هیواهیوا، تا این لحظه: 16 سال و 4 ماه و 1 روز سن داره

هیوای آسمانی من

برای تابستان چه برنامه ای بریزیم ؟

1394/3/26 17:53
نویسنده : ساحل
1,380 بازدید
اشتراک گذاری

تابستان با برنامه هایش از راه رسیده. هر مادری سراسیمه به کودکش می نگرد و نگران وقت اوست که شاید به هدر می رود. اما روانشناسان معتقدند در هر هدر رفتن وقت از نظر شما دنیایی اموزش و تجربه ی کودکی نهفته است. پس نگران نباشید و برای مدتی به کودکان خود بخصوص مدرسه ای ها اجازه دهید بطور کامل تفریح کنند. سپس با کمک هم برنامه ای بنویسید و اجرا کنی. برنامه ای که در ان به ازادیهای فردی کودک ، تفریحات خاص مورد نظر وی متناسب با وقت شما ، آزادی و تفریح شما ، وقت برای گذراندن با پدر و فعالیتهای بیرون از منزل خانوادگی ، کلاس های تابستانه مبتنی بر سلیقه کودک و نیاز شما و سفر باشد.

من هر روز برنامه ای را از روز قبل با توجه به مشغله و کارهای بیرون از منزلم ریخته و روی درب اتاق هیوا می چسبانم. برنامه ی ما دو بخش است :

1 - برنامه هایی که دخترم هیوا انجام می دهد / دیدن سی دی اول( مثلن ) علوم زبان انگلیسی با نام..... ، نوشتن فعالیت مرتبط .

2 - خواندن داستان انگلیسی و خلاصه نویسی آن

3- خواندن یک کتاب فارسی و خلاصه نویسی آن همراه با نقاشی

4- نظافت اتاق

برنامه ی امروز مامان سحر :

انجام کاردستی علوم و یک اثر هنری / مرور فعالیته ای اجتماعی با ورک شیت و کتاب

پارک و بازی

 

هر روز این برنامه ها نوشته شده و هر کدام ناتمام بماند به روز بعد منتقل می شود . هیوا نوشتن و کار بر روی زبان فارسی ریاضیات و علوم فارسی را با کتاب تست و کتاب داستان انجام میدهد. در حین خلاصه نویسی ابزار لازم برای نوشتن یک خلاصه ی خوب و انشای مناسب را نیز فرا می گیرد .

کتاب داستان انگلیسی در راستای کلاس های هیوا برای فراگیری کامل خواندن و نوشتن انجام می شود .

علوم و ریاضی و نجوم از روی سی دی های آموزشی و همراه با فعالیتهای نقاشی و ورک شیت و کاردستی انجام می شود . همیشه و هر هفته یک کاردستی هنری یا خلاق مرتبط به نمایش خلاق قصه گویی خلاق یا صرفن نقاشی را داریم .

مهراتهایی خاص با کتاب توسط من اموزش داده میشود. برای علوم و نجوم و ریاضی حتمن فعالیت بیورن از منزل و ازمایش هم داریم . 

روزهای پارک مشخص می شود .

کلاسهای تابستانه ی هیوا شطرنج ، موسیقی ، کوه نوردی و بسکتبال ، نقاشی و زبان تخصصی  است.

کلاس نقاشی او هفته ای دو روز در منزل خاله اش برگزار می شود به صورت تخصصی :)

شطرنج و موسیقی طبق معمول همیشه. زبان هفته ای دو روز بجز برنامه های خود من توسط مربی خصوصی مهربانش انجام می شود.

ورزش گروهی را به تازگی وارد برنامه ی هیوا کرده ام. با صلاح دید و نظر خودش. از هفت تا 12 سالگی کودک نیازمند ورزش گروهی است و برای مقابله با اثرات دوران بلوغ بهترین پناهگاه انجام ورزشی حرفه ایست . بسکتبال ورزش حرفه ای هیوا خواهد بود.

کوه نوردی هم طبق نظر پدربزرگ خوب و دقت دوست خوبش انجام می شود .

خرید و تفریح و کافی شاپ و رستوران هم ادامه دارد و من هم هر روز زمانی را برای دخترکم اختصاص می دهم .

وقتی چنین برنامه ای تنظیم کنید هر دوی شما احساس ارامش خواهید کرد و هر روز مطابق برنامه ی شخصی خود می دانید در حال انجام چه کاری هسنید.

 

موفق باشید.

پسندها (1)

نظرات (4)

ساراكوچولو
27 خرداد 94 14:43
تشكر سحرجون بخاطر ايده هاي زيبا... من الان نت گوشي ندارم ولي با وبلاگ هيوا همچنان روحيه ميگيرم
ساحل
پاسخ
مریم
27 خرداد 94 15:42
پس کی بازی می کنه؟!!! وافعا هیوا می تونه داستان انگلیسی رو خلاصه نویسی کنه؟!!! خییییییییلی حسودیم شد راستی شما اینستاگرام دارین ؟!
ساحل
پاسخ
بلی تازگی خواندن و نوشتن انگلیسی رو شروع کرده. خلاصه نیوسی فارسی رو یاد گرفته و حالا انگلیسی رو. حسودی نکن عزیزم برات نوشتم شما هم میتونی. بلی دارم. saharost مال خودمه و https://instagram.com/bilingual_kids_madaranemrooz/ مربوط به سایتمون.
الهام مامان عماد
28 خرداد 94 12:46
عالی بود. موفق باشید.
ساحل
پاسخ
شیرین
1 تیر 94 14:53
سلام سحرجان یه سوال چند وقتیه تو ذهنمه میخوام اگه ممکنه نظر شمارو به عنوان یه انسان آگاه بدونم.در مورد حرفه ای شدن کوکانمون به نظرت این کمال گرایانه نیست که ما همه چی به کودکمون یاد بدیم اما تو هیچ زمینه ای حرفه ای نباشه؟میخوای بذاری هیوا خودش انتخاب کنه؟از چند سالگی ؟میترسم برا پسرم دیر شه.نگرانم ،به همه رشته ها یکسان علاقه نشون میده نمیدونم خودم میشه بهش مسیر بدم ؟خودخواهی نیس به نظرت که من تو اون زمینه ای که خودم میتونم حمایتش کنم و مهارت دارم سوقش بدم؟مثلا مادری که وکیله تو زمینه حقوق یا اونیکه پزشکه تو پزشکی بچشو سوق بده. مگر اینکه بچه واقعا خلاف اینو تمایل داشته باشه؟ خیلی طولانی شد ببخشید.ممنون میشم اگه وقت کردی جوابمو بدی.منتظر میمونم. میخوام تو یه زمینه تقویتش کنم اما نمیدونم کدوم رشته؟پسرم 5سال و نیمس
ساحل
پاسخ
شیرین عزیزم سلام. جواب دادن به سوالات شما برای من اصلن سخت ینست همیشه هر سوالی داشتی بنویس شاید دیر اما حتمن جواب میدم عزیزم.منظورت از حرفه ای شدن انتخاب شغله ؟ اگر آره مادر می تونه کمک کننده باشه و تا سنی بچه ها تقریبن همه چیز رو دوست دارن. این تمایل بخاطر علایق شا و پدرشون هتس. بعد از هفت سالگی کم کم شخصیت بچه ها جدا گانه می شه و تصمیم میگیرن. تا قبل از این شما باید بستر رو فراهم کنی. بسته به ذهن کودک یا چیزی استعدادی که خودت در پسرت دیدی. مثال می زنم. شما دانشنامه ی بدن انسان نجوم علوم طبیعی دایناسور ها اطلاعات علمی تهیه می کنی. هر روز یا هفته ای چند بار براش میخونی توضیح می دی اینها همه رد یادش می مونه. ممکنه بعد خودش ازت بخواد براش فلش کارت دایناسورها بخری یا ماشین شما تهیه می کنی. زمینه های هنری رو حتمن باید فراهم کنی. کاردستی کتاب خواندن انجام امور مطالعه همه و همه درون بچه رو پرورش می ده طوری که خودش می توهه تصمیم بگیره. بعد از هفت سالگی حتمن براش رشته ی ورزشی انتخاب کن. از الان روی تمرکز و تقویت حس هاش کار کن هرچقدر حس قوی باشه انتخاب صحیح تره. هرچقدر با کتاب بیشتر اشنا باشه اطلاعاتش محکم تر و بروز تره. میتونه تشخیص بده ایا واقعا فوتبال دوست داره یا والیبال. دیدی تمام پسر بچه ها تابستان کلاس فوتبال میرن اما دقت کردی چند نفر از اونها در اینده فوتبالیست میشن؟؟؟ من اگر پسر داشتم هرگز نمیذاشتم بره کلاس فوتبال چون اینقدر که وسعت چشم و همچشمی داره کاربرد نداره. بهترین کارها همینهاست. کلاس شطرنج خیلی خیلی خوبه. بذار بره تا بتونه منزقی تصمیم بگیره نه احساسی. بعد ها اگر خواست هر کلاسی بره ببش ببینه در موردش اطلاعات کسب کنه و حتمن تاکید کن اگر راهی رو انتخاب کرد باید ادامه بده پس با چشم باز انتخاب کنهخ نه از روی احساسات. دیروز خانمی ور دیدم پسرش رو اورده بود سالن بسکتبال. می گفت این سویمن ورزش پسرشه و به زودی این رو هم رها میکنه. من خیلی تعجب کردم...چرا؟؟؟مادر باید محکم و مسلط باشه نه هر کاری بچه خواست انجام بده. مشکل ما مادرهای ایرانی اینه که فکر می کنیم زیادی ازادی دادن خیلی خوبه. و تمام مشکلات نسل قبل بخاطر سختگیری بوده. در حالیکه تا بحال فکر کردی چرا ما قبلی ها محکم تر با اراده تر و مستقل تریم؟ بخاطر همون نظم ها و قوانین پردها و مادرهامون. در اروپا هم دقیقا همینطوره. اصلن اینطور نیت بچه ها هر کار یمیخوان انجام بدن. من وقتی هیوا رشته ی بسکتبال رو میخواست انتخاب کنه یک سال صبر کردم. اول وتلیبال رو دوست داشت بردم از نزدیک توپ رو دید. چند مسابقه رو همراه پدرش دید . بعد بسکتبال . و بهش گفتم این روزش دایمی اون خواهد بود. امسال با تمام تلاش و علاقه میره. بارها و بارها گفت نمیخ ام برم کلاس شطرنج. صرفا بعلت تنبلی در حل تمرین نه بی علاقگی. مطمینا اگر ببنی در چیزی علاقه نداره و به اجبار داری میفرستیش خودت خواهی فهمید و این اشتابهه. اما من برای شطرنج با مربیش صحبت کردم و با روشی تمارین رو با علاقه انجام میده. مادر ی رو میشناختم پسرش رو به زور م اورد کلاس موسیقی. دقیقا با اشک و اه چون دوست داشت موسیقی یاد بگیره؟؟؟؟ خوب این درسته؟؟؟ خیلی راحت می تونی این کار رو انجام بدی شیرین جان. مدتهاست هیوا درباره ی پزشکی حرف میزنه. تقریبا میتونم بگم از 4 سالگی. خیلی زیاد بدن انسان رو دوست داره. شبها مطالعه می کنه پازلش رو کار میکنه پوستر میاره و اندام های درونی رو به فارس یو انگلیسی می گه و مرتب سوال میکنه و دو هفته پیش بود به من گفت من واقعا می خوام پزشک بشم اونهم جراح قلب. نه من نه پدرش حتا رشته ی تحصیلیمون تجربی هم نبوده اما هیوا علاقه داره. به دلیل همون ببستر و منابعی که در اختیارش بوده و انتخاب کرده شاید تغیی رکنه اما مهم اون بستر و کمک شماست. عزیزم.