هیواهیوا، تا این لحظه: 16 سال و 2 ماه و 25 روز سن داره

هیوای آسمانی من

مسائل و مشکلات مدرسه

1394/11/4 13:29
نویسنده : ساحل
1,628 بازدید
اشتراک گذاری

مدرسه ها که شروع می شود از همان اولین روز مدرسه دغدغه ای سخت دل و جانت را بهم می ریزد. انگار هرچه لباس دنیاست در دلت شسته می شود و چنگ می زنند به دلت .

کم کم می خواهی عادت کنی به نظام آموزش و پرورش. اگر از ان مادرهایی باشی که سخت گرفتی به خودت سخت می گذرد این روزها خیلی سخت.

اگر بی خیال باشی که هیچ.

اگر با دردانه ات پیش از دبستان کار کرده و آموزشی داده باشی مشکلات زیادی برایت پیش می آید. که هرگز باورش نمی کردی.

ممکن است از این مشاور به آن مشاور بروی یا در انواع کتابها غرق شوی.

یکهو می بینی یک چشمت اشک شد و یکی خون.

ولی چطور می خواهی ادامه دهی؟ و شاد باشی؟ و همچنان تربیت کنی و آموزش دهی ؟

اصلا این آموزش و پرورش از جان ما چه می خواهد؟ آیا واقعا ناقص است و نسبت به کشورهای دیگر عقب افتاده؟

تمام این دو سال مدرسه ی هیوا و روز و شبهای من به تحقیق و جواب این پرسشها ، دغدغه ها ، نگرانی ها ، اشک ها و شادی ها گذشت و امروز می خواهم برایتان بنویسم تا تجربه ای باشد برای انجام خوبی ها و بدیهایش.

اگر به عقب بر می گشتم خیلی چیزها را به هیوا یاد نمی دادم. شمردن و ریاضی را علوم و نجوم را بیشتر می پریدم و بازی می کردم . روی تعادل و تمرکزش خیلی خیلی بیشتر کار می کردم. سرگردان سایتها نبودم برای بیشتر یاد دادن. و ادغام نمی شدم در وبلاگ ها و سایتهای نخبه پروران کثیر ایرانی.

از مشاور و روانشناس خیلی کمتر استفاده می کردم. می نشستم پای صحبت دوستهایم و حرفهایشان را باور می کردم. فکر نمی کردم دردانه ی من با دیگران فرق دارد دچار مشکل نمی شود. 

اگر هیوا امروز در کلاس شیطنت می کند و به درس توجه نمی کند چون قبلا با او کار شده و بلد است و نباید این اتفاق می افتاد. و این اتفاق برای تمام بچه هایی که قبلا با انها کار شده خواهد افتاد. درسی که تکراری است برای کودک هیچ جذابیتی ندارد و عمدتا بواسطه ی کودک بودنش نمی تواند 45 دقیقه بی حرکت روی صندلی بنشیند و به حرفها و درسهای تکراری معلم گوش دهد .

بیشتر کتاب می خواندم خیلی بیشتر از اینها.

و....

خوشحالم از بارداری زبان انگلیسی به هیوا یاد دادم بهتر است نگویم یاد دادم زبان را در وجودش نهادینه کردم.

خوشحالم دوزبانه است.

خوشحالم روابط اجتماعی را عمیق می داند و می تواند مشکلاتش را خودش حل کند.

خوشحالم به او یاد دادم از حق خود دفاع کند اما ناسزا نگوید کتک نزند هل ندهد.

خوشحالم خواندن و نوشتن را به او یاد ندادم و امروز در خواندن و نوشتن بی نظیر است . هر دو زبان

و از تمام مشکلاتم و نگرانی ها فهمیدم نباید زیاد با والدین و همکلاسی های مدرسه صمیمی شد. حتی با معلم در حد یک رابطه ی ساده ی دوستانه نه بیشتر.

والدین تفاوت فردی و اجتماعی بین شاگردان یک کلاس را درک نمی کنند. همه فکر می کنند کودکشان بی نهایت عالی است و وای به روزی که معلم از کسی تعریف کند.

جلسات اموزشی عموما جلساتی است برای بیان مشکلات شخصی هر مادر با معلم. تا باز کردن مسایل درون کلاس. ( کلاس هیوا 12 نفره است ) .

انجام اولیا و مربیان بی فایده است و رفتنش فقط خمیازه کشیدن برای این مدت البته اینطور بوده.

و سیستم اموزش و پرورش ما نه ناقص است نه عقب مانده. بلکه سیستمی است بی نظیر. به دلیل شغل و کارم دیدم و شنیده و صحبت کردم که والدین مدارس خارجی شیراز کودکانشان را از امریکا به مدراس تک زبانه ی شیراز می برند بسیاریی از انها چون معتقدند بچه هایی که از ایران در سنین 15 14 سالگی به اروپا و امریکا مهاجرت می کنند علی رغم تصور ما یک کلاس بالاتر قرار می گیرند چون علوم و ریاضی بسیار قوی دارند. برعکس دروس ریاضی و علوم انگلیسی که خود من تمامی کتابهای امریکا و مدارس را شخصا دارم و با هیوا کار می شود. اما هیچ تفاوتی در ریفرنس های ریاضی و علوم نمی بینم. بنابر این اش دهن سوزی انطرف ها نیست و سیستم با تغییرات اساسی برداشتن نمره بسیار هم بهتر شده است.

کلاس دوم اما باز هم ساده نیست. کار دارد و تحقیق و پروژه. روی خوب خواندن و زیبا نویسی بسیار تلاش می شود. بهتر است دوستانم کار با قیچی و تقویت دستهای کودکان را خیلی جدی تر بگیرند تا در کلاس های مدرسه دچار مشکل نشوند.

در کل همیشه مشکلاتی هست. الگو پذیری هایی که می بینید یک هفته برای رفعش باید وقت بگذارم با هیوا.

الگوی تربیتی من و انچه هیوا یاد گرفته بسیار متفاوت با دیگران است اما همچنان حفظ شده و این یعنی پایه های تربیت کودک تا 7 سالگی حقیقتا محکم می شود.

بچه ها بزرگ می شوند و مشکلاتشان هم. واقعا همینطور است.

و از 8 سالگی بلوغ فکری در خردسال صورت می گیرد. مساله ای که برایش کتاب های زیادی مطالعه کردم و خواهم کرد.

بلوغ فکری خیلی خیلی مهم تر از بلوغ جسمی است درباره اش زیاد مطلب بخوانید.

 

موفق باشید و شاد

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (7)

ملیکا
5 بهمن 94 23:11
سلام و صد سلام امیدوارم شادتر باشید از همیشه خواهش میکنم بازم از تجربیاتتون بنویسید. بیشتر کتاب معرفی کنید. بسیار ممنونم
ساحل
پاسخ
عزیز دلم در پست جدید کلی کتاب معرفی میشه.
مامان سارا
8 بهمن 94 16:28
سلام سحرجان ..اين پست شما براي مني كه درآستانه ورود به راه آموزشهاي پايه به دخترم هستم واقعا عالي بود...من درنظر سنجي پست هاي پيشين هم گفتم خودم از پنج سالگي خواندن ونوشتن فراگرفتم وكلاس اول براي من مشكلترين سال زندگيم بود به عنوان تجربه...شماالان داريد ازنزديك تجربه ميكنيد دختركتان آموزش ديده است.من تصميم گرفتم هرآنچه به هنروخلاقيت ودختركم مربوط ميشود فقط به دختركم آموزش غيرمستقيم بدهم وبعلاوه زبان دوم..تادرمدرسه مشكلي پيش نياد...مرسي كه دلسوزانه ازموفقيت ها وگاهي ازناهنجارهاي آموزشي هيوا درمدسه ايراني مينويسيد وبرايمان شرح ميدهيد چه چيزخوب است چه چيز نه...ممنون از درج تجربيات مهمتان..دوست عزيز
ساحل
پاسخ
سارا جان خوشحالم اگر بتونم ذره ای از نگرانی هایی رو که داشتم نذارم شما تجربه کنید. و بتونم همیشه همراهتون باشم. کلی می بوسمتون. دختر عزیزم رو ببوس
الهه
16 بهمن 94 0:54
سلام مامان هیوا جان.با تشکر از زحمات شما و گروه بی نظیر شما.من یه سوال داشتم .لطف میکنید یه مهد خوب در حد مهد جوانه ها به من در تهران معرفی کنید.با تشکر از لطف و زحمات شما
ساحل
پاسخ
تشکر از انرژی زیادی که بهم می دید . عزیزم در تهران اگر مهد مونتسوری می خواید بهترین مهد و مجتمع روشنگر هست. اما یکی از دوستان خیلی خوب من در تهران مجتمع اموزشی مونتسوری دارن به نام آل طاها. : شرايط سني ثبت نام براي سال 95-1394 - متولدين نيمه دوم سال 89و نيمه اول سال 90( دختر و پسر) جهت ورود به پيش دبستان 1 (4 و 5 ساله - متولدين سال 88و نيمه اول سال 89(پسر و دختر ) جهت ورود به پيش دبستان 2( 6ساله ها ) اولیای عزیز می توانند جهت رزرو ثبت نام نونهالان زیر چهارسال با خانه کودک تماس بگیرند آدرس : شهرک غرب بلوار شهید فرحزادی خیابان شهید حافظی ( ارغوان غربی ) - چهار راه درختی شمالی خانه کودک تلفن : 22081485- 22081486 09307257302 اینهم ادرس وبلاگ دارن ثبت نام می کنن: http://kidhome.niniweblog.com/
بانوی کوچه باغ
16 بهمن 94 20:10
سلام سحر جان پستت قشنگ بود من هم یک پسر 5 ساله دارم اوایل من بودم و اینترنت و سایتهای مختلف ایرانی و خارجی برای آموزشهای مختلف ب فرزندم اما شکرخدا زودتر متوجه شدم و همه آنسخت گیری ها را کنار گذاشتم و حالا تمام دغدغه ها و وسواس فکریم متوقف شده حالا هم خودش آرام است و هم من ... و تنها چالش هایمان ب کاشتن بذرهای تربیت و آرامش زیر 7 سال است ... امید که تمام مادران بتوانند در برابر این امانت های الهی سرافزار باشند و مفتخر حال هر کس ب هر طریقی که قبول و باورش دارد ... چرا که معتقدم سکوی افتخار برای هر کسی یک رنگ و مفهومی دارد بابت مطالب پر محتوای شما هم بسیار ممنون
ساحل
پاسخ
دقیقا همینطوره دوست خوب من. امیدوارم شادی و ارامش همواره قرین دلهای مادران و فرزندان میهنمون باشه.
مامان طلا
24 بهمن 94 1:45
چه دلتنگتم
ساحل
پاسخ
بهناز مامان نازنین
7 اسفند 94 11:55
سلام سحر جان واقعا ممنون خیلی مطالب خوب و مفیدی بود باورت نمی شه همش داشتم خودم و سرزنش می کردم چرا به نازنین زهرا فارسی یاد ندادم تا در مدرسه دچار مشکل نشه چون نازنین پیش دبستانی و ایران نرفت و کلا همه چیزش فقط انگلیسی بود حتی منو به مشاور ارجاع دادن دیگه داشت باوزم می شد که دخترم مشکل داره و اختلال دیکته نویسی البته مشاور رد می کزد و می گفت دخترم خیلی باهوش هست و فقط باید بهش فرصت بدی ولی من همش خودمو سرزنش می کردم ولی در کمال ناباوری من نازنین بشدت پیشرفت کرد و جز خوش خطهای کلاس شد و یهو راه افتاد ....منم در مورد زبان انگلیسی واقعا خوشحالم که نازنین و از سه سال و نیمگی زبان گذاشتم اونم با متد صحیح و غیر مستقیم
ساحل
پاسخ
منهم خوشحالم بهناز جان از راه دور هنوز همراه ما هستی. از اینکه از ایران رفتی راضی هستی؟ راستش من هنوز تردید دارم و نمی دونم ایا واقعا کودک تفاوتی خواهد داشت. و برام خیلی مهمه فرهنگش تغییر نکنه. در این باره پستی می نویسم و ممنون میشم همراهیم کنی. مثل همیشه نازنین رو ببوس. تلاشت باید اشنایی و نزدیکی زیاد با زبان مادری نازنین باشه همین
امید
6 فروردین 95 23:14
به اشتراک گذاشتن رایگان این همه تجربه اونم تجربه هایی که اگر قرار باشه ما خودمون انجامش بدیم علاوه بر هدر رفتن عمر کلی هزینه ی نابجای مالی برامون داره قابل احترامه.
ساحل
پاسخ
تشکر دوست عزیز. خوشحالم از همراهی تون