هیواهیوا، تا این لحظه: 16 سال و 4 ماه و 15 روز سن داره

هیوای آسمانی من

دغدغه های مادرانه

1392/4/8 17:19
نویسنده : ساحل
1,572 بازدید
اشتراک گذاری

سلام.

بحث این هفته مادر کافی درباره " حفظ روحیه " است. هفته پیش " فاصله سنی بین مادر و فرزند " . و یکی از دغدغه های امروزی مادرها " برنامه ریزی " هست. 

خوب فاصله سنی بین مادر وفرزند هیچ تاثیری در نزدیک بودن یا دور بودنش نداره. رابطه نزدیک والدین و فرزند یک چیز ذاتی هست و کاملا نسبی. و بسیار بستگی به نوع رفتار و عملکرد مادرها داره. در مورد روحیه اینهم نسبی هست. من زیاد کار میکنم. در واقع هم کارهای خودم هم پدرم هم همسرم هم هیوا. من عادت دارم زیاد کار کنم و اگرنکنم افسرده میشم. :) اما زمانهایی رو فقط برای خودم هستم. وقتی هیوا کلاس هست در تابستان. و وقتی مدرسه و مهد میره در فصل مدارس. برنامه ریزی دارم اما نه فشرده و زیاد. مثلا برای آشپزی یک برنامه هفتگی نوشتم. گاهی روزهای نیستم و برنامه عوض میشه. کلا اعتدال رو همیشه در نظر میگیرم. برنامه اشپزی یک هفتگی هم زمان فکر کردن به چی درست کنم رو کم میکنه :) هم از شب قبل میدونی چی باید بخری. من خودم خرید میکنم. ماهیانه کلی خرید میکنم و هفته ای یکبار خرید میوه فروشی. سبزی رو سعی میکنم هفته ای یکبار بگیرم و برای خوردن البته پاک کنم. عصرانه هیوا رو از صبح فکر میکنم که متونع باشه. برنامه بازیهاش رو بخصوص در تابستان مشخص میکنم. از شب قبل روی موبایلم  برنامه کاری فردا رو مینویسم. و امروز یک تقویم روی میزی خریدم که با مداد بنویسم چکار دارم. چون اداره های زیادی هست که باید برم و چکهای زیادی که باید پاس بشه و برای همین مینویسم کارهامو. هیمطنرو به هیوا هم یاد دادم میدونه مثلا عصر روزهای زوج یا میتونه بره در حیاط بازی یا میریم پارک. روزهای فرد کلاس داره و من همون ساعات رو میرم پیاده روی همراه با موسیقی:) روزهای زوج ظهرها هیوا کتاب میخونه با من. کارهای تراشه هار و میکنم یا کاردستی و کلاژ. صبح ها میتونه کارتون ببینه یک روز در میان. صبح های روزهای فرد برنامه آموزش زبان انگلیسی هست. یا ویدیو میبینه یا سی دی های جدید و عصر یا ظهرش بازی های مخصوص آموزش رو انجام میدم. قبل از کلاس هاش روزهای فرد کلا باهاش انگلیسی حرف میزنم و این کار رو 3 ماهه دارم انجام میدم. وقتی میریم پارک کتاب میارم یا توپ و باهاش بازی میکنم:) وقتی میره در حیاط گاهی اگر تنها باشه و کار نداشته باشم میرم و بازیهای حرکتی رو بخصوص قدیمیهارو باهاش انجام میدم. مثلا شیش خونه:))) خوب تمام این کارها اگر مثل امروز بیرون باشم و سر کار ممکنه انجام نشه و جابجا بشه. اما هیوا خودش برنامه خودش رو میدونه و این برای این هست که همیشه طبق اصول جلو رفته. برای خواب حدود 11 شب میخوابه. اصراری ندارم زودتر بخوابه واقعا در ایام تابستان مهم نیست. وقتی بخواب میره من با همسرم دمکرده و چای میخوریم حرف میزنیم فیلم میبینیم و تی وی . گاهی هم کارهای نوشتن کتاب و ترجمم رو انجام میدم که تا 2 و نیم نیمه شب طول میکشه. :) بخصوص روزهایی که  فردای روزش برنامه دارم برای کار با هیوا . ارتباط با فرزند یعنی همین. صمیمیت یعنی همین. حرف زدن و باهم بودن. و ورزش  و تغذیه سالم را از یاد نبرید. سعی نکنید از بچه ها اسطوره بسازید. نابغه سازی را رها کنید. بچه ها باید بازی کنند اگر نکند وقتی باید مدرسه بروند و درس بخوانند بازی میکنند. آموزش را همراه با باز یکنید. نقاشی و کاردستی درست کنید. این تب زود یاد دادن که همه مملکت ما را گرفته است بخدا باعث نابودی بچه های ماست. یعنی چه از نوزادی به بچه خواندن یاد بدیهم؟؟؟نیمکره راست و چپ را فعال کنیم؟؟؟؟نابغه ها کسانی هستند که بدون دخل و تصرف والدین یاد گرفته اند. درست زندگی کردن و درست سخن گفتن را به بچه ها بیاموزیم. نیمی از مادران ما بچه ها را از این کلاس به آن میبرند و نمیدانند چه با او میکنند. و فکر میکنند هر انچه باید برای او انجام داده اند. بگذارید بچه در هر سن طبق همان سن جلو برود. و شما کنارش باشید.

خوب میبینید که هرچقدر از بدن بیشتر کار بکشید بیشتر کار میکنه :) همینطور از ذهن. روزهایی هم خسته هستم و بی حال و کلا هیچ کاری نمیکنم :) 

فقط شاد باشید با بچه ها وقت بگذرانید برقصید و شاد باشید. برنامه زندگیتان را طبق معیارهای خودتان هماهنگ کنید و بدانید هر فردی توانایی و انتظار خودش را دارد. 

موفق باشید.

پسندها (1)

نظرات (21)

فاطمه
8 تیر 92 18:09
سلام.خوشبحال هیوا که مادری مثل شما داره. منم سعی کردم پسرم خودش پیش بره و من کنارش باشم ولی حس میکنم زیاد موفق نبودم. امیدوارم بتونم از راهنمایی های شما استفاده کنم. حالا یک سوال : پسر من ۴ سالشه تازه فرستادمش کلاس زبان ولی در مقایسه با هم سالانش زیاد در کلاسش پیشرفت نداشته. تصمیم گرفتم خودم تو خونه باهاش کار کنم چون علاقه زیادی نشون میده. چه طور می تونم پکیج آموزشیتون رو داشته باشم.


ممنون فاطمه عزیز. شما زیبا میبینی و خوب میخونی عزیزم. بزودی کتاب و بسته آماده میشه و خبر میدم چطوری باید تهیش کنی. کلاس برای پسر 4 ساله خیلی زوده و اثری نداره. به نظر من خودت شروع کن اول از همه با آهنگ. موفق باشی.
حسنا
8 تیر 92 18:16
ساحل جان لذت بردم از برنامه ریزیت من که خودم هیشه برنامه ام روی کاغذ بودن کمتر زمانی عملی شدن کاش من نیز یکمی از اراده شما را داشتم دوستتون می دارم


عزیزممممممممممم منم دوستت دارم . ببین کم کم روی کاغذ نمیمونه عملی میشه. پس بنویس و بنویس
ستاره
8 تیر 92 19:06
سلام ... من ستاره ام ژر از غم ... ميخوام اصل غصه مو بگم سر فرصت واسه اداي احترام ميام ساحل جان ميدوني ما اطرافمون آدماي زيادي داريم ...خوب و بد با بدا كاري ندارم حرفم با خوبها و آدم حسابياست حالا خوب و آدم حسابي از نظر من اينه كه : 1.به همه روزاي زندگيش اميد داره.. 2.تو زندگيش نظم داره و همه چيز سر جاشه همسرش بچه هاش تفريحا و ... 3.هميشه سرش شلوغه اين كلاس و اون كلاس اين باشگاه و .... 4.هميشه هم راضي و خوشحاله 5.آرامش داره 6.هميشه برنامه هاش رو به ژيشرفته به خواسته هاش ميرسه چه روحي چه مادي آخرشم ميشه يك انسان موفق كه خدا زيادشون كنه... خب من هم مثل آدماي ديگه دوست دارم موفق بشم... بعد مياد يكي از اين آدما ميخوره پستم مثلا فلاني با همه برنامه هاي خاص زندگي خودش... بعد من ميگم عه فلان كارش چه خوبه منم انجامش ميدم... واااي فلام كارش خيلي منطقيه منم انجامش ميدم... و .... روزهامون رو ميذاريم و ميذاريم... دو سه روز خوبيم بعدش بهم ميريزه چون ديديم هنوز مثل فلاني حال نميكنيم... افسرده و غمگين ميشيم تا يه فلاني ديگه ميخوره پستمون و روز از نو روزي از نو ... من كجاي كارم ايراد داره كه نميشهههههههه مگه ايده گرفتن از ديگرون كار بديه شما ميتونين كمكم كنيد؟؟؟ خيلي افسرده هستم... خيلي به ديگرون و كاراشون اهميت ميدم و هميشه غبطه آرامش ديگرون رو ميخورم كمكم كنيد خواهرانه... ازدواج كردم و همسري فوق العاده مهربون و بچه اي دو ساله دارم
فاطمه
9 تیر 92 8:07
دوباره سلام. سپاسگزارم به خاطر پاسخ سریعترین. من خواهرزاده هشت ماهه ای دارم که مادرش می خواد از آلان زبان دوم رو شروع کنه. شما چه پیشنهادی دارید؟



سلام عزیزم. ممنونم. برای بچه این سنی خود شما میدونی که اصلا لازم نیست. بهت پیشنهاد میکنم به خواهرت کمی اطلاعات بده و بگو اموزش در این سن جز ضرر چیزی به دنبال نداره
الهه
9 تیر 92 11:01
عاااالی بود سحر جون.
متاسفانه تب بدی کل کشور و و خانواده ها رو گرفته و اینکه بدون فکر فقط به دنبال تبلیغات میرن از همه بدتره!!
برنامه ریزی خیلی خوبه. من معمولآ تو این زمینه لنگ میزنم!! البته دارم کار می کنم روی خودم
از همه سخت تر آشپزیه


مرسییییییییییییییییییی. بلی همینطوره. آشپزی رو که دیگه نگووووووووووووووووووو
آزاده
9 تیر 92 17:02
سلام ساحل جون
اول اینکه به خاطر داشتن دختر نازی مثل هیوا بهت تبریک میگم
بعد بابت وبلاگ پر بارت ازت ممنونم کلی چیزای جالب یاد گرفتم البته حالا حالا ها باید بخونمش


سلام آزاده عزیزم. ممنونم دوست خوبم. خوشحالم با هم در ارتباط هستیم عزیزم.
♥متین من♥
10 تیر 92 0:58
سلام مامان هیوا .اقعا لذت بردم از این پست خیلی خوبه که همه چی توی زندگیت رو برنامه ریزی میکنی ولی من زیاد برنامه ریزی توی زندگیم بلد نیستم یک جورای یه ذره تنبلی میکنم
ولی نوشته هات منو برد توی فکر دیدم واقعا کار سختی نیست ایده ی خیلی خوبی بوود آفرین به شما لذت بردم
امیدوارم منم بتونم برنامه ریزی درست وصحیح برای زندگیم پیاده کنم در این راه از شماهم کمک میگیرم دوستم ....


ممنون عزیزم. از اشناییت خوشحالم. برنامه ریزی خیلی خوبه. مطمئنم موفق میشی. شاد باشی.
مامان مهرتاش
10 تیر 92 12:17
سحر جون مرسی از پست خوبت

خیلی خوبه منم یه برنامه غذایی هفتگی آماده می کنم از این به بعد
خیلی اوقات می خواستم اینکارو بکنم اما انگار یه چیزی دستام و می بست ولی این پست شما انگار اون قفل دستام و باز کرده آخه یکی از دغدغه های من همین چی بپزمه ...
راست گفتی بهتره آدم یه برنامه لی تنظیم کنه و تا می تونه طبق اون پیش بره و اگه یه جاهایی نشد هیچ عیبی نداره ...
پس منم شروع می کنم ...
مرسی دوست گلم




دقیقا همینطوره عزیزم. برنامه داشتن و عمل نکردن بهتر از نداشتن و ندونستنه )) موفق باشی خانومی.
مسیحا
10 تیر 92 13:34
مراقب خودت باش دوستم .. خیلی زیاد


تو هم عزیزم. عاشقتمممممممممممممممممممممم
ستاره
10 تیر 92 22:01
ميدوني كارم شده اين وبلاگو خوندن اون وبلاگو خوندن ... از اين مادر كمك خواستن از اون يكي راهنمايي نميدونم تو چندميش بودي ...هيچ كدومشون جوابمو ندادن فقط يكيش گفت ببين عزيزم من وقت ندارم ... ساحل جان من خودم مهندس نرم افزار هستم قراره يك پروژه بزرگ حسابداري رو شروع كنم روش كار كنم فعلا كاملا بيكار و آزادم ... حس كوتاهي براي بچم لحظه اي از ذهنم دور نميشه گاهي وقتها دلم براي روزهايي كه آروم ودم تنگ ميشه ساحللل بخدا دارم به زور نفس ميكشم... نميتونم آروم بگيرم نميتونم.
مامان مهرتاش
11 تیر 92 9:30
ببخشید سحر جون فضولی نباشه اما برای ستاره جون می نویسم
امیدوارم متوجه بشه و بخونه

ستاره جون اگه بتونی به داشته های خودت راضی باشی و سعی کنی از تجربه های دیگران نه برای مثل اونا شدن بلکه فقط برای بهتر شدن احوالت و زندگیت استفاده کنی اونوقت موفق میشی عزیزم

این حال تو ، حال تو تنها نیست واسه اکثر آدما هرازگاهی پیش میاد که به دیگران قبطه بخورن
قبطه خوردن خوبه ولی وقتی که سازنده باشه و باعث باشه آدم برای رسیدن به شرایط بهتر تلاش کنه نه وقتیکه باعث ناامیدی آدم و دست کشیدن از تلاش بشه
پس سعی کن به داشته هات افتخار کنی و برای نداشته هات تا جایی که می تونی تلاش کنی ، اگر همه چیز صددرصد اونطوری که می خوای نشد ناامید نشو ،
مطمئنا همه ما در جای خودمون سعی می کنیم بهترین باشیم اما به قول سحر جون توان آدما با هم فرق داره
پس سعی کن در حد توانت از خودت انتظار داشته باشی این خیلی مهمه
من هروقت بیش از حد توانم از خودم انتظار دارم اون حس ناامیدی میاد سراغم ، ولی زودی از خودم دورش می کنم و ریلکس می کنم تا آرامش بهم برگرده عزیزم
این توان که بهت میگم هم انرژی جسمی هم روحی هم مالی هست ...
سحر جون یکی از ورزش هایی که هم به آرامش کمک می کنه هم قدرت تصمیم گیری آدم و افزایش میده یوگاست ، اگه می تونی یه مدتی ورزش کن خیلی خوبه
متاسفانه من خودم فرصتش و فعلا ندارم ولی دیدم کسایی رو که واقعا ازش نتیجه گرفتن و یه چیزی مربی یوگا خیلی مهمه ، اینکه بتونی انرژی لازم و ازش دریافت کنی ...
موفق باشی عزیزم...

امیدوارم تونسته باشم یکمی نگرانیات و کم کرده باشم عزیزم ...

سحر جونم ببخشید دیگه حس انسان دوستیم گل کرده بود




عزیزم خیلی هم عالی بود. کار بسیار خوب یکردی. یوگا رو از پایز توی برنامم دارم. میدونی یبار رفتم با دوستم اینقدر خندیدیم که بیرونمون کردن )))))
مامان مهرتاش
12 تیر 92 8:02

وای سحر جون من سفارش ورزش یوگارو می خواستم به ستاره جون بدم اشتباهی نوشته بودم سحر

آخه شما که خودت یه پاورزشکاری سحر جون

ولی خیلی خوبه که می خوای بری ... ایشالا موفق باشی دوست عزیزم ...
منم اولین فرصتی که یه وقت خالی تو برنامه هام پیدا کنم میرم ...
البته فکر کنم بعد از 3 سالگی آقا مهرتاش بشه




عزیزم عیبی نداره بزودی کمی سرت خلوت تر میشه و میتونی هر کلاس دوست داری بری. موفق باشی.
maman kasra
13 تیر 92 15:33
sahar jan bebakhshid 2 bar pm dadam,fek kardam b dastet naresideh.sorry again


مريم
14 تیر 92 11:20
سلام.خيلي بهت غبطه خوردم.
چه منظم و مرتب.
خوش به حالت انقد كار واسه انجام دادن داري.
من صبح ها كه بيدار ميشم با خودم ميگم امروز رو چه جوري بگذرونيم.چه كارايي ميتونم بكنم.
ميشه كمي راهنمايي ام كني؟من يه پسر دو ساله دارم.
كلي باهاش بازي ميكنم.كتاب ميخونم.كار خونه ميكنم.ديدن مامانم ميرم.ولي باز اين كارا راضي ام نميكنه.دلم ميخواد كاراي مهمتري بكنم.



ممنون عزیزم. آدمها با هم فرق دارن. انتظاراتشون از خودشون هم فرق داره. من دو هفته یبارم خونه مامانم نمیمر چون وقت ندارم و زیاد هم دوست ندارم. وقتی هیوا 2 ساله بود من روزی 6 ساعت باهاش بودم. کار میکردم و بازی. بقیه ساعتها هم کار خونه و کارهای شخصیم.
مامان مهرتاش
17 تیر 92 9:23
سحر جون سلام
منتظر بودم ، جواب سوالاتم راجع به مونته سوری رو ندادی
پست رو بصورت خصوصی فرستاده بودم برات عزیزم
رسیده بهت ؟


عزیزم ندیدم. نیومده بود چیزی.
مامان مهرتاش
18 تیر 92 9:27
سلام خاله سحر جون
من تو مسابقه نی نی شکمو شرکت کردم
میشه بهم رای بدی تا برنده بشم؟

ممنونم
اگه میشه عدد 547 رو به شماره 20008080200 پیامک کنید

خیلی خیلی ممنون خالههههههه

مهرتاش


بروی چشم. همین الان پیامک کردم
مامان مهرتاش
18 تیر 92 9:32
سحر جون سلام
عزیزم می خواستم اگه بشه و بتونم کسی رو پیدا کنم که کمکم کنه یا یه خانه کودک توی شهرمون دائر کنم یا با یه مهد صحبت کنم که با همکاری اونا مهدشون رو یکنیم خانه کودک
ولی نمی دونم چقدر این تصور من عملیه می دونم خیلی سخته و کار داره
می خواستم بدونم گذروندن یه دوره آموزش مونته سوری و داشتن کارت مربیگریش کافیه برای اینکار مجوزش و میدن ؟
یا اینکه یانجریو فقط می تونم مربی باشم

بعد یه سوال دیگه وسایل مورد نیاز برای خانه کودک توی ایران گیر میاد آخه توی مهد آل طه دیدم انگار وسایل رو از کانادا سفارش میدن

می خواستم بدونم اطلاعاتی در این زمینه داری؟

آخه من خیلی به بچه ها علاقه دارم و اگه فرصت داشته باشم باهاشون وقت بگذرونم خیلی لذت می برم
واسه همین گفتم اگه بشه از این ایده استفاده کنم هم یه فرصت شغلی بهتر واسه خودم و چند نفر دیگه هست هم واسه بچه ها موقعیت خوبیه
میشه راهنماییم کنی؟


کار خیلی خوبیه. اما مشکلاتی داره. من خیلی به فکرش بودم. یک اینکه سرمایه بسیار زیادی میخواد. دوم اینکه از بهزیستی باید مجوز بگیری. برای مهد. برای کارگاه هم همینطور فکر میکنم. تخصص زیادی نمیخواد. لیسانس باید باشی همین. مدرک مونتسوری شاید بتونه کمک کنه تا روش مونسوری رو کار کنی اما همین که یک دوره ساده ببینی کافیه مدرک زاید مهم نیت. و فقط تهران مدرک رو میده و شهریه دوره هاش بسیار زیاده. مهد آل طاها دوست خوب منه. بلی وسایل مونستوری بسیار گران قیمت هستو فعلا فقط از کانادا میاد. البته من میتونم کمکت کنم از جایی در ایارن هم خردیار یکنی اما به دلار کانادا . و البته میتونی بجای اون وسایل گرون وسایل خوب اروزن قیمتی هم بذاری. مهم روش کار هست نه قیمت وسایل. مربی زیاد لازم داری. جای بزرگی میخوای بخصوص برای مونتسوری. بهرحال من برای تمام دوره ها کمکت میکنم. موفق باشی.
جوجو
18 تیر 92 9:50
سلام ساحل جون.با تشکر از وبلاگ بسیار مفیدت من ازتون راهنمایی می خوام اگه می شه به طور کامل جوابمو بدی ممنون می شم :راستش من تصمیم دارم مرداد برای بچه دار شدن اقدام کنم و دلم می خواد یک بچه باهوش سالم و زیبا داشته باشم به نظرت چه اقداماتی انجام بدم؟؟بعضی ها میگن مکمل امگا3 بخور بعضی دکترا می گن نخور، یا مثلا بذر کتان هم همی طور .ممنون می شم منو راهنمایی کنید.چه خوراکی هایی بخورم چیا منع خوردن دارن؟کلا چه کارها ی مفیدی انجام بدم.خوردن میگو تو بارداری ضرر داره؟چه کار کنم زردی نگیره؟چه کار کنم بیش فعال نشه؟مسئولیت بزرگ و سختی هست.

عزیزم مبارک باشه. مهمترین اصل اینه حساس نباش.

غذا خوب بخور. زیاد نخور اندازه دو نفر. کتاب زیاد بخون. موسیقی لایت گوش کن. چرب و شیرینی زیاد نخور. دو ماه اول کوندور بخور خیلی هوش بچه رو بالا میبره. زدی ممکنه اتفاق بیفته هر کار یهم بکنی. بیش فعال شدن غذاهای تند و شور نخور اما اونهم قابل پیشگیری نیست. ارامش داشته باش. زمان نزدیکی سعی کن دوشنبه یا چهارشنبه باشه. دعا بخون . هر شب برای جنینت دعا بخون و لالایی بخون. زیاد باهاش حرف بزن خیلی زود حرف میزنه و زیبا. از اول بهش به چشم یک موجود بزرگ و فهمیده نگاه کن. موفق باشی. سایتهای زاید هست کمکت میکنه.
مامی سام منصوری
23 تیر 92 4:55
خسته نباشی عزیزم.مطالبت چون خیلی طولانین((و البته کامل))اگه سایز فونتت رو بزرگتر کنی خیلی راحتتر میشه خوند.ممنون


دوست خوبم مدل نوشتار من اینطوریه . بهش عادت کردم و یجورایی سبک نوشتن منه.
مامی سام منصوری
23 تیر 92 5:27
ببخشید عزیزم مونته سوری یعنی چی؟میشه توضیح بدی؟مرسییییی


مونتسوری یک روش آموزشی تربیتی مخصوص کودکان هست از 1 سالگی به بالا. دربارش مقاله گذاشتم در وبلاگ بگردی پیدا میکنی
مامی سام منصوری
24 تیر 92 3:48
چشم...سپاس...


گل گل گل