هیواهیوا، تا این لحظه: 16 سال و 4 ماه و 5 روز سن داره

هیوای آسمانی من

بدون عنوان

1392/11/26 12:46
نویسنده : ساحل
811 بازدید
اشتراک گذاری
 
تاثیر تماشای تلویزیون روی کودکان، به ویژه کودکان زیر دوسال، موضوع بحث برانگیزی است. هرساله تحقیقات بسیاری در مورد این مساله صورت می گیرد و بیشتر آنها در این رابطه به والدین هشدار می دهند.
 

برترین مجله اینترنتی ایران

برترین ها: تاثیر تماشای تلویزیون روی کودکان، به ویژه کودکان زیر دوسال، موضوع بحث برانگیزی است. هرساله تحقیقات بسیاری در مورد این مساله صورت می گیرد و بیشتر آنها در این رابطه به والدین هشدار می دهند. 

در آمریکا، بیشتر کودکان حدود 4 ساعت در روز تلویزیون تماشا می کنند و حتی حدود 20 درصد از کودکان زیر دوسال در اتاق های خود تلویزیون دارند. 40 درصد از کودکان سه ماهه و کوچک تر تلویزیون می بینند که این درصد با بالا رفتن سن کودکان، بیشتر هم می شود. نتیجه تحقیقاتی که در سال 2003 میلادی انجام شد، نشان داد کودکان 6 ماهه تا 6 ساله به طور متوسط حدود دو ساعت از وقت خود را جلوی تلویزیون، کامپیوتر یا بازی های ویدئویی سپری می کنند. این تحقیقات همچنین مشخص کرد بین ساعات تماشای تلویزیون و سختی مطالعه در کودکان رابطه مستقیم وجود دارد. 

نتیجه تحقیقات مختلف باعث شد تا دکترها به والدین در مورد تماشای تلویزیون توسط فرزندانشان هشدار دهند. در سال 2007 میلادی نیز تحقیقات دیگری نشان داد برنامه های ویدئویی کودکان همچون Baby Einstein و Brainy Baby می تواند به رشد کودکان آسیب برساند. این ویدئوها که بیشتر به صورت دی وی دی عرضه می شوند، اصولا شامل دیالوگ های کوتاهی است که عکس های زودگذر دارند.

بسیاری از والدین از این ویدئوها برای آرام کردن کودکان خود و نگه داشتن آنها جلوی تلویزیون استفاده می کنند تا خودشان بتوانند به کارهای خود برسند، خانه را تمیز کنند یا غذا بپزند. اما محققان می گویند این نوع ویدئوها هیچ سودی برای کودکان ندارد و حتی مضر هم هست. 

آیا تماشای تلویزیون برای کودکان ضرر دارد؟

مشکل این نوع ویدئوها فقط در محتویات آنها، دیالوگ های کوتاه و تصاویر زودگذر نیست، بلکه برای روشی است که مغز کودک رشد می کند. مغز کودکان زیر دو سال بسیار حساس است. هنوز سیستم عصبی و اندازه مغز آنها کاملا رشد نکرده است. به دلیل این حساسیت، کودکان باید محرک های تعاملی زیادی داشته باشند که اصولا این ویدئوها این خاصیت را ندارند.  

مقاله ای که در مجله پزشکی کودک چاپ شد، در نتیجه تحقیقاتی بود که روی یکهزار خانواده با کودکان بین 8 ماه تا 16 ماه، امتحان شده بود. این مقاله می گفت، 32 درصد از کودکان تلویزیون نگاه می کنند و 17 درصد از آنها حداقل یک ساعت از روز را جلوی تلویزیون سپری می کنند. آنها برای اینکه ببینند این برنامه ها همچون Baby Einstein روی رشد و یادگیری کودکان تاثیر می گذارند یا خیر، روی لغات تمرکز کردند. به طور متوسط، کودکانی که دست کم یک ساعت از روز خود را پای این برنامه ها می گذرانند، حدود 6 تا 8 کلمه بیشتر از کودکان همسن خود بلد بودند. اما این برنامه ها روی کودکان بین 17 تا 24 ماهه هیچ تاثیری نداشت. 

در آخر، سرپرست این تحقیقات – فردریک زیمرمن – از دانشگاه واشنگتن اعلام کرد: «هیچ مدرک موثقی برای سود یا ضرر داشتن ویدئوهای تولیدی برای کودکان وجود ندارد.» به این ترتیب، آیا باید کودکان را از تماشای تلویزیون منع کرد؟

آیا تماشای تلویزیون برای کودکان ضرر دارد؟

توصیه هایی برای تماشای تلویزیون در کودکان

کارشناسی که در پروژه تحقیقاتی Baby Einstein حضور داشته است می گوید، اگر والدین به کودکان خود اجازه تماشای تلویزیون را می دهند، بهتر است همراه آنها به تماشای تلویزیون بنشینند. به این ترتیب،حداقل می توانند به کودکان خود در فهمیدن موضوعات نامفهوم کمک کنند. 

بسیاری از کارشناسان و محققان بر این باور هستند که نباید به کودکان اجازه تماشای تلویزیون را داد. به طوریکه، مرکز مطالعات کودکان در آمریکا (AAP) اعلام کرده است، کودکان زیر دوسال به هیچ عنوان نباید تلویزیون نگاه کنند و کودکان بیشتر از دوسال هم بیشتر از یک یا دوساعت نباید پای تلویزیون باشند. 

آیا تماشای تلویزیون برای کودکان ضرر دارد؟

فردریک زیمرمن می گوید، از آنجا که کودکان 12 ساعت در روز می خوابند، تماشای تلویزیون زمان هوشیاری آنها را هدر می دهد. والدین می توانند به جای این کارها با کودکان خود حرف بزنند و مهارت های زبانی آنها را تقویت کنند. تعاملات اجتماعی و فیزیکی همچون تماس های چشمی، صحبت کردن، بازی های انگشتی مثل لی لی لی لی حوضک و خواندن کتاب به کودکان در پیشرفت مهارت های زبانی کمک می کنند. 

بسیاری از کارشناسان در مورد مشکلات ناشی از تماشای تلویزیون در کودکان بسیار هشدار می دهند و از جمله باید به مشکل چاقی، کاهش توجه و پرخاشگری اشاره کرد.  
پسندها (1)
مطالبی دیگر از این نی نی وبلاگی

نظرات (9)

نسرین
26 بهمن 92 17:01
جواب سوالی رو که تو پست قبلی ازتون کرده بودم رو گرفتم ممنون
ساحل
پاسخ
مامان طلا
27 بهمن 92 1:21
سحر عزیزم هر پیشرفتی را که دخترم داره مدیون دلسوزیها و نوع دوستی شما هستم . هلیا به زبان خیلی علاقه نشون میده . دیگشنری تصویری علاقمندترش کرد . به صورت قصه اول تصویرها رو می بینیم بعد سی دی رو گوش می کنیم و تکرار می کنیم هر هفته یه درس و سه روز دز هفته . درسهایی هم که کلماتش زیاد و جدید باشه دو هفته تکرار می کنم . کتابهایی که ازت خریدم فوق العاده کمک کرد از آسان شروع کردم به خواندن . اول i am top cat به صورت قصه . بدین نحو که یه بابا cat جلوی در ایستاد گفت ai am top cat بعد مامان کت رفت روی صندلی گفت و... علاوه قصه در طول روز این قصه ها رو به صورت بازی در می آورم . من میرم رو مبل میگم i am top catو همینطور هلیا میاد بالا تکرار می کنه بیرون که میریم به انگلیس می گم آسمون رو ببین اینو ببین اونو ببین . یه کتابی هم گرفتم که به صورت برچسب شکلها رو گذاشته باید جا گذاری بشه اسن انگلیسی اون هم نوشته شده . در ضمن در کنار هلیا خودمم هم کلاس زبان میرم تا اصولی با هلیا کار کنم چون قبلا سررشته ای تو زبان نداشتم یه روشی هم که خیلی کمک می کنه کلماتی رو که جدید یاد میگیره با کاغذ رنگی شکل اونو در میاریم می چسبونیم و تا یه هفته به در یخچاله . سحر جون طبق گفته خودت هیچ فشاری روی هلیا نمیارم بعضی وقتا که فلش کارت یادم میره کار کنم خوش میره میاره و به صورت دایره وار می چینه و شروع می کنه به انگلیسی گفتن سی دی سیپلی کیدر هم مرتبا میذارم اما چرا دروغ فقط 7 آهنگ اونو با هلیا کار کردم چون یادم میره . طبیعت گردی خیلی کمک می کنه . کارتون هم یه روز در میون آهان بازی سیت داون و استند آپ هم داریم مثلا من میگم سیت داون و مینشینیم یا میگم لوک آپ سرمون رو بالا میگیریم . یا تو خیابون وقتی از جوی آب میخواد رد بشه میگم جامپینگ وقتی عجله دارم میگم رانینگ رانینگ و او شروع به دویدن می کنه هر روز هم تو ماشین موزیک انگلیسی آرام گوش میدیم به طوریکه بعضی کلمات رو من نمی فهم ولی اون ادا میکنه خالا پس و پیش .... سحر جان امیدوارم به بالاترین قله افتخارت برسی واقعا افتخار میکنم که با زنی مثل شما زیر این آسمان زندگی می کنم . امیدوارم ایرانی بسازیم که دنیا رو از عطر خودش پر کنه ....
ساحل
پاسخ
عزیزم.. فقط میتونم ازت صمیمانه تشکر کنم و بگم در تمام لحظه های بهارانه و عیدانه من وجود تک تک شما میدرخشه و لحظه های من با امید به پیشرفت دخترا و پسرای خوبم پر میشه. برات خوشحالم واقعا خوشحال . چون میدونم بچه های خوبم دوزبانه هایی دانا میشن نه فقط بچ ههایی با کارتون و فقط با حرف زدن جلو میرن بچه هایی که عاشقانه یاد مییگرن حرف میزنن و در همه جوانب کار ی و زندگی پیشرفت میکنن.با اجازت نوشته زیبات رو میذارم در وبسایت.باز ممنونم. ممنونم
مامان روانشناس
27 بهمن 92 15:03
http://www.istgah.com/firekeys/kid_315/key_85892/page_1/805359.html سحر جون این صفحه رو ببین نظرت در موردش چیه ؟
ساحل
پاسخ
زهره جانم این آقای سعید نیا خیلی لوازمش گرونه. نمونه جنس خوبش هست خیلی ارزونتر. کاربرد وسیله مهمه نه نوعش. بخصوص تو که فعلا تمام تمرکزت روی مونستوری نیست هزینه خیلی گزافی میشه.
محدثه
27 بهمن 92 15:42
دوست خوبم سلام. چقدر خوشحالم توی این سایت با شما آشنا شدم. واز نوشته هاتون کلی استفاده می کنم.من براتون خصوصی گذاشتم .به دستتون رسید؟
ساحل
پاسخ
نه عزیزم ندیدم چیزی. دوباره بارم بفرست. اگر ایمی لکنی خیلی بهتره.
سعیده، مامان هومان
28 بهمن 92 1:36
مطلب خیلی خوبی بود ممنون....ولی من واقعا به یه تایمی احتیاج دارم که پسرم لحظه ای بشینه و من قدری به کارام برسم ...اما عذاب وجدانم داارما
ساحل
پاسخ
عزیزم تو حق درای. این یک خواسته طبیعی هر انسانی هست. تو قبل از اینکه مادر ابشی زن هستی و نیازهای خودت رو داری. تایم خاصی رو انتخاب کن شبها یا ظهرها که میخوابه برای خودت و اصلا هم عذاب وجدان نداشته باش این کاملا طبیعیه.
سارا مامان باران
28 بهمن 92 9:05
سلام عزیزم ممنون از مقاله بسیار مفیدت من تازگیا اجازه میدم باران روزی یک ساعت تی وی ببینه با قول اینکه سر یک ساعت خاموش کنه و اینکارو میکنه شکرخدا الان هم 4 سالشه اگه بگه کارتون و من بگم میخوای بجاش برات کتاب بخونم خیلی خوشحال میشه و در کل کتاب خوندنو به دیدن تی وی ترجیح میده هیوا جونمو ببوس عزیزمی. بهت افتخار میکنم. میتونی تایم کارتون رو کمی بیشتر هم بکنی. محصولات جدیدی روی سایتمه و تخفیف داره. یک هفته دیگه کارتونهای حسابی میاد جدید. حتما ببین. موفق باشی دوستم.
مامان مهرسا
28 بهمن 92 12:43
سلام سحر عزيزhttp://www.niniweblog.com/images/smilies/smile_thum/pasokh4.gif مطلبت خيلي مفيد بود تماشاي زياد تلويزيون بعد از مدتي اعتياد آوره بچه حتي نميفهمه چي داره ميخوره بعضي وقتها هم اصلا نميخوره. من براي مهرسا كه الان 3 ساله است روزي نيم ساعت كارتون ميذارم و اين كارتونها هم يا سي دي هايي هست كه شما دادين يا كارتون زبان اصلي مثل دورا يا پپاپيگ.نميدونم كارم درسته يا نه. و وقتي خودش نگاه كرد خاموش ميكنه و اصراري به زياد ديدن نداره خداروشكر.
سوده
28 بهمن 92 19:52
سلام دنبال یه فرصتی بودم در این مورد با کسی صحبت کنم . راستش . من همیشه از بچه گی دخترم روی تلویزیون حساس بودم همیشه رعایت کردم . اما وقتی میریم جایی ( یعنی خونه پدر یا پدر شوهرم که البته مجبورم بیشتر شبها برم ) دیگه نمیتونم خیلی جلوی تلویزیون دیدنش رو بگیرم . به صورت نیست که دائم جلوی تلویزیون باشه اما گذری نگاه میکنه و شایدم تبلیغات توجهش رو جلب کنه . خیلی سعی میکنم بغلش کنم و از جلوی تلویزیون کنار ببرمش اما واقعا نمیشه همش به اونا بگم خاموش کنید یا ببرمش کنار . حالا نظرتون چیه ؟ آیا همین نگاههای گذری هم جزئ تلویزیون دیدن حساب میشه ؟ در حالی که دخترم تا حالا هیچ کارتونی یا برنامه یی رو به طور کامل از تلویزیون ندیده اما براش سیدی های بیبی کن رید یا بیبی ساینین تایم رو میذارم . دخترم الان 2 سال و دو ماهشه
ساحل
پاسخ
عزیزم این دیدن تی وی اصلا مضر نیست. منظور من روزانه سه یا چهار ساعته وگرنه رد سن کودک خوشگل شما می تونه روزی چهل و پنج دقیقه رو تی وی و کارتون ببینه عزیزم. سی دی اگر میخوای براش بذاری حتما سعی کن با برنامه و هدف باشه. اگر دوست درای هم بهترین زمانه برای امزوش انگلیسی. اگر خوساتی این کارو بکنی به تاپیک من رد نی نی سایت یا وبسایتم حتما سر بزن عزیزم. برای خرید کارتون هم خیلی دقت کن من اسم و مشخصات کارتونهای خوب رو در وبلاگ هم میذارم تا بتونید استفاده کنید در سایتم هم همینطور. موفق باشی مامان فداکار مهربون.
مامان طاها
29 بهمن 92 10:19
سلام خیلی خوشحالم با وبلاگتون آشنا شدممحصولات سایتتون رو از کجا میشه دید؟اگه ممکنه لینکتون کنم؟
ساحل
پاسخ
سلام عزیزم. ممنونم. خوشحال میشم. ادرس تمام لینکهای من در پست ثابت هست دوست خوبم. www.madaranemrooz.ir