هیواهیوا، تا این لحظه: 16 سال و 3 ماه و 23 روز سن داره

هیوای آسمانی من

فایده ی آموزش زود هنگام چیست ؟

1394/3/26 17:36
نویسنده : ساحل
859 بازدید
اشتراک گذاری

سلام دوستان از سفری پر بار بازگشتیم با کوله باری خاطره و حرف. پیشاپیش تابستان خوبی پیش رو داشته باشید.

با نوشته ی بالا خوب مشخص است دغدغه ی این روزهای من و دوستانم چه بوده است....

هنوز تعداد والدینی که مرتب اذعان می کنند کودکشان نخبه است و ضریب خوشی بالا بسیار زیاد و زیادتر است. به شخصه رد ارتباط با کارم کمتر والدی را دیدم در زمان مصاحبه و مراجعه برای زبان دوم کودکش را با چنان القابی معرفی نکند. 

واقعا فایده ی آموزش زود هنگام چیست ؟ اصلن این همه آموزش اگر قرار است از کودک شما در هفت سالگی انسانی بسازد که بیشتر از سن خود بداند و فکر کند و رفتار کند ایا خوب است یا بد ؟

من تصمیم دارم پاسخ شما عزیزانم را به این پرسش در پستی با نام مادران ایران زمین با نام خودتان بنویسم. پس منتظر پاسخ های شما هستم.....و 

پاسخ من : کودکی که در دو سالگی موسیقی می زند نه بتهوون است نه موتزارت فقط کودکی است که به جای به بازی گرفتن درب قابلمه و درک هوش شنیدار یو تقویت هوش موسیقیایی به عالم دشوار موسیقی برده شده است.

کودکی که در یک سالگی به زبان انگلیسی زبان باز می کند در حالیکه زبان مادری او چیز دیگری است نه نخبه است و نه خاص بلکه کودکی است که بعدها از دانش زبانی و فرهنگی بسیار پایین تری نسبت به همسالان خود برخوردار است و حتا در خارج از ایران ینز همواره اصرار بر این است که تا سه سالگی در منزل به زبان ماردی با کودک صحبت شود. تا ساختار زبانی او مسلط و محکم شکل بگیرد.

کودکی که از باله و رقص چیزی نمی داند وقتی در سه سالگی روی صحنه می رود فقط و فقط برای وانمود سازی که جزو شخصیت و رشد طبیعی شخصیت وی است و گرفتن توجه مطلوب و مثبت والدینش مقلدی است از اجرای دیگران .

کودک ما باید اموزش ببیند اما با بازی و فعالیت.

باید بتواند خوب حرف بزند اما با روشهای خاص.

باید زبان دوم بیاموزد اما با روشی مبتنی بر ساختارهای مطلوب .

کودک ما باید تا هفت سالگی باز یکند وگرنه در سن بالاتر همیشه درونی بازیگوش و تمرکزی پایین خواهد داشت...

کودکی که در هفت سالگی مانند بزرگسالان رفتار می کند همیشه دچار کمبودی از باز یو شیطنت درونی است و بزرگسالی با درونی کودکانه خواهد بود.

. جوابهای شما چیست ؟

پسندها (1)

نظرات (6)

مریم
27 خرداد 94 15:25
ممنون از پست خوبتون. من با بازی موافقم خیییییییییلی زیاد. چون بچه توسط بازی هس که خیلی چیزا رو کشف می کنه!
ساحل
پاسخ
مریم
27 خرداد 94 15:28
یه سوال ؟!!و البته شاید خیلی تکراری! شما می گین بازی ! پس یعنی آموزش خوندن نباید باشه قبل از مدرسه؟ اصلا منظورم به زور و اجبار نیس! منظورم اینکه اگه بچه خودش علاقه نشون داد میشه باهاش خوندن رو کار کرد؟ من با پسرم بازی می کنم و در حد چند دقیقه کارت بهش نشون می دم تا زودتر حرف بزنه و خداروشکر تونسته چند تا کلمه رو یاد بگیره . کارت ها رو دوست داره و علاقه نشون می ده همین طور به کتاب. به کتاب خوندن علاقه داره. وقتی بهش می گم برو یه اسباب بازی از اتاقت بیار تا بازی کنیم , میره کتاب میاره و با ذوق میشینه تا براش بخونم. البته نمی دونم که این مربوط به سنش میشه و یا علاقه ذاتی!
ساحل
پاسخ
مریم جان این صحبت هایی که می نویسم قسمتیش نظر شخصی منه و قسمت بیشترش نظرات کارشناسان بزرگ. اگر می گوییم بازی اموزنده است یعنی بازی نه اموزش. وقتی حرف رو یاد دادید این نمیشه بازی میشه آموزش. شاید اولش خوشحال باشه و راضی اما تاثیرات بسیاری از کارهای ما رد اینده اتفاق می افته. تمام ما زمانی که خواندن و نوشتن رو شروع کردیم با بازی بوده و با علاقه ی بیش از حد بچه هامون. من یادم میاد هیوای من گریه می کرد برای اینکه بتونه بخونه و وقتی شروع کرد به نوشتن نیمه شب بود چنان که من از تعجب نمی دونستم باید چکار کنم. حس آموزش در تمام کودکان ما هست اما مهمتر از اون حس تجربه ی شماست و روندی است که شما بعنوان یک والد آگاه در پیش می گیرید. آیا این روحیه ی اموزش رو با مباحث اموزشی هرچند با بازی مداخله می دید؟ آیا در راه هنر و فرهنگ پرورششش می دیدی؟ ایای دنبال راهی هستید که بهتر بشه بدون اموزش کار کرد؟ خیلی راحت میتونم بگم صحبت کردن هیچ ارتباطی به نشون دادن کارت و فلش کارت نداره...شما فقط دارید بهش یاد میدید کلماتو بخونه. در حالیکه اگر کنارش بینید و قصه هایی بخونید که دقیقا برای این کار تهیه شده قصه هایی برای کودکان که خلاقیت قوه ی تخیل و پردازش گفتاریشون رو تحت تاثیر قرار بده و یا نمایش ها و بازیه ایی که در علم روانشناسی کودک " نمایش درمانی " نامیده میشه صد برابر اون کارت و کلمه قوه ی تخیل تجسم و گفتار کودکتون رو تحت تاثیر قرار میده و هزار برابر لذت بخش تر هست براش از انجام خواندن کارت. بهتون توصیه می کنم سایت هخای آموزک و سایت کتابک و هدهد رو مطالعه کنید. داستانها رو ببنید روشهایی که باهاش کار میکنن و کتابهای خاصی که فقط و فقط برای پیشبرد خلاقیت کودک تهیه شده. منهم مثل مشا ماردی بودم با کودکی سرشار از بینش و دانش. منهم تمام این راه هارو رفتم اما اشتباه کردم و اگر مینویسم برای این هست که جرات نوشتن اشتباهمو رو دارم و دوست ندارم مادرهای دیگه این راه رفته رو دوباره برن. تفاوتی بین کودک من و گکودکی که خواندن بلد بوده ندیدم. و بلکه بیشتر و بیشتر تفاوت رو در بچه هایی دیدم که مغز و اندیششون پر از نکته های تخیلی تجسمی و قصه های نا گفته ی درون کتابهاس. بذارید بچه هاتون در کتاب غرق بشن نه در کارت. کنارش بشین و براش از خاطرات کودکیت بگو. براش داستانهایی تعریف کن که دوست داره. درباره ی حی.انات و فصل ها. درباره ی ادمها و زندگیشون. نقاشی کن و شعر بخون. از شعرهای ناصر نظر خیلی خیلی زاید استفاده کن. هیچ چیزی به اندازه ی شنیدن صدای شما و حرف زدن با کودک نمیتونه گفتارش رو پرورش بده. بعد از مدتی ببین ایا لذتی که خودت می بری و فرزندت می بره قابل مقایسه با شوق و شوری هست که در اموزش کلمات بوده؟؟؟ و حتمن به من هم اطلاع بده عزیزم. موفق باشیییی
مامان شراره(راحله عباسی)
11 تیر 94 9:44
حرف نداری سحر جان کاملا موافقم طبیعت کودک بازی و جستجو و کنجکاویست نباید خلاف طبیعت عمل کرد عاشششششقتم کاش می تونستم خیلی زود بیام دفترتون اما این بار روی ماه خودت ببینم
ساحل
پاسخ
به زودی عزیزم انشالله
طاهره
3 مرداد 94 14:43
موضوع بسیار عالی ای هست سحر جان. میدونی مدتی هست سوالی مشابه ذهن من رو به خودش مشغول کرده و سعی میکنم از مادرهایی که در مسیرم قرار می گیرند بپرسم: اینکه فکر کنید بچه های در کودکی واقعا به چه چیزهایی نیاز دارند ؟ یا اینکه اگر به کودکی تان برگردید دوست دارید پدر و مادرتون چه کارهایی رو براتون انجام میدادند ؟برای روزهای کودکی تون چه برنامه ای می داشتند ؟ و این چند نفری که باهاشون صحبت کردم . گفتند دلمون عشق و محبت بیشتر و بیشتر می خواست. میگفتند بچه ها باید بازی کنند بچگی کنند. و من دوست دارم باز بیشتر و بیشتر در این مورد بدونم . واقعا بچه ها به چه چیزهایی نیاز دارند؟ اینکه می گویند بچه باید بچگی بکنه یعنی چی؟ چقدر باید برای زمان کودک برنامه ریزی داشت و چه مدت زمانی باید کودک رو به حال خودش گذاشت تا با طبیعت خودش برای لحظات خودش برنامه مشخص بکنه؟
ساحل
پاسخ
طاهره جان سوالتون بسیار مفید هست و جای بحث داره اگر اجازه بدید بعنوان کارگروه والدین این هفته بذاریم و در موردش بحث کنیم.
طاهره
3 مرداد 94 14:48
سحر جان اگر اشکال نداره ، دوست دارم منظورت رو از اشتباه در پستی که در پاسخ به مریم خانم در قسمت نظر خواهی نوشته ای بدونم. تا اونجایی که متوجه شدم ،شما هم آموزش خواندن رو در نیمه ی راه رها کردی . پس خیلی زود متوجه شدی که نباید این مسیر رو بری و اتفاقا به من هم که تصمیم داشتم از امسال آموزش خواندن رو شروع کنم ،کمک بزرگی کردی که منصرف بشم.
ساحل
پاسخ
عزیزم وقتی وارد دنیای مدرسه بشید برخوردهای والدین و معلمان رو ببینید روشهایی که فرسنگ ها تفاوت دارن با بسته های اموزش خواندن و نوشتن بیرون از سیستم امزش و پرورش حسرت میخوید که اون روزهای شاد کودکی رو چرا با اموزش هر نوعش به هدر دادید. من خیلی افتهار میکنم که بگم اشتباه کردم و این اشتباه رو کسی انجام نده.در مدرسه خواندن و بخصوص نوشتن طبق متد خاصی اموزش داده میشه و این دغدغه ی والدین ایرانی هست که اینقدر مشتاق روز خواندن و زود نوشتن کودکانشون هستند من هیچ جای دنیا جنین شوقی رو واقعن ندیدم. موفق باشی.
طاهره
3 مرداد 94 14:50
شرمنده سحر جان یک سوال دیگه ؟ میشه لطفا ً بنویسی که دقیقا منظور شما از آموزش زود هنگام غیر از آموزش خواندن چه مواردی هست ؟؟ ممنون میشم
ساحل
پاسخ
هر آموزشی که زودتر از سن کودک باشه حتا اشپزی. من دیدم والدینی که برای چشک و همچشمی هم شده کودک رو به زور وارد اشپرخانه می کنن برای کمک به اشپزی. این خاسته ی کودک نیست. یا حتا برای اموزش علوم و ریاضی که اینقدر زود و سریع فشار وارد می کنند و برداشتشون هم باهوش بودن کودک هست. اینها ممکنه اون لحظات تاثیری نداشته باشه اما در طولانی مدت بسیار تاثیرات مضری خواهد داشت.