نکن عزیزم.