هیواهیوا، تا این لحظه: 16 سال و 3 ماه و 30 روز سن داره

هیوای آسمانی من

مقاله مونتسوری

1392/11/12 23:17
نویسنده : ساحل
1,645 بازدید
اشتراک گذاری

همانگونه که پیش از این اشاره شد مونتسوری در کل شامل پنج بخش مهم و اساسی است که در مقالات قبل بدان پرداختیم و در اینجا به دلیل اهمیت آن بطور خلاصه آنها را نام می بریم .

              مهارتهای زندگی practical life

    مهارتهای حسی              Sensorial

      آموزش ریاضیاتMathematical

             زبان خارجیLanguage

                فرهنگCulture

 

 

مهارتهای زندگی همانطور که از نامش پیداست به چگونگی زندگی کردن ، آداب و روشهای غذا خوردن ، مراقبت از خود و محیط ، انجام امور ساده مربوط به کودک ، آموزش نظم و ترنیب درونی و بیرونی ، آموزشهای اجتماعی و شخصی همچون رد شدن از خیابان ، سلام کردن و احوالپرسی ، نحوه صحبت کردن با دیگران ، محافظت از خود در میان غریبه ها ، آداب و رسوم رفتن به میهمانی ، نشستن و برخاستن از پشت میز ، برداشتن و حمل کردن اشیا مختلف از قبیل میز و صندلی و مداد و فرش کوچک و اسباب بازی ، راه رفتن و دویدن و بسیاری از عوامل مختلف دیگری که در بستر وسیع آداب اجتماعی جای می گیرند و همچنین اصول اولیه تربیت و رفتار با کودک همچون نحوه سوال پرسیدن،  چگونه صحبت کردن و درخواست مودبانه ، زمان خوابیدن و روشهای پیش از خواب ، روشهای نه گفتن به کودک و امر و نهی کردن به او و موارد خاص دیگر همه و همه در مهارتهای زندگی جای می گیرد و یکی از محسنات و در واقع نقطه تمایز این روش با روشهای دیگر وجود دامنه وسیع اطلاعات تربیتی و آموزش رفتاری کودک در نخستین سالهای تولد اوست. هیچ روشی در دنیا به اندازه ای که مونستوری روی کوچکترین حرکات و نقاط رفتاری کودک تاکید کرده و از آنها نام می برد ، تمرکز و اصراری ندارند و عمده آموزشهای روشهای جهانی دیگر بر پایه ریاضیات و جغرافیا و زبان و خواندن و نوشتن متمرکز می شود. در حالیکه تربیت نخستین کودک است که شالوده اساسی نحوه رفتار او در جمع خانواده و سپس اجتماع و نخستین گام برای آماده سازی او به منظور ورود به دنیای علم و دانش است.

 

مهارتهای حسی نیز همانگونه که عنوان شد به آموزش ابتدایی تا پیشرفته دومین حس طبیعی شش گانه کودک می پردازد. که در این بخش یکی از مهمترین ابزار مونتسوری و در واقع پایه شناخت طیف گسترده ای از دانشهای جهانی است. " حس لامسه " حسی است که کودک با در دهان بردن اشیا به اولین تمایلات روبرو شدن با آن می پردازد. حسی که از ابتدا کودک را برای برداشتن و در دست گرفتن اشیا تشویق میکند. حسی که با کمک آن و تقویت آن در روش مونتسوری از آن به نام یاد می شود. به کودک گفته می شود سه انگشت شست ، اشاره و انگشت وسط در واقع چشم توهستند. تو با این سه انگشت اشیا را لمس میکنی و بدون استفاده از چشمها ، آنها را میبینی. همانطور که پیش از این متذکر شدیم کلیه ابزار مورد استفاده در روش فوق از جنس مواد طبیعی است. چوب فلز یا هر جنس طبیعی دیگر. ابزار زیادی در این مهارت جای داده می شود و از انها برای آموزش همزمان ریاضیات و هندسه با اشیا و افزار چوبی استفاده می گردد. در بخش های بعد با نام بردن بخشی از از این ابزار و افزار بطور دقیق آنها را با تصویر نام برده و شرح خواهیم داد .

 

مهارت ریاضی همان آموزش ریاضیات است اما نه به شیوه مستقیم. کل آموزش ریاضیات فقط از طریق در دست گرفتن اشیا مختلف ابزارهای خاص و چوبی و بازی و فعالیت انجام می شود. کودک مونستوری قادر به شمردن تا  عدد هزار در سنین سه سالگی و جمع و تفریق و حتی ضرب در همین سن خواهد بود. و این آموزشها فقط از طریق فعالیتهای غیر مستقیم انجام می شود. با ساده ترین ابزار میتوان بزرگترین آموزشها را که متاسفانه در سیستم آموزش و پرورش ما کاملا برعکس آموزش داده می شود ، به کودک آموزش داد.

 

مهارت زبانهای خارجی نیز به توانا نمودن کودک به خواندن حروف الفبا از طریق ابزارهای چوبی و فعالیتهای بسیار ساده و انجام کاردستی های مرتبط و فلش کارتهای خاص صورت می پذیرد. در کلاس زبان های خارجی مونستوری کودک تنها به بازی و شادی و خواندن شعر و استفاده از اسباب بازیهای اموزشی می پردازد و بدون هیچ فشار و آموزش مستقیم توانایی تکلم و خواندن را بدست می آورد .

 

آخرین مهارت که خود دامنه وسیعی را در بر می گیرد فرهنگ می باشد. تاریخ  ، جغرافیا ، ادبیات و شعر و ادب ، نجوم و ستاره شناسی طبیعت ، موسیقی و هنر و نقاشی و مجسمه سازی  و بسیاری موارد دیگر شامل فرهنگ می شود. از ابزاری همچون کره زمین ، پرچم ها ، نقشه های جغرافیایی ، ابزار خاص ، کاردستی و نقاشی ، خمیرهای بازی و ابزار رنگی و انواع نقاشیهای هنری و شناخت سیارات و ستاره ها همه و همه فقط با دیدن کتاب انجام پازلها فعالیتهای ساده امکان پذیر می گردد.

 

اینها مقدمه ای واضح بر کل پنج بخش مونتسوری بود تا بدانیم در این روش کودک به چه نتیجه ای خواهد رسید. همین بخشها در هر سن به ترتیب وسعت یافته و مطابق سن او پیشرفته تر می گردد.

در بخش بعد به ادامه فعایلتهای ابتدایی در نخستین مهارت " مهارت زندگی " می پردازیم.

 

 

 

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (4)

maryam
13 بهمن 92 15:30
ممنون از سحر عزیز
ساحل
پاسخ
خواهش میکنم عزیزم.
نسرین
14 بهمن 92 1:12
ممنون خیلی خیلی خوشحالم که با شما مامان خوب آشنا شدم امیدوارم بتونم من هم مثله شما مامان خوبی برای دخترم باشم البته با کمک گرفتن از تجربیات وآموزشهای خوب شما دوست عزیز
ساحل
پاسخ
منهم از آشنایی با شما خوشحالم عزیزم. مادر خوب و مهربان.
دختر يلدا
23 بهمن 92 9:33
سلام خسته نباشي شرمنده من صفحه وبلاگ شمار را با بگ گراند سياه دارم و مطالب قابل خواندن نيستن مي خواستم بدونم اشكال سيستم منه وويا كلا بك گرانتون رنگش تيره است ممنون
ساحل
پاسخ
سلام عزیزم. نه رنگش سیاه نیست. بنفشه. مشکل از سیستم شماست عزیزم.
نرگس
16 مهر 93 9:54
سپاسگزارم.مطالبتون عالیه
ساحل
پاسخ
تشککر از شما