هیواهیوا، تا این لحظه: 16 سال و 4 ماه و 5 روز سن داره

هیوای آسمانی من

جعبه احساسات

1392/5/20 17:08
نویسنده : ساحل
2,136 بازدید
اشتراک گذاری

درباره بیان احساسات زیاد سخن گفته ایم. دخترک 5 ساله ما داراری احساسات قلیانی است. احساساتی که این روزها بیشتر با قلدری و ابراز عقاید و گاهی خشم بروز پیدا میکند . :) 

برنامه جدید دارم برای وسعت قصه گویی و هوش هیجانی. که شکر خدا هیوا برای بروز احساسات خود مشکلی ندارد. این برنامه را آرام آارم جلو میبرم .

اول بگوییم که این خودمختاری دخترک من کار هم دستش میدهد. چند روز پیش گفتم برو حیاط تا مادر هم بیاید. رفت و ما هم جمع کردیم رفتیم پایین دیدیم خانم نیست. صدا کردیم کمی ترسیدیم . خدایا این بچه کجا رفت ؟؟ جرقه ای به ذهنم رسید و آمدم جلوی درب همسایه دیدم بلی جفت کفشهای هیوا خانوم آنجاست و بدون اجازه من رفته بود خانه همسایه. خوب من روی دسوت ها و خانه همسایه ها کنترل شدیدی دارم. و اتفاقا چندین بار گفته بودم دخترم بدون اجازه من خانه هیچ کسی نمیشود بروی. همچنان خشم گرفته بود من را که نمیدانستم باید چه بگویم. چون این چندمین بار بود که اینکار را انجام میداد. در زدم و آمد بیرون. رفتیم در ماشین نشستیم در را بستم و گفتم چرا اینکار را کردی؟ گفت اشتباه کردم و ببخشید . گفتم نمیدانی چقدر دلم شور زد . و برای تکرار کار اشتباهت سه روز اجازه تی وی دیدن و بازی با اسکوتر در حیاط را نخواهی داشت . و تا امروز که این تنبیه تمام شد. :) مطمئنم دیگر این اتفاق نمی افتد.

و برنامه ما :

جعبه احساسات 

با تصاویر برایتان توضیح میدهیم. بهترین راه شناخت احساسات نقاشی کشیدن و صحبت درابره آنهاست و درک مفهوم در همان زمان برخورد با احساس مورد نظر. 

ابتدا برای دردانه تعریف کردم داستانی در باره شناخت ترس. وقتی چیزی میبینی یا شب میخوابی و خواب بدی میبینی چه احساسی داری؟

" مامان وقتی شبها میخوابم میدونی چرا لحافم رو میپیچم دور خودم ؟ "

" چرا دخترم "

" چون فکر میکنم غول می یاد سراغم "

" و چه احساسی داری"

" میترسم "

بلی. ترس اینوطر مواقع ما میترسیم. بعد برایش گفتم مامان هم میترسه. مثلا از سوسک میترسه. از صدای رعد و برق شدید میترسه. آدمها همه میترسن مهم این هست که بدونی اون زمان باید چکار کنیم. یک دسته کاغذ A4 را برداشتیم و به دو قسمت تقسیم کردیم. بالای اولی نوشتیم ترس . و از هویا خواستم یک تصویر از هر چیزی که ترسیده را بکشد :)

 

خوشا به من که دست تو پرواز هدیه میکند 

خوشا به تو که عاشقت صدبار گریه میکند .

اینهم تصویر یک دختری که ترسیده و لبهایش می لرزد .

ترس

در همان خین که هیوا نقاشی میکشید من هم کتاب احساسات تو را برداشته و متناسب با هر احساس آن را میخواندم :

بهمین شیوه ادامه دادیم با احساس بعدی. اول با ماجرای واقعی درباره خود هیوا احساس را به او می گفتیم :

 

 

غمگین

شناخت احساسات

خشم

نگرانی .

بی حوصلگی

حسادت ( احساسی که هیوا تازه تجربه کرده است ) :))))))))))

در پایان یکی یکی برگه ها را برداشتیم و من زیر تمام صفحات این جملات را مینوشتم و هیوا جواب میداد :

وقتی غمگینم :

بعد از هیوا میخواستم بگوید وقتی عصبانی یا بی حوصله است دوست دارد چه کارهایی بکند .

یک جعبه کفش داریم و اسمش را گذاشتیم " جعبه احساسات " تمام برگه های احساسات را یکی یکی نوشتیم خواندیم و در این جعبه گذاشتیم. 

جعبه احساسات

حالا هر وقت هیوا احساسی دارد درب جعبه را برمیدارد احساسش را از روی نقاشیها پیدا میکند و برایش میخوانم یا قسمتهایی را خودش میخواند و میداند باید چه کند. بخصوص وقتی حسودی میکند یا عصبانی است :))

جعبه احساسات یکی از جدیدترین روشهای آموزش احساسات به کودکان برای پیشبرد هوش هیجانی است. هوشی که یکی از مهمترین ارکانش شناخت احساسات ، چگونگی بروز آنها و نحوه برخورد و مدیریت آن است.

موفق باشید.

پسندها (1)

نظرات (13)

یاسمین
20 مرداد 92 23:11
عزیزم مثل همیشه عالی بود...
خیلی بهش نیاز داشتم تمرین میکنم


خیلی عالی عزیزم. موفق باشی.
maryam
21 مرداد 92 1:02
salam sahar joonam bazam ma ro ba in amoozeshat shegeft zadeh kardi.hala y soal koochooloo???vaghti y bacheh 16 maheh az y asbab bazi seda dar mitarseh.bayad chi kar konam?y vaghtaei fek mikonam en ghadr bayad oon asbab bazi ro behesh nazdik konam ta tarsesh berizeh.nemidoonam in ravesh 2orosteh ya na???/


ممنون عزیز دلم. نه اصلا اینکار رو نکن. اتفاقا کودکان حساس و باهوش نسبت به صا بسیار حساس هستند. و این خیلی خوبه که از اسباب بازی صدادار یا صدای بلند بدشون میاد. هیوای منهم همینطور بود. فقط جغجغه های چیکو میخریدم یک برای اینکه میکرد دهنش خطرناک نباشه و دو برای اینکه صداش بسیار متعادل بود. و اصلا نزدیکش نبر چون به شدت میترسه. به مرور خودش خوب میشه.
مامی
21 مرداد 92 1:30
سلام عزیزم
نقاشی های دختر گلت عالی بود
جعبه احساستان مملو از نقاشی های شاد


خیلیییییییییییییی ممنون عزیزم
زینب
21 مرداد 92 19:55
بسیار مفید و ایده بر انگیز!!!!!!!!!!! بود متشکرم


ممنون زینب جانم.
سوده
21 مرداد 92 21:37
بسیار جالب بود . دوست دارم وقتی دخترم بزرگتر شد به روش شما کار کنم .راستی من برای دخترم که 19 ماهه هست میتونم این کتاب ها رو بخونم یا مثلاً نگاش کنیم و در موردشون حرف بزنیم ؟ البته نیکای من تعجب و خشم و شادی و ناراحتی رو کاملاً بلده براش شکلهاشو کشیدم چسبوندم به دیوار . وقتی بهش میگم وقتی اعصبانی هستی چه شکلی میشی خیلی با مزه ادا در میاره .


خیلی عالیه. اما شناخت کامل احساس و نحوه برخورد باهاش از دو سالگی شروع میشه. از الان هم خیلی خوب پیش رفتی عزیزم.این کتاب خیلی سنگینه. اما کتابهای دیگه ای هست. باید بگردی عزیزم.
maryam
22 مرداد 92 1:47
mamnoon az rah namaeit azizam



خواهش میکنم عزیزم.
شبنم
22 مرداد 92 13:28
سلام دوستان عزیزم این کلوپ تازه راه اندازی شده تا بتونید از عکس های فرزند عزیزتون با هزینه ای کم کلیپ داشته باشید هر سئوالی دارید در این بخش مطرح کنید در اولین فرصت پاسخ داده می شه http://babyclip.persianblog.ir/
سیما
22 مرداد 92 14:47
چه جالب من اینکار رو میکردم اما زیرش نمینوشتم...و اینکه با فاصله براش کتاب میخوندم..مثلا 20 دقیقه بعد.....و برام جالبتر اینکه میخواستم اینها روی وب اشکان بنویسم اما فکر میکردم بیخودی هست و بدرد کسی نمیخوره!


موفق باشی عزیزم.
نیکو مامان محمد امیر
22 مرداد 92 23:18
سلام عزیزم مرسی عالی بود
من هم تمرین می کنم
البته از وقتی هوش عاطفی رو خوندم واقعا روابط متحول شده اینم چشممممممم


چقدر عالیییییییییییییی
عسل
24 مرداد 92 14:48
بسیار جالب و کاربردی بود.ممنونم ساحل نازنین.


منم ممنونم عزیزم
نازنین
29 مرداد 92 22:49
چه گل دختر دوست داشتنی و نازی دارین.
خدا براتون نگهش داره.
خوشحال میشم اگه به ماهم سر بزنید.


ممنون دوست من. متشکرم. چشم .
123
10 مهر 92 16:30
متعجب شدم از اینکه هیوای آسمانیت چقدر نقاشی هراحساسی رو نزدیک و واقعی و عالی کشیده عزیزم. میبوسمش


مرسیییییییییییییییییی
مامان شراره(راحله عباسی)
28 شهریور 93 17:55
چقدر جالبه این جعبه احساسات گلم این ایده های ناب رو از کجا میاری؟
ساحل
پاسخ