هیواهیوا، تا این لحظه: 16 سال و 4 ماه و 5 روز سن داره

هیوای آسمانی من

کودک نخبه

1392/8/13 16:14
نویسنده : ساحل
4,464 بازدید
اشتراک گذاری

سلام دوستان

 

 

تب و تاب کودک نابغه و نخبه در ممکلت ما انگار هیچ وقت تمام نمی شود. هر کجا سر میکنی  صحبتی در این میان است و متاسفانه وقتی سری به وبلاگهای مادرهای عزیز میزنی بیشتر از نیمی فکر میکنند کودکانی نخبه دارند و مجزای  از همه و اینکه برایشان وقت می گذارند و آشنایی هرچند جزئی با روشهای موجود امروز در ایران ما این مادران را بیشتر ترغیب میکند که خود و کودک خاص هستند و حتما به درجات بالای نبوغ دست خواهند یافت. چند مشکل اسای در این میان است :

اول اینکه با تکرار تو نابغه ای تو پر هوشی تو دانایی تو تکی این در ذهن کودک جا می افتاد که او حتما چیزی غیر از دیگران است. خوب حتما چیزی در میان است که او را با دیگران متفاوت می داند. در بحث تفاوت حرفی نیست. همه آدمهای دنیا با هم فرق دارند اما وقتی این فرق بهانه ای برای تفکیک کردن و خوب و بد کردن و به قولی سوا کردن بچه ها می شود آن می شود مشکل. 

 

مشکل بعدی سرخوردگی است. زمانی که هم کودک هم مادر در میابند که نه. او شاید کمی بالاتر اما نام " نخبه " را یدک نمی کشد و این گاهی حتی باعث افسردگی شدید مادر نیز می شود. بماند که کودک بی زبان چه ضربه ای می خورد.

به یاد داشته باشید دوستان عزیز اگر با کودک خود روش مونته سوری کار میکنید ، اگر دانای ریاضی هستید ، اگر شیمی دانی برترید اگر متخصص شیچیدا هستید اگر رجیو میدانید اگر شاعر و هنرمندی بزرگید این شما هستید که اینگونه اید نه فرزندتان. 

شما فقط در حال انتقال آنچه میدانید آنهم در حد تعادل به کودک خود هستید نه در حال پرورش یک نخبه!!! 

شما دارید از وقت خود لذت میبرید و هیمشه باید بدانید چه موقع کودک شما در حال خسته شدن است.

نیمی از نخبه ها و نابغه های ما نادرانی بی سواد داشته اند. کودکانی از مناطق محروم بوده اند. از مدارس آنچنانی دور بوده اند. مادران آنها تا سالها نمی دانستند کودکانشان چه توانایی هایی دارند. 

فکر نکنید با هر قدم دارید خود را به افتخاری دست نیافتنی و او را به رتبه ای بالا نزدیک می کنید.

در این وبلاگهای خود لطفا لطفا عبارات کودک نخبه من کودک نابغه من ننویسید. ذهن مادرانه خود را دچار تبلیغات نکنید .

وقتی چیزی را می خوانید سریع فکر نکنید او مادری توانا است و کودکی برتر دارد و شما که فیزیک نمیدانید پس کودکتان از نعمت دانستن اصول اولیه جاذبه و مغناطیست کیهانی و غیره و غیره بی بهره مانده. بعد خود را سرزنش کنید و بروید دنبال انچه واقعا برایتان سودی ندارد.

مادران عزیزی که میدانید. بیشتر از من و ما میدانید . هرگز تصور نکنید کودکی که در 2 سالگی نجوم و ماه و ستاره را می شناسد حتما نابغه است. چه فرقی دارد؟ واقعا چه فرقی دارد کودک در 2 سالگی دور فلکی را بشناسد یا در 5 سالگی؟ جمع و تفریق را به روش شیچیدا یاد بگیرد یا مونته سوری یا کلا یاد نگیرد؟ من منکر آموزش نمی شوم. اما روش های بسیار زیادی را از دوستان مادر عزیز خود در همین وبلاگ بصورت نوشته میبینم که در هیچ کجای کتابها پیدا نمی شود. مگر مبدع روشهای موجود دنیا افرای غیر از ما بوده اند ؟ چرا ما مبدع روش نباشیم. چرا از خودمان شروع نکنیم. ؟ 

فکر میکنید وقتی چند کودک را که یکی 2 ساله است و تمام سیاره ها و ستاره ها را می شناسد و دیگری 3 ساله است و ضرب بلد است و دیگری که شعر حافظ را خوب میداند و یکی دیگر که انگلیسی حرف می زند و کودک دیگری که حیوانات قطبی را خوب می داند در کنار هم قرار می گیرند در باره چه باهم حرف میزنند ؟

لزوم چرخش کره زمین ؟ وجود ابر کامپیوترهای جدید ؟ روشهای حفظ جمع و تفریق ؟ حرفو الفبای انگلیسی ؟ نام یک یک حیوانات اهلی و قطبی و گرمسیر؟

فکر نمیکنید تنها چیزی که آن گروه از دختران متغیر الفکر را بهم جذب میکند بازی ساده " خاله بازی" باشد. و فکر نکینید تنها حرفشان داشتن عروسکها یا نوع موها و روش بستن موی آنها باشد؟

و برای گروه پسرها جدید ترین بن تن . یا ورژن جیدیدی از تفنگ بازی :)

دنیای بچه ها با ما بسیار متفاوت است. خود را در دنیای آنها وارد نکنید. 

نخبه ها یک اصل اساسی دارند " نیاز به آموزش ندارند " .

نخبه ها بی آنکه کسی بداند میتوانند بنویسند و بخواننند. آموزش نمی بینند. اطلاعات زیادی درباره جغرافیا دارند نه اطلاعات ایده نظر تئوری.

دوستی تعریف میکرد و اتافاق مدیر یک مهد کودک در پایین شهر هم است. که پسری 4 ساله بود و اصلا به توضیحات توجه نمی کرد. ایشان متخصص هوش افکاری هستند از این پسر تست گرفتند و متوجه عجایبی شدند. ایشان قادر به بررسی تمامی الگوریتمها و دانش بالای ریاضیات بود. مادر زیر دیپلم و پدر راهنمایی را تمام کرده بود. دوستم میگفت ساعتها سخت رتین فرضیه های فیزیک را از اینترنت بیرون می کشدیه و این پسر همه را حل میکرده. او را با اصرار دوستم به یکی از دانشگاه های آمریکا معرفی میکنند و این پسر کوچک الان در سن 10 سالگی دارای مدرک پروفسورای فیزیک کوآنتوم است. در همان آمریکا.

ببینید و خودتان قضاوت کنید. 

تنها مشکل من این است که مادران زیادی هستند با خواندن مطالب من یا دیگر دوستان تصور میکنند ما در حال پرورش نخبه هستیم و آنها هیچ کاری برای کودکشان نکرده اند. نه نه نه .

کودک عزیزی که در بلوچستان زاهدان زندگی میکنی تو خاک داری رودخانه داری درخت نخل داری تو طبیعت بکر داری و من ندارم.

عزیزی که در شمال زندگی میکنی تو سبزی داری تو دریا داری پرنده داری مرغ و خروس داری تو تغذیه خوب داری همه چیز بکر و تازه و من ندارم.

عزیزی که در اصفهان زندگی میکنی تو فرهنگ داری. تو یک دنیا مراکز گردشگری داری که دنیا برای دیدنش آه می کشد.

کودک بوشهری من تو دریا داری غروب زیبای خوردشی داری. تو لنج میبینی و مرغ دریایی .

 

من خوشحالم در تهران زندگی نمیکنم. واقعا خوشحالم. با اینکه عمیقا وطنم را دوست دارم . اما شیراز هوای خوب دارد. اکسیژن دارد . آلودگی هوا ندارد . هنوز جاهایی هست که خاک هست و مردمان روستایی . هنوز جاهایی هست که کشتزار هست و سبزی.  هرچند مشکل دارد اما هوای خوب نعمتی است که تهران از آن بی نصیب است و نمیتوان مضرات بسیار همین آلودگی را بر ذهن و روح بچه ها کتمان کرد.

مادران عزیز نسبت به آنچه در حال پرورشش هستید فخر نفروشید. به او یاد بدهید تا بیشتر بداند نه اینکه از او بتی بسازید برای بالا بردن خود.

با یک آشپزی ساده هزاران هزار نکته را در ذهن کودک خود میسازید که خود نمیدانید. با یک قدم زدن همینطور. سادگی و ساده دیدن را از امروز به کودکانمان یاد دهیم.

با ابزاری بسیار ساده میتونیاد کودکان خود را آموزش دهید. و من بزودی کتاب این کار را در اختیارتان قرار خواهم داد .

خوب ببینید . دوستان خوبم. شاد باشید همین. 

پسندها (1)

نظرات (15)

مامان طلا
13 آبان 92 23:10
سحر جون با نظرت موافقم . بچه رو همونطوری که هست بایدقبول کرد


شقایق
13 آبان 92 23:11
سلام عزیزم.سلام به روی ماهت و گفتار زیبایت و کلام اثر بخشت.
شاید باور نکنی اما به جرات می تونم بگم خیلی آرومم کردی .خیلی زیاد،اونقدر از خوندن مطالبتون لذت بردم که دلم می خواست همینطور ادامه داشت.به چه نکته مهمی اشاره کردی نازنینم.وچه خوب که اشاره کردی.نمی دونم چرا خیلی اوقات به داشته هامون مثل دریا و کوه و ...شهرمون فکر نمی کنیم؟ چرا تنها به کوچکی و بی امکانات بودن و ..... و هر چیز منفی فکر می کنیم الا مثبتها.همش فکر می کنم عقب افتادم و کلی کار دارم که باید با پسرم انجام بدم..اما نمیرسم به اونجایی که می خوام.حالا که خوب فکر می کنم ،می بینم واقعا راست می گید،باز هم ممنون که باعث شدید بیشتر فکر کنم ،عمیق تر فکر کنم،زیباتر ببینم ،ودر این عرصه نا کجا آباد اینقدر نگران عقب افتادنها نباشم.برای سلامتی خودت و عزیزانت دعا می کنم.تنها کاری که از دستم بر می یاد.منتظر کتابت هستم ،گلم.سبز باشی و موفق.



شقایق عزیزم منهم از تو بخاطر توجهت ممنونم. و خوشحالم نوشته من میتونه دوستانم رو آروم کنه. واقعا ما باید به دنبال مثبت اندیشی و مثبت بینی باشیم. خوش بحال شما که کوه و دریا و بیابان داری
مامان طلا
13 آبان 92 23:31
سحر جون دوباره برگشتم هر چی فک کزدم متوجه نشدم که دقیقا منم منظورت بودم یا نه . به شخصه هاعتقاد دارم نه تنها بچه بلکه هر چیزی رو همونطوری که هست بپذیری کار راحتره . هرگز کودک نخبه نمی خوام اما فرصت های هلیا رو هرگز از دست نمیدم چون دیگه بر نمی گرده . هیچ فشاری هم روش نمیارم که بهترین باشه . چه اشکالی به جای برنامه های مزخرف تلویزیون بچم با فلش کارت یا رنگ سرگرم بشه . چون اسم کودک بوشهری رو آوردی بودی به شک افتادم بازم ز دلسوزیهات ممنونم دوست من

دوست عزیز هرگز بدون اینکه متوجه حرفای فردی نشی در موردش قضاوت نکن. چون همیشه قضاوتت مغرضانه و نادرست خواهد بود. من بین اینهمه دوست اصلا نمیدونم و برام هم مهم نیست کی اهل بوشهره کی زاهدان کی کیش و غیره. این شهرهارو من بابا اطلاعم از کم بودن امکانات که قبلا صحبت شده بود نوشتم. دوم استفاده از فلش کارت و رنگ اگر بد بود من در مجموعه خودم نمیذاشتم و خودم هم کلا پستی درابرش نمینوشتم. منظور کلی بود. چرا مطلب ها رو که میخونید فکر میکنید منظور نفر خاصی هست؟؟؟ اگر کسی جز تو بود بخاطر این عدم شناختی که از من داره از دستش حسابی ناراحت میشدم. اما واقعا عادت کردم به قضاوتهای نادرست. دنیا و ایران پر از کودک بوشهری است. نیست؟
[Web] - [E-Mail]
من
14 آبان 92 0:02
سلام ناراحت نشی ها همه این حرفا رو زدی که خودتو تبلیغ کنی




هر طور دوست داری قضاوت کن.

از دل من شما خبر داری؟ خیر.
مامان آرنیکا
14 آبان 92 1:45
سلام
دختر من الان دو سال ونیمشه میخواستم ببینم اگه بخوام پکیج شما رو با هاش کار کنم باید کدوم برنامه رو باهاش پیش برم یعنی توی کدوم رده سنی رو باهاش کار کنم بعد هم اینکه اسی دی های your baby can read رو من چند جا با قیمت خیلی پایین پیدا کردم نظر تون چیه .


عزیزم شما باید همین برنامه معمول زیر 3 سال رو کار کنی. مجموعه رو تهیه کن و طبق برنامه پیش برو. یور بیبی کن رید کاملترینش همین قیمت 34 هزار توامنه. زیادتر از این هزینه نکن. زیر این قیمت هم هست. نمیدونم کیفیت کارهاش چطوریه. برای همین نمیتونم در موردش نظری بدم. چون این دی وی دی زیاد باید تکرار بشه و باید از نعی باشه که کمتر خش بیفته. حالا هر طور نظر خود تو هست عزیزم.
سارا مامان باران
14 آبان 92 8:40
سلام سحر عزیزم
از اینکه دوست فهمیده ای مثل تو دارم به خودم می بالم
ممنونم بابت همه چیز ... و برای این حرفای امید بخشت که انگار امروز بهش واقعااااااااا نیاز داشتم



خوشحالم عزیز دلم. از وجودت و حرفای خوبت
پریسا
14 آبان 92 10:23
سلام.متاسفانه وقتی این بچه ها بزرگ بشن مشخص میشه چه ضربه ای خوردن!آدمهایی که روح بیماری خواهند داشت ...


دقیقا
فرانک
14 آبان 92 16:51
سلام بر شما دوست عزیزم. خیییییییییییییلی ازت ممنونم. نمی دونی این چند وقته چقدر بی تاب و نا آرومم. ریحانه تا مرحله 2 تراشه ها رو خیلی خوب پیش رفت طوریکه خودم شگفتزده بودم اما از مرحله سوم کامل استپ کرده و کلمات و بزور میخونه و یاد نمی گیره یعنی نمی خواد که یاد بگیره و با اینکه ضمن آموزش فشاری بش نمیآوردم و توی بازی یاد می گرفت تز کارت زده شده منهم چندین بار قطع کردم دوباره شروع کردم ولی بیفایده بود. خرامان خرامان داریم کارتهای انگلیسیو کار می کنیم. دیروز مشاورش هم در مورد روش خوندن خیلی موافق نبود و معتقد بود بچه ها رو بجای اینکه عمیق باشند حفظ کردن و بهشون یاد میده و تا حدودی باش موافقم. هر چند که در انتهای مرحله سوم الفبا و بخش کردن و یاد میده. خلاصه اینکه ساحل عزیز همه اینها خیلی منو بهم ریخته بود چون ما خیلی خوب داشتیم پیش میرفتیم و بقول شما آدم یه فکرا و احساساتی بهش دست میده اما داشتن یه کودکی سالم و شاد بهتر از هر چیز دیگه ای توی دنیاست. برنامه دارم کلاسای ورزشی و تفریحیشو بیشتر کنم و بهش کمک کنم دوستان بیشتری پیدا کنه. همواره خوب و سلامت و موفق باشید.


عزیز دلم ممنونم ازت. بلی تراشه ها مشکلات شدید داره که متاسفانه در مورد تمام بچه ها صدق میکنه. انگار یجایی همه استاپ میکنن. اما نگران نباش. به نظرم تمام وقتت رو بذار روی انگلیسی. که بسیار شیرینه. و بزودی یک کتاب کامل میاد که تمام وقتت رو خواهد گرفت و لذت خواهی برد عزیزم. میبوسمتون.
فهيمه
14 آبان 92 17:07
سلام دوست خوبم.اشاره خوبي بود.واقعا تب داغ نابغه پروري همه رو اسير كرده و اين تبليغات tv.خدا رو شكر كه من خيلي خيلي كم tvميبينم و پسرهام هم.نميدونم به وبلاگ من اومدي يا نه؟به هر حال خوشحال ميشم بياي و از نظراتت بهره ببريم.


اومدم عزیزم. فقط نظر نداشتم. میام چشم عزیزم.
خاموش
15 آبان 92 18:27
ساحل جان بالاخره آموزش و وقت گذاشتن اونهم در حد مثلا زبان دوم مونتسوری صحیح هست یانه؟ چه فرقی داره بچه تو3 سالگی زبان بدونه یا7سالگی!!!!!؟؟؟؟؟ من با بخشی از حرفاتون موافقم .موافقم که مایی که درتهران زندگی نمیکنیم از لحاظ خیلی چیزهای مهم مثل هوای خوب و .... شانس بهتری داریم ولی از لحاظ اجتماعی ،اموزش ،امکانات موجود برای آموزش از شهرهای بزرگ بسیار عقبتریم با اینکه شاید بچه های تواناتر داشته باشیم و شاید همین مادرها را وادار میکنه که برای بچه هاشون بیش از حد به دنبال چیزهایی که شما گفتی باشن ! هرچند من همیشه خودم را با این مساله به آینده بچه م امیدوار میکنم که من هم مثل اون در یک شهر کوچک و بی امکانات بزرگ شدم ولی در رقابت با همون بچه های غرق در امکانات برنده شدم در ب هترین دانشگاه درس خوندم و از لحاظ اجتماعی شاید کم روتر و کمتر حرفه ای بودم ولی میدیدم که چقدر همنوعانم از اونها پخته ترند و درک و پذیرش بهتری دارند! با شما کاملا موافقم که تب نخبه پروری بسیار زیاد شده ولی شاید یه دلیلش سودجوییهایی باشه که تو همین فضای مجازی از مادرهای نگران و دلسوز میشه انواع و اقسام تبلیعاتی که اونها را وادار میکنه تو این راه بیفتن و داین تو این فکرن که نکنه بچشون از بقیه کمتر بدونه!



عزیزم سلام. خوشحالم که نوشتت رو با اینکه انتقاد داشت و تردید اینقدر زیبا نوشتی. بدون غرض و قضاوت زودهنگام. لازم میدونم یک پست درباره چیزی که گفتید بذارم. که یوقت واقعا فکر نکنید من این حرفهارو بخاطر فروش کار خودم میزنم. اصلا. ببینید زندگی در تهران شاید امکانات داره. خوبیهای زیادی داره اما این همه نفرات اول کنکور از کجا هستند؟ خود شما با اینهمه اطلاعات مگر در تهران بودید. دوستانی دارم از سطح پایینتر از متوسط حتی هم خودشون هم بچه هایی فوق العاده دارن. من کاری به افراد دیگه ندارم. میدونم در همین وبلاگها که بسیار هم همه گیر شده در تتاپیک های نی نی سایت اینقدر هستند مادرهایی که تبلیغات میکنن. مینویسند درباره امکانات و ابزاری که دارن کار میکنن. اما من و شما باید عاقل باشیم. درست انتخاب کنیم. بخونیم و تحقیقی کنیم. بیبین مادر یکه داره درباره ریاضیات مینویسه واقعا چقدر اطلاعات داره. روشهاش باعث پیشرفت بچه میشه یا به دنبال نابغه پروری و استفاده بازاری هست. من هم مثل شما میخونم. میبینم. و فقط انتخاب میکنم. درباره زبان انگلیسی گفتید . میتونم کاملا جواب بدم. که بلی عزیزم فقر هست بین بچه ای که در 3 سالگی انگلیسی یاد میگیره یا 7 سالگی. همینطور که فرق هست بین بچه ای که در 3 سالگی نقاشی میکنه یا 10 سالگی. 1 سالگی حرف میزنه یا 3 سالگی. روند یادگیری زابن بستگی به پیشرفت زبان مادری داره. میتونم به جرات بگم من روشی رو که با هیوا کار کردم و الان بصورت یک مجموعه در اومده مبتنی بر زبان فارسبی هست. فارسی مداره. ایارنی هست. نه اینکه کپی از روی یک روش انگلیسی باشه. مونته سوری که درون این روش هست دستکاری شده. من نیومدم همون مونته سوری که در جزوات خودمون هست عینا بذارم در مجموعه. یا کار کنم با بچه ها. کودکی که میتونه در 3 سالگی انگلیسی حرف بزنه توانایی ورود به یک دنیای دیگه رو داره. ببین چقدر براش لذت بخشه یک کارتون اصل رو ببینه بدون نیاز به شما. میتوه وقتی ماهواره روشنه کلیه اخبار رو بشنوه و بفهمه. این یعنی یک دریچه باز که روز بروز بازتر میشه. کلا میدونی که کارشناسان یادگیری زابن دوم رو ورد به یک دنیای جدید میدونن. و میدونی مغز در اثر یادگییر زبان چقدر درگیر میشه. بخصوص نیمکره راستش و چقدر تاثیر داره در بالا بردن قدرت حافظه. پس خیلی تفاوت میکنه وقتی با یک بچه در سن 3 سالگی سنی که مغز و ذهن اون اینقدر باز هست که فط با گوش دادن توانایی شناخت و تشخیص تمام کلکات رو به دست مسایهر تا یک کودک 7 ساله. بلی در 7 سالگی هم میشه یاد داد انگلیسی رو. اما اون فاکتورهای اصلی رو که در 3 سالگی کودک داره در 7 سالگی خاموش شده.باید روش بیشتر کار کرد. پس وقتی شما میدونی کودکت در این سن توانایی یک کاری رو داره چرا استفاده نکنی. حالا ابزار کار هم مهمه. مجموعه من و روش کار من با هیوا اصلا آموزش نیست. کتاب نداره. فشار نداره. فقط بازی هستو فقط تحرک و شعر خوانی هست. مونته سوری عزیزم روشی هست که اصلا آمزوشی نست. اصلا اینطور نیست که بشینی بچه رو آموزش بدی. خیلی لذت بخشه. و تنها روشی هست که بچه رو تربیت میکنه. یعنی یک بخش رو داره که فقط مخصوص تربیت اجتماعی و فعالیتهای روزانه کودک هست. این کمک میکنه به راحت تر بودن مادرها. خوشحال مشم اگر باز هم سوالی داری بپرسی. میدونی من نمیدونم شما چقدر من رو میشناسی. اما تمام دغدغه من بچه ها هستن. باور کن هر روز تمام مراکز رو سر مینزم برای آشنایی با روشهای خاص. و ایران ما کودکان بسیار باهوشی داره اما اصلا روی زیر 6 سال کار نشده. من میخوام با کمک شما این کار رو شروع کنم. برای همین روش خودم رو بصورت کتاب و مجموعه کردم. تا در هر کجای ایران شهر و روستا بتونن بدون نیاز به مربی با بچه ها کار کنن. و این اولین گام من هست. دارم روی یک کار بزرگ کار میکنم. ممنون عزیزم.
مامی
16 آبان 92 1:37
عالی بود

دلم خنک شد

ایشالا دماغ اون مامان پز پزوها بسوزهههههههههههههههههههههههههههههههههه


از دست شما ))))))))))))))))
مامی
16 آبان 92 1:59
سحر جان

روش مونتسوری برای دوسال و نیم چیه؟؟؟
از کچا آشنا بشم که مختصر و مفید باشه.آخه من زمان وبگردی بسیار اندکی دارم
کمکم کن
ممنون عزیزم


بلی عزیزم. مونته سوری تنها روشی هست که برای نوزاد هم روش آموزشی داره. البته خیلی ها رو من با کمک دوستان دارم مینویسم. برای ایرانیهای عزیز. یکم صبر میکنی؟ دارم کتاب جامع مونته سوری رو مینویسم. تا یک ماه آینده میاد به دستتون میرسه. خیلی کامله. خیلی دارم روش کار میکنم
مامی
17 آبان 92 17:25
سحر جان ممنون
مگه جز صبر کاری ازم بر میاد¿¿¿¿¿¿¿
زودتر لطفا من منتظرم اولین کتابشو از حالا واسه من بزار کنار

یه اعتراف .سحرجان حوصله خوندن زندگینامه و چرا و چگونگیو ندارم یه راست فصلی در مورد کارهای مخصوص هر سن برا من راحت طلب بنویس ممنونننننننننننننن


نمیشه که عزیزم. کتاب رو نمیتونم انحصاری کنم )) تو اون قسمت رو نخون. گرچه بدون اون نمیدونی کلا قرار هست چکار کنی
زهرا سادات
20 آبان 92 17:04
سلام عزیزم باز م یه حبر خوش دادی که کتاب مونته سوری به زبان فارسی نوشته یک مادر ایرانی عالیییییه عزیزم امیدوارم موفق باشی وای این پستتو که خوندم یکم ناراحت شدم میدونی چرا چون من واقعا نمی دونم خوب دیدن یعنی چی چکار باید بکنم چه کارهایی براش بکنم از چی بگم نگم کی و چه مقع چه اموزشی داشته باشم اما حتما با اینکارت راهنمایی میشم نه ؟؟؟؟!! میترسم ما که سواد اونچنانی نداریم اخرش در بمونیم که چه کنیم چقدر مختاج یاد گرفتن کاش یه پست میزاشتی برای اینکه واقعا مادرهای مثل من که واقعا نمی دونم هستند یا نه مثل من بفهمندئ که چطور باید به کودک اموختن رو یاد بدهند نگاه کردن شنیدن کار کردن دلسرد نشدن واقعا که تربیت خیل سخته
ساحل
پاسخ
عزیزم تربیت نیاز به سواد و مقطع تحصیلی نداره. حس میواد و تلاش و حوصله. آرامش و صبر و تلاش. کتاب که زیاد هست. نت هست و شما هم مادر فعالی هستی. آموزش هارو میتونی از همین طریق ببینی و خودت تصمیم بگیری. خیلی راحت
مهشاد
21 آبان 92 20:01
ولی من همچنان دلم میخواست میتونستم مثل شما با کودکم کار کنم ولی به پاتون نمی رسم... این حروف نزن عزیزم شرمندم میکنی.