هیواهیوا، تا این لحظه: 16 سال و 4 ماه و 12 روز سن داره

هیوای آسمانی من

خواندن و بازی

1392/5/6 15:20
نویسنده : ساحل
2,069 بازدید
اشتراک گذاری

 

سلام

 

دو مطلب جدید در ذهنم است که باید درباره آن بنویسم. یکی درباره " کنترل کودکان " .

 

و دیگری درباره " بازی و یادگیری " و " خواندن " .

 

ترجیح میدهم از دومی شروع کنم :) از موضوع دوم که در حال و هوای تابستان و سرگرمی کودکان موثر است و بیشتر بچه ها و مادرها با آن درگیرند . 

از خودم شروع میکنم. وقتی هیوا بیدار میشود روزهای زوج شنا دارد. که بسیار با آن درگیرم. بهانه میگیرد و دوست ندارد به شنا برود این خانم پر حرف. 

باهم نشتسم و نوشتیم مشکلات در این باب را مطالب مهم را باهم چک کردیم و قرار شد بدون بهانه به شنا برود.

اما از وقتی در خانه می آید بی حوصلگی و نداشتن سرگرمی را بهانه میکند برا یدیدن تی وی. و وای از این تلویزیون.

حاضر است فقط بنشیند و برنامه های مستند ببیند اما فقط ببیند. خوب من ابدا تسلیم این خواسته ها نمیشوم اگرچه بسیار سخت است. چون وقتی کار دارم به محض آنکه من را سرگرم تلفن کردن یا تایپ و نوشتن میبیند با انواع خواسته ها و بهانه ها میخواهد مرا وادار به دیدن کارتون بکند.

موضوع دیگر کم علاقه ای او به کتاب شده که فقط و فط به نظرم بخاطر یادگیری خواندن است. و واقعا نمیدانم مادرها با چه انگیزه ای بچه ها را وادار به یادگیری میکنند. اشتباه است. اشتباه. شاید تا حدی که حروف را بشناسد کافی باشد اما هیچ کمکی به علاقمند کردن یا بارور کردن قدرت تکلم نمیکند. جالب این است که همه بچه ها همه در سنهای پایین دوست دارند بدانند این خطوط چیست. مدام از مادران میپرسند اینجا چی نوشته کاش میتونستم بخونم.

اما اینها همان روزهای کوچک و بزرگ بچگی است. و بعد از مدتی یادگیری کتاب علاقه ای برای دانستنش ندارد. 

مارک تواین

کسی که کتاب نمی خواند، بر کسی که نمی تواند بخواند، هیچ برتری ندارد!

وقتی این نوشته بالا را خواندم فهمیدم چقدر من و همه ما اشتباه میکنیم. چرا فکر میکنید بچه ای که کتاب میخواند از دیگری برتر است. این چه درد بی درمانی است که در دام مادرها افتاده این تاپیکها و صحبتهای نابغه پروری و بزرگ کردن دنیای زیبای بچه ها برای چه است؟؟؟ اینها فقط و فقط خواسته مادر است نه کودک. بلی کسی که نمیتواند کتاب بخواند بیش از دیگری شوق خواندن دارد. بیشتر دوست دارد برایش کتاب بخوانند. و ما این شوق را با انواع آموزشهایی که به تازگی حتی از بدو تولد!!!!!!!!!!!!!!!! خواندن را با روشهای ماورایی آموزش میدهند هم باب شده!!!!! کلا بازار داغ کردنی است عظیم.

بعنوان مادری که از روش تراشه ها استفاده کرده ام. دو چیز را صادقانه به شما میگویم. به شما و شماهایی که شاید تنها جذب اسم عجیب " نابغه پروری " شده اید . به شما که در فکر برتر کردن بچه خود هستید. به شما که بخاطر اصرار و علاقه کودکتان نمیدانید این روش را شروع کنید یا نه. به شما که میخواهید از بدو تولد به کودک خواندن یاد دهید. به همه شما :

بگذراید کودک کودک بادش. بگذارید کودک باز یکند. بگذراید از بازی بیاموزد. 

الیزابت هاردویک

بزرگترین هدیه برانگیختن شوقی برای خواندن است .

در سن زیر 4 سال به او خواندن یاد ندهید. فریب اینهمه تبلیغات روزانه در انواع شبکه ها را نخورید. کودکی که خواندن میداند نابغه نیست!!!!!!!!!!! با بازی و انواع بازیهای ریتمیک با کلمه و حروف به او خواندن را یاد دهید اما خیلی خیلی آرام آرام. کمک کنید هر وقت دوست دارد بخواند. برای او برنامه ریزی نکنید. او را مجبور به نشستن پای تی وی و دیدن سی دی های آموزش خواندن نکنید. شاید دیدن یک هیوای 5 ساله که میتواند بیلبردها را بخواند اسمش را بنویسد حروف را بشناسد بسیار هم لذت بخش باشد اما برای من دیدن هیوایی که به نسبت قبل کمتر از نیم هم به سراغ کتابهایش نمیرود بسیار عذاب آور است. من از تراشه ها استفاده کردم اما نه به روش تراشه ها. روش را کلا تغییر دادم. فقط بازی کردم. وقتی دیدم آموزش تراشه ها هم نیاز به تغییر دارد. من با طرح نخبه پروری ابدا موافق نیستم. خواندن حرف زدن را به کودک نمی اموزد. بخصوص که روش تدریس مدارس کلا با روشهای موجود مغایر است و کودک زمان مدرسه چیزهایی را میداند که نباید عنوان کند!!!!!!!!! هیوا نباید بگوید بلد است بخواند!!!!!!!!!! این شوق است یا هراس؟؟؟؟؟

با هیوا فقط وزنها و ریتم را کار میکنم. شعر خوانی میکنیم و حروف را با بازی میشناسد. کلمات را دیگر از روی شکل کار نمیکنم و با شناخت تک تک حروف کار میکنم. با حروف اشکال هندسی و نقاشی گونه میکشیم. کلمات هم قافیه و متضاد و مترادف را در فارسی تمرین میکنیم و این بازی دوستان ، بسیار در پیشبرد هوش کلامی کودکان و استفاده از کلمات سنگین و بجا در گفتار موثر است. 

هیچ روشی هیچ روشی توانایی آموزش به کودکان را ندارد اگر شما بعنوان یک مادر در ان دست نبرید.

از تلوزیون دور شوید. اینهمه برنامه های شبکه های جم تی وی و انواع شبکه ها . بچه ها پای اینها چه میکنند!!!! با انواع بازیها و سرگریمها روزهای طولانی تابستان را سپری کنید.


بی اف اسکینر

لازم نیست ما کتاب های بزرگ و محشر را آموزش دهیم، کافی است که شوق خواندن را به کودکان بیاموزیم


شوق خواندن بلی شوق خواندن.

کودکان در هنگام بازی بسیار می آموزند از این لحظات استفاده کنید. در جایی خواندم کودکان در هیچ لحظه ای جدی تر از زمانی که بازی میکنند نیستند .

بگذراید کودکان کودکی کنند.

 

موفق باشید.

پسندها (1)

نظرات (18)

maryam
6 مرداد 92 16:48
سحر جان حرف شما درست.ولی اخه منه مادر که چندان علاقه ای به خواندن کتاب ندارم چطور میتونم پسرم رو وادار به خوندن کنممممم؟مگه این شبکه ها میزارن ادم کتاب بخونه؟ولی من خودم بیشتر جوابام رو از اینترنت سرچ می کنم.فکر کنم بازم بهتر از هیچیه.سحر جان تونستی با دوستت که گفتی بچش رو تو مدرسه بینالملل گذاشته بود ارتباط برقرار کنی؟منتظر جوابم عزیزیمممممم


اتفاقا عزیزم بدی کار تو همینه که مطالب رو بجای کتاب از اینترنت میگیری. مثلا باید پسرت رو تضشویق کنی بجای نت از دانشمانه استفاده کنه . یا بره خودش کتاب برداره استفاده کنه.خودت هم واقعا میگم تلویزون رو خیلی خیلی کم کن. درباره دوستم شانس تو رفته تهران. دو هفتش سفره. اما دوست خیلی نزدیکمه. مطمئنم کتابارو میده. به محض اینکه آمد ازش میگیرم و بهت خبر مید. موفق باشی.
مامان عبدالرحمن واویس
6 مرداد 92 20:34
ممنونم ازاین مطلبی که گذاشتی
راستشوبخوای من بعضی مواقع از اینکه باعبدی اینقدرزودتراشهاروکارکردم که الان حاضرنیست به هیچ وجه نزدیکش بره خیلی پشیمونم وحتب بعضی مواقع هست تصمیم میگیرم دیگه لاهاش کارنکنم وبذارواسه وقت مدرسه؟؟؟
واقعا بعضی مواقع میمونم چیکارکنم
ممنون دوست خوبم


یاسیمن عزیزم اگر به عقب برمیگشتم بهت میگفتم اصلا تراشه ها رو در این سن با عبدی کار نکنی. هیوا هم همینطوره. زیاد علاقه ای به آموزش نداره دیگه. به نظرم آموزش رو متوقف کن. خیلی بهتره
مامان فاطمه
7 مرداد 92 1:15
سلتم عزیزم من به نیابت همه مامانا و خواننده های وبلاگ ازت تشکر میکنم و آرزوی پیشرفت روز افزون هیوا جونو دارم از این جهت که اطلاعات بسیار ارزنده و تجربیاتتو در اختیارمون قرار میدی.عزیزم من از آموزش بدم میآد یکی از دلایلم اینه که باید یه فعل را 6بار آموزش بدی.رفتم رفتی رفت رفتیم رفتید رفتند ک دوباره فعل بعدی به همین ترتیب.
دوست خوبم چرا باید معلم کلاس اول نفهمد که بچه ها خواندن بلدن؟مگر نه این است که اکثر کودکان امروزه خواندن میدانند ؟؟؟؟ان شالله منتظر هستیم که نتایج بعد از رفتن به مدرسه را برایمان بازگو کنی



ممنون دوست خوبم. بلی افعال در تراشه ها خیلی خیلی مشکل دارن. و متاسفانه تا مرحله آخر فقط از روی شکل یاد میگیرن. خوب من روشهای دیگری رو جایگزین کردم که خیلی کمک کننده هست . خوب وقتی یمهر مدرسه معلم دوست نداره بچه ها چیزهایی رو که زودتر از درس و کلاس میدونن عنوان کنن. بهم گفتن خیلی اروم اروم پیش برم. و هیوا خیلی دوست داره دانستهاشو بازگو کنه. من هنوز بهش نگفتم چیزی رو نگه اما خیلی نگران هستم. میدونم مشکلات زاید هست
مامان فاطمه
7 مرداد 92 1:22
عزیزم سلام
گلم ببخشید میخواستم ببینم شما سی دی شادی مثل حسنی نگو یه دسه گل میشناسی که بهم معرفی که.فارسی یا انگلیسی. دخترم فقط به سی دی های خیلی شاد علاقه داره مثل حسنی که همش بخونه و شاد باشه به سایر سی دی های خاله ستاره علاقه ای نداره و همچنین به سی دی های عمو پورنگ نیز علاقه ای نداره چون مابینش زیاد صحبت میشه و فعلا براش زوده و تمایلی نداره فقط دوس داره واسش شعر های بسیار شاد و مهیج بخونن ممنون میشم اگه بهم معرفی کنی گلم یه دنیا سپاس


نه عزیزم. من اصلا کارهای ایرانی بخصوص عمو پورنگ و کلا ایرانیها رو نگاه نکینه. واقعا فاقد اصول تربیتی اولیه کودکان هستند. شعرهای خاله ستاره چی؟ البته من نمیگیرم این کار رو. من کارهای آقای ناصر نظر رو میگیرم برای هیوا خیلی شاده و کارهای ثمین باغچه بان رو. اگر دوست داشتی اسم دقیقشو بهت میگم.
مامان فاطمه
7 مرداد 92 1:26
عزیزم سلام اگر برایت امکان دارد این جمله را بیشتر شرح بده که منظور از ایجاد شوق خواندن در کودکان چیست؟فک کنم یه راهش اینه که والدین به طور مستمر در خانه مطالعه کنند میتوانی راههای عملی و کاربردی دیگری را بیان کنی؟؟؟؟؟
با آرزوی تندرستی و شادی برایتان


ایجاد شوق خواندن در بچه ها. خیلی کارهاست که در این مساله تاثیر داره. یکیش بلی روش برخورد خاناوده هست. اینکه چقدر در روز ببینه دست پدر و مادرش کتابه. حتی روزنامه و مجله. بجای دیدن تی وی و سریال.!!! و دومین راه داشتن یک جای دنج در کنار اتاقش هست که کتابخانه داشته باشه. بتونه براحتی به کنابهاش دسترسی داشته باشه. و سوین راه وقتهایی هست که عموما بعد از ظهر کتابهای مصور و عکسدار و شب قبل از خواب حتما کتابهای بدون تصویر رو برای بچه بخونیم. اینکه چطور یکتاب خونده بشه با صدای تن دار بعضی جاها صدا کم بشه بلند بشه لحن قصه گویی بچه گناه و زیبا بشه. یانها همه اشتیاق بچه رو زیاد میکنه
مامان فاطمه
7 مرداد 92 1:31
عزیزم بازم سلام
دوست خوبم منم واقعا با محدود کردن برنامه های تلویزیون موافقم الان که دارم به برنامه های کودک با دقت مینگرم خیلیاشون اصلا نحوه آموزششون کاملا غلطه. خیلیاشون اصلا شاد نیست و به نظرم فعلا عمو فتیله و عمو پورنگ بهتر از همس .البته در حد دخترک خودم برنامه ها رو وارسی کردم. واقعا اون چیزی که ازشون انتظار میره رو در بر ندارن متاسفانه


بلی دقیقا هیمنطوره
مهتاب
7 مرداد 92 1:51
سحر جون واقعا اگه این مطلبتو زودتر خونده بودم سراغ تراشه ها نمیرفتم من همش فکر میکردم در حق پسر کوچولوم که یه ماه دیگه دوسالش میشه کوتاهی نکنم علی رغم دردبارداریم دارم سعی میکنم مهارتهای مختلفی رو بهش یاد بدم و تازه تراشه ها رو خریدم و سپهر سریع کلمه مامان رو یاد گرفت ولی الان منو ترسوندی مخصوصا اینکه من همونطور که توصیه کردی دارم بعضی از آهنگ های انگلیسس رو براش میذارم الان یعنی تو میگی تراشه ها رو به روش ملایمتر کار کنم یعنی چه جوری پیش برم که بعدا پشیمون نشم


مهتاب عزیز اگر بگم بذارش کنار بد نگفتم و اصلا اینطور نیست با کار نکردن تراشه ها یا هر روش ا»وزشی دیگه در حق سپهر کم گذاشته باشی که نذاشتی اونهم با اوضاع بارداری که داری. سی دی های انگلیسی تراشه هارو اصلا نذار چون روش من رو کلا درهم میریزه کلا روش خوبی نیست. نیمه های راه خیلی دچار مشکل میشی متاسفانه با تراشه ها. من توصیه میکنم باهاش کار نکنی
maryam
7 مرداد 92 1:56
سحر جونم فعلا که کسری 16 ماهشه.فکر کنم زود باشه واسه کتاب دست گرفتن چون هر وقت میخوام براس کتاب قصه بخونم تنها کاری که میکنه پاره کردن کتابه.ولی چشممممممم.ممنون از راهنماییت عزیزم.منتظر جواب هستم.خیلی دلم می خواد باهات تلفنی صحبت کنم ولی همش حس می کنم ممکنه مزاحمت باشم چون این جور که پیداست سرت حسابی شلوغه گلم


عزیزززززززززززم مزاحم نیستی. اصلا. من 4 شنبه عصر از ساعت 5 تا 6 آازدم. هیوا کلاس هست. همینطور 5 شنبه ساعت شش و نیم. بهم اس ام اس بده و حرف میزنیم.
فروغ
7 مرداد 92 2:12
مرسی چه متن خوبی بود ساحل جون...فکر کنم بتونه خیلی از مادرها رو از سردرگمی نجات بده...واقعا این اطلاع رسانی ها لازمه


قابلی ندشات عزیز دلم .
سمیرا
7 مرداد 92 4:27
سحر عزیزم بازم ازت ممنونم

بابت همه توصیه هات کارتون peppa pig رو گرفتم دخترم خیلی دوسش داره و اینکه کلماتشون رو میگه در حالی که من خودم نمیفهمم آهنگای مامی اند می هم عالین هرز گاهی کار میکنیم

ولی جالبه برام از وقتی بیشتر توجه هش رو جلب کردم سمت کتاب همش تو اتاقشیم و بیشتر در حال کتاب خوندن

تی وی و سریال های جم رو حتی برای شوهرم ماه هاست تعطیل کردم و از صبح تا شب تی وی خاموشه و سی دی های زبان انگلیسی میذاریم

امروز به شو هرم میگه آی لاویو




عالیه عالی. روزبروز موفق تر میشی و شادتر. خیلی برات خوشحالم.


سمیرای عزیمز خصوصیت رو خوندم. لطفا ایمیلت رو بارم بذار میخوام برات بنویسم خصوصی . خیلی دوستت دارم. بدون امروز تمام فکرم رو گرفته بودی. خیلی بهت فکر کردم. مادر خوب و فداکار فقط بدون تمام حس خوب و انرژی وجودم رو برات میفرستم. منتظر ایملت هستم.
شهره مامان مینو
7 مرداد 92 8:09
وااااااااااااااااای که من چقدر به این مطلب احتیاج داشتم...هرچند کههیییییچ برای این طرح های نابغه پروری تره خورد نمیکنم ولی این سوالات پشت هم مینو و شوقش برای دونستن کلمات اشت منو مینداخت تو این راه....

حالا از چندروز پیش یه بازی جایگزین کردم که البته نمیدونم اصلا درسته یانه... مثلا وقتی کار دارم ظرفی میشورم یا غذایی میپزم بازی "چی با چی شروع میشه" رو بازی میکنیم.... من میگم بگو چی با آ شروع میشه بعد اون فکر میکنه و میگه آ مثل ادم برفی و بعد نویت اون میشه که بپرسه... اینجوری خیلی بهمون خوش میگذره...فقط یه ایراد داره مثلا حروف رو باصداهاش میگه ... میپرسه چی با کَ شروع میشه؟ کَ مثل کرگدن نمیدونم این اموزش غلط محسوب نمیشه؟؟


شهره جان خیلییییییییی کار خوب یمیکنی. در اصل یکی از بازیهای یکه من در ماشین با هیوا میکردم وقتی 3 ساله بود و هنوزم میکنم همین هست. حالا پیشرفته رتش همین مترادف و متضادها و هم وزن و هم قافیه هاست. بهترنی کارو میکنی عزیزم. موفق باشی.
نيكو مامان محمد امير
7 مرداد 92 11:48
عزيزمي
خيلي به اين موضوع كه خواندن را به امير ياد بدم يا نه فكر كرده بودم از اولش هم موافق نبودم .از اينم كه بخوام يه نابغه فسقلي تربيت كنم خيلي بدم مي اومده و مياد دلم ميخواد يك انسان با اعتماد به نفس و با روحي بزرگ و محترم و صد البته شاد تربيت كنم .
دلم مي خواد روزهاي كودكي بچم تمامش رنگي رنگي باشه و پر از كودكي نه پر از آرزوهاي مامان و باباش و رقابت هاي تهوع آوره بزرگترها.
خيلي وراجي كردم ها ببخشيد

تو ماهی خانومی بهت افتخار میکنم.
مامان مهرسا
7 مرداد 92 15:00
سلام سحر عزيز ممنون از معرفي برنامه gogo خيلي جالب بود من هميشه از اين سايت استفاده ميكنم ولي درباره كارتونها به سن مهرسا آشنايي كافي نداشتم ممنون كه مثل هميشه دانسته هاتو بي منت در اختيار ما مادرا ميذاري هيوا جان رو هم ببوس


خواهش میکنم عزیز دلم. چقدر خوشحالم برات. این کارتون عاایه. عالی. امیدوارم روز بروز شادتر و شاداب تر باشید هر دو.
مامان بابای الیسا
8 مرداد 92 1:31
سلام دوست عزیزم و خسته نباشید به خاطر وبلاگ خیلی خوب و مفیدتون. من اتفاقی باهاتون آشنا شدم و دقیقا یه سری از دغدغه هایی که باهاش روبرو هستم رو شما اشاره کردید. من دخترم چند روزی هست که 3 سالش تموم شده و من از بچگی اصلا اونو جلوی tv نذاشتم و از اول عاشق کتاب بود و همچنان هست و هنوزم علاقه زیادی به tv نداره وعاشقانه کتابو دوست داره و بهترین جای تفریحی براش کتاب خونه است من خواندن رو لای بازیش و خیلی آروم بهش آموزش میدم شاید هر ماهی یک کلمه و اصلا اصراری به زود یادگرفتنش ندارم اما از وقتی این تبلیغات ها زیاد شدن حتی تو ایران احساس میکنم دارم در حقش کوتاهی میکنم و میخواستم تراشه بگیرم تا شروع کنم و با خوندن این پست شما دچار تردید شدم و نظر شما رو هم میخوام بدونم لطفا راهنماییم کنین ممنونم عزیزم.


سلام عزیزم. ممنون از لطفت. منهم از آشنایی باهات خوشحالم. یک چیز رو بگم خیالت رو راحت کنم . تو نسبت به مادری که در اوج تبلیغات فرو رفته و میخواد بزور از بچش یک بچه نابغه بسازه بدون هیچ بینشی هزار مرتبه بالاتری. این رو به جدیت تمام میگم. کاری که میکنی همراه با بازی آموزش میدی خیلی عالیه و هیچ نیازی به تراشهه ا نیست. شاید تراشه ها برای سن بالای 4 سال خوب باشه. اما من گرفتم همون سن هیوا و الان هیوا خوبه اما علاقش نسبت به زمانی که مدام پیشم مینشست و اصرار داشت کتاب بخونم خیلی خیلی کم شده. پس بهت توصیه میکنم اصلا این کار رو نکن. و گول تبلیغات رو نخور. اصلا
مامان سام45
8 مرداد 92 4:12
عزیزم میشه به منهم بگی کارتون gogoروازچه سایتی میتونم پیدا کنم؟
بازم ممنون ازهمه لطف و محبتهات


حتما عزیزم.
http://www.irlanguage.com/
سوده
8 مرداد 92 20:30
سلام من دخترم 18 ماهشه از یک سالگی تراشه ها رو شروع کردم و فوق العاده پیش رفتم تا جایی که در 15 ماهگی پکیج یک رو طوری بلد بود که هرجا کلمات رو می دید برام میخوند و بنا به توصیه های شما فعلاً کنار گذاشتم حالا سوال من از شما اینه : دخترم وقتی براش کتاب مبخونم چون با انگشتم کلمات رو بهش نشون میدم حین خوندن ، میتونه کلمات رو بخونه مثلاً راحت سلام رو میشناسه ، تو ، هم و... این کار هم درست نیست ؟ هیچ نوع یادگیری خواندن نباید باشه ؟


عزیزم کار درستی کردی توی این سن کم تراشه هارو گذاشتی کنار. اما اون بازی خیلی هم خوبه. هر یادگیری با بازی بخصوص بازی با کلمات باشه خیلی عالیه موفق باشی
مامان سهند و سپهر
23 مرداد 92 8:25
سلام عزيزم من امروز با وبلاگ شما آشنا شدم . خسته نباشيد و بلاگ خيلي جالب و مفيدي داريد. من براي بچه هام كه نزديك دو سالگيشنه هنوز آموزشي رو شروع نكردم چون شنيده بودم اين آموزشهاي خواندن خوب نيستند . ولي گاهي مي ترسم از اينكه چند وقت ديگه خودشون رو كمتر از ديگر بچه ها ببينند. مثلا اگر به مهد بروند يا مدرسه ببينند بچه هاي ديگه چيزهاي بيشتري بلدند و اين حس بدي هست... چون گاهي فكر مي كنم اگه كمي فقط كمي مسلط تر از بقيه باشند اعتماد به نفس بالاتري خواهند داشت ولي اين الان با وضع فعلي جامعه و مخالف بودن بنده با اين شكل آموزش در تضاد هست . ميشه راهنماييم كنيد چي كار كنم ؟؟
ممنونم عزيزم.


سلام دوست خوبم. ممنونم.درباره خواندن موافق نیستم. خودم کار کردم اما نه به روشهای موجود بازار. از تراشه ها استفاده کردم وقتی هیوا 4 سالش بود. نه اتفاقا ممکنه اعتناد به نفسشون بیاد پایین وقتی معلم درکشون نکنه و بگه تو اگر هم بلدی نباید حرف بزنی. خیلی این موارد رو دیدم. به نظرم بازی با کلمات خیلی خوبه اما خواندن یا عدم توانایی خواندن هیچ برتری نسبت به دیگری نداره
مامان سهند و سپهر
3 شهریور 92 9:24
ممنونم از پاسخ خوبت خانمي . ممنون


خواهش میکنم عزیزم.