هیواهیوا، تا این لحظه: 16 سال و 4 ماه و 5 روز سن داره

هیوای آسمانی من

خصوصیات علمی بسته های play & learn English . آموزش زبان برای کودکان

1392/9/29 18:47
نویسنده : ساحل
1,609 بازدید
اشتراک گذاری

وقتی می گوییم تکرار بعضی نگران می شوند . تکرار چرا ؟ و تا کی ؟ 

 

زمانی که موسیقی را از دستگاه پخش می کنید وقتی آگهی بازرگانی پخش می شود وقتی کودکتان از اتاق با شنیدن صدای تیزر تبلیغاتی یا موسیقی متن یک سریال بیرون می پرد ، وقتی زمان نوزادی نخستین واکنش کودک به صدای مادر است ، وقتی در 6 ماهگی صدایش میکنید و نگاهتان می کند و نامش را می شناسد وقتی در میان تمام صداها صدای نزدیکان خود را تشخیص می دهد وقتی شعری را که دوست دارد بارها و بارها میگذارد و بدون کلمه ای تمرین تمام آن را میخواند ..............

 

اینها همه از عناصر مهمترین آیتم در زبانشناسی است " آوا " .

آوا همان صداست. همان صوت و صدای هر حرف مثل اوووووووووو . ایییییییییییییییییی . آآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآ

کلمه از گزاردن چندین آوا کنار هم درست می شود و جمله از کنار هم چیده شدن این کلمات . گرامر و یا ساختار زبان زیر ساختی قوی است که در زبان مادری آموزش داده نمی شود. فرا گرفته می شود. با تکرار .

 

ما با در نظر گرفتن تمامی این نکات آواها آواشناسی صوتها و صداها و استفاده از وزن و آهنگ موجود در اشعار که یکی از مهمترین ابزار آموزش است :

 " آواز آواز و باز هم آواز زبانی است که انسان همیشه میتواند با آن به طور موسیقیایی با دیگران ارتباط برقرار کند . کهن ترین ، زیباترین و واقعی ترین افزار موسیقی ، صدای آدمی است . " ویلمز ادگار 

ما از همین صدای آدمی درون آواز ها و آهنگهای انگلیسی با استفاده از اعجاز صدای مادر ، نخستین گوینده زیبای کودک ، به آموزش زبان انگلیسی می پردازیم.

از تکرار استفاده می کنیم و آهسته پیش می رویم زیرا روند شکل گیری این آواها باید در مغز به آهستگی صورت گیرد . کودک باید با زبان ناشناخته ای آشنا شود که آن را دوست داشته باشد. در تکرار هر آهنگ او هم با آواها هم آواز هم آهنگ و نوا و هم کلمات بسیاری آشنا می شود و ضمن تکرار آن ، کلمات برای او ملکه می شوند و هم اکنون نوبت مادر است که با صدای خود با تکرار کلمات از طریق نقاشی و کاردستی و فلش کارت معنای آن واژه ها را برای کودک روشن کند.

توجه کنید :

آواهای زبرزنجیری یکی دیگر از مهمترین خصوصیات ادای کلمات است. اگر بخواهم ساده بگویم وقتی جمله ای را ادا میکنیم نوع و حالت ادای آن جمله آوای زبرزنجیری خوانده می شود. مثلا وقتی می گوییم : هوا سرده! میتوان این جمله را با تعجب با حالت امری یا پرسشی ادا کرد. این درک حالت تنها از طریق تکیه ، درنگ ها و آهنگ بیان ما نهفته است . یکی از توانایی های کودکان این است که این آواها را با دریافت بالاتری از بزرگسالان می آموزند .

" بزرگ سالانی که رد سن بزرگ سالی زبان دیگری را جز زبان مادری می آموزند ، بسیار بسیار اندک می توانند این زبان را مانند کسانی به کار ببرند که آن را در کودکی آموخته اند ، زیرا آواهای زبرزنجیری که در این زبان دوم است ، تنها در کودکی آموزش پذیر است و پس از آن به سختی می توان آن را یاد گرفت "  محمد هادی محمدی

این آواها عبارتند از درنگ یا همان وقفه میان کلمات ، ریتم ، تن ، بالا و پایین رفتن صدا و گویش ها . 

 

اینها را بصورت خلاصه عنوان نمودم تا به این مطلب برسم که بسته های آموزشی play & learn English  مبتنی بر تمام این حالات نوشته شده اند. هر انچه گفته شده مبتنی بر اصول علمی و فرضیات عمل گرایانه علم زباشناسی است. اگر قرار است آهنگی را یک هفته تکرار کنیم در این تکرار علمی نهفته است . اگر روی آهنگی خاص کار می کنیم همینطور. کار با نقاشی و فلش کارت هم بر همین منوال است. خسته نشوید اگر دوران کار طولانی است. شما در حال پرورش یک کودک دوزبانه هستید نه کودکی که تنها قادر به صحبت به زبان دیگری است. شما باید محیط مصنوعی زبان دوم را برای او تولید کنید. انتظار نداشته باشید کودک زود به زابن دوم صحبت کند یا اشعار زیادی بخواند . برایش وقت بگذارید تا در آنیده او را برای آموختن هر زبان دیگری بی نیاز کنید. علاوه بر این اعتماد  به نفس او را بسیار بالاتر می برید . زمانی که مشغول دیدن یک برنامه علمی است ، کاسه ای آجیل در دست گرفته و با دقت مشغول دیدن  آن برنامه به زبان اصلی است وقتی به او می گویید خوب تو میفهمی چه می گوید و او با سر از روی غرور سری تکان میدهد و بعد جمله ای را با همان حالت به انگلیسی و بعد به فارسی برایتان می گوید من میدانم و میفهمم چه حالی خواهید داشت و خستگی تمام این روزها از تن بدر خواهد رفت . 

 

دانستن زبان دوم ، باز شدن دری رو به دنیایی تازه است .

 

در این راه با کودکتان همقدم باشید . 

 

برای داشتن کلیه اطلاعات علمی بسته ها می توانید هنگام خرید ، درون هر بسته متن کامل مقاله فوق را بخوانید. دوستانی که قبلا بسته را تهیه کرده اند در صورت تمایل به داشتن این ضمیمه علمی ، برای من با نام و نام خانوادگی اصلی هنگام ثبت محصول در سایت مادران امروز یا من و مامان یا هر سایت دیگر ، برای من ایمیل ارسال نمایند.

موفق باشید.

پسندها (1)

نظرات (5)

شيرين
29 آذر 92 21:43
سلام سحر خوبم عزيزم دلم برات خيلي تنگ شده ميشه متن كامل اين مقاله رو به منم ايميل كني يه دنيا ممنون ميشم متاسفانه اين خصلت دروني ماست اينكه هميشه صبر ميكنيم كسي جلوتر بره ببينيم چي ميشه بعدها كه موفقيت طرف رو ميبينيم كلي حسادت ميكنيم و عجله عجله ره چند ساله رو يه شبه ميخوايم طي كنيم واسه همينم هيچ نواوري نداريم خيلي خيلي كه پيشرفت كنيم دوم ميشيم من خودم و بعضي خانماي ديگه رو ميگم الان انتظار دارن بچه 4 ساله من كه يه هفتس بسته رو كار ميكنه بلبلي صحبت كنه اصن ولش كن دودش به چشم خودشون ميره حتي حاضر نميشن تستش كنن خيلي حرف دارم حيف وقت ندارم ميدونم توام وقتت بارزش تر از اينه كه پاي خوندن اين كامنتا بذاري فقط بدون پشت موفقيت هيوا جونم يه مادر كاردون هست كه هزينه كرده زحمت كشيده وقت گذاشته وتبريييييييييييييييييك عزيز دلم آخر ديماه امتحان دارم واسه همينه كم پيدام تندي تو تايم استراحتم ميام پستارو مي خونم و ميرم پايا باشي و مانا اي دختر شايسته ايران زمين حرفامو بك در ميون زدم بايد برم درس بخونم
ساحل
پاسخ
عزیزم هر چه ماخمهد دل تنگت بگو. نگران نباش. میدونم چی میگی. بالاخره اونها هم متوجه میشن عزیزم.
مامان سها
30 آذر 92 18:49
هر چه از روشنی و سرخی داریم برداریم کنار هم بنشیینیم و بگذاریم که دوستی ها سدی باشند در برابر تاریکی ها یلدایتان رویایی…روزهایتان پر فروغ،شبهایتان ستاره باران!
ساحل
پاسخ
ممنون
فاطمه
1 دی 92 12:26
سلام ساحل جان من باز اومدم با كلي سوال! هنوز وقت مشاوره احسان نرسيده و مشكل كمروييش خيلي داره منو اذيت ميكنه و در كل حس ميكنم اعتماد بنفسش پايين هست،ممنون ميشم اگه فكري براي حلش بهم ارائه بدي. واينكه سي دي wow رو براي احسان ميگذارم،خيلي اشعار تند خونده ميشه و گاها همون شعر سيمپلي كيدز رو با يه آهنگ ديگه پخش ميكنه،بنظرتون بچه ها ميتونند بفهمن و تغيير آهنگ مشكلي نداره؟ احسان 6 سالشه و از احوالاتش بهتون تلفني و در فرم گفته ام،من همچنان كنار كلاس فونيكس و حروف شناسي ،سيدي گوگو و سوپر سانگ و سيدي هاي شما رو ميگذارم.ولي راستش برنامه اي ندارم،يعني اهميت برنامه داشتن رو درك نكردم و ممنون ميشم براي احسان 6 ساله كه سيدي شما رو براش گرفتم يك برنامه بديد كه بدونم هر روز چي بذارم. شرمنده از اين همه سوال
ساحل
پاسخ
فاطمه عزیز برای خجالتی بودنش باید حتما با مشاور صحبت کنی. برنامه رو برات ایمیل میکنم.
فهيمه
2 دی 92 10:03
سلام ساحل عزيز .از شنيدن صداي گرمت بسيار خوشحال شدم.بسته اموزشي و سي دي simply kids رو از نمايندگي تون در مشهد ميگيرم اما براي كتابها از سايت خودت خريد ميكنم.يه سفر در پيش داريم وقتي برگردم سفارش كتاب برات ميگذارم عزيزم.فقط يه سوال اگر همه كتابهاتون رو بخوام چقدر ميشه قيمتش؟ضمنا چقدر طول ميكشه به دستم برسه؟ازت ممنونم و بينهايت سپاسگذار،به واسطه وقت،انرژي و عشقي كه در اين راه صرف كودكان هم ميهنت ميكني.باشد كه دعاي خير مادران ايراني بدرقه راه پر بارتان گردد.آرزوي بهترينهاي حضرت دوست را دارم براي شما و هيواي عزيز.
ساحل
پاسخ
عزیزم سفر خوبی داشته باشی و خوش بگذره. کتابها هست. نمیدونم بستگی به مقدار خریدت داره. زمانش هم متغیره بیشتر از 3 روز طول نمیکشه . ممنونم از لطفت دوست خوبم.
مهناز مامان روزبه
2 دی 92 17:31
سلام گلم دلم برای خودتون و هیوا جون و وبلاگ پرمحتواتون تنگ شده بود بازم میام میخونم خیلی برای هیواجون خوشحال شدم از صحبتاتون
ساحل
پاسخ
ممنون عزیزم. لطفا داری. مرسی به ما سر میزنی.