هیواهیوا، تا این لحظه: 16 سال و 4 ماه و 5 روز سن داره

هیوای آسمانی من

مونتسوری

1391/5/10 18:05
نویسنده : ساحل
4,090 بازدید
اشتراک گذاری

مونتسوری کلا به 5 بخش تقسیم میشود :

practical life  مهارتهای زندگی

sensorial      مهارتهای حسی

language     زبان

Mathematical ریاضیات

culture      فرهنگ

 

مهمترین بخش نخستین بخش است که چگونه زندگی کردن را به کودک می آموزد. هر کدام از این بخشها شامل زیر مجموعه هایی ظریف میشود که عنوان کردن آنها بسی وقت و تخصص میبرد. در بخش اول کودک از غذا خوردن ، تمیز کردن محل زندگی و خود ، مراقبت از محیط خود مراقبت از بدن لباس پوشیدن باز و بسته کردن درب و نشستن و راه رفتن و مهمتر از همه آرام صحبت کردن که یکی از مهمترین اصول روش مونتسوری است می آموزد. در ادامه با وسایلی کاملا طبیعی از جنس شیشه ای گرفته تا سفال و تماما وسایل زندگی روزمره قاشق و چنگال و ظروف واقعی مهارتهای تقویتی ماهیچه های دست و انگشتان و بازو و غیره در حین کار تقویت و انجام میوشد. بطوریکه کودک قادر خواهد بود بی نگرانی و بطور کاملا مستقل بند کفش باز کند لباس بپوشد زیپ لباس را بالا بکشد غذا بخورد آرام صحبت کند سینی حاوی مایعات را حمل کند و محل انجام فعالیت را خود تمیز و مرتب نماید. در بخشهای حسی تماما فعالیتهایی است که با حس ششگانه کودکان در ارتباط است و به تقویت این حسها و ارتباط با وسایل متنوع و کاملا طبیعی در حین آموزش می پردازد. شامل آموزش اعداد اشکال هندسی و حتی جبر!!!!دستهای کودک مانند چشمان اوست این شعار ما در این بخش کار است. از ابتدا کودک اموزش میبیند با حس لامسه خود کار کند لمس کند حس کند و نادیده ببیند. بخشهای زبان و ریاضیات هم با ابزار مختلف به اموزش غیر مستقیم این دو رشته میپردازد و در باره فرهنگ هم دقیقا همینطور است. شناسایی قاره ها و دریا و بسیاری موراد دیگر. که من هنوز به این قسمت نرسیده ام. 

مونتسوری برای من از ابتدا چگونه زندگی مردن بود. درست همانطور که خود دکتر ماریا مونتسوری میگوید. نحوه درست نشستن و حرف زدن. فریاد نکشیدن. احساس مسوولیت در قبال تمیزی اتاق گرفته تا کوچکترین اشیا و اسباب بازی. اینکه کودکم بداند اگر در حال نقاشی است اوست که باید وسایل مربوط به خود را مرتب کند. اگر آب بر زمین ریخت با روشهای بسیار ساده ای که در اموزشهایمان  بوده بتواند براحتی آب را پاک کند. اینکه کودک به گلدانها آب بدهد به تنهایی دستشویی برود. دانه بکارد. گردگیری جارو کند بطور کامل. برای من تمام فعالیتهای مونتسوری اموزش ساده و غیر مستقیم بود و تنها افسوس میخورم که چرا شیراز دارای مدرسه دبستان مونتسوری نیست تا هیوا بتواند ادامه دهد و زیر فشارهای درسی و غیر اصولی مدارس عادی احساسات و نبوغش کور نشود. مونتسوری به کودک کمک میکند درست حس کند درست ببیند درست حرف بزند..خوب درک کند خوب نگاه کند. انسان وار زندگی کند . شاید برایم خوشایند نباشد که مدام به هیوا بگویم آرام حرف بزنیم آرام راه برویم چون واقعا نیاز به تحرک دارد و بیشترین وقتش را در مهد میگذراند و وقتی به خانه می آید تشنه دویدن و حرف زدن است. شاید تنها ایرادی که بتوانم بگیرم دیسیپلین زیاد و وسواس چپ و راست بودن دست و از بالا به پایین رفتن و سکوت و آرامش در کلاس باشد و اینکه این کودکان نمیتوانند آنگونه که باید شوند چون مجبورند در محیط فاسد کشور ما زندگی کنند و در جامعه ای زندگی کنند که معنای انسانیت و معرفت و امنیت و احترام متقابل کاملا از بین رفته. ....اما امیدوارم دخترم بتواند از درون اصولی بزرگ شود و بتواند در آینده آنگونه که مطابق خواسته هایش است زندگی کند. سالم و ساده.......

 

اینهم تصویری از شلف زبان :

 

مهارتهای زندگی : انتقال مهره با موچین . برای تقویت سه انگشت و دقت کودک.

باز و بسته کردن دربهای پیچشی بطریها

قاب دکمه درشت.

 

 

 

 

 

 

وسایل اموزشی

وسایل آموزشی اشکال هندسی چند زوایه ای برای تدریس هندسه 

ابزار آموزشی بخش حسی...هرکدام مربوط به یک اموزش با روشی خاص میباشند.

سایتهای مرتبط :

http://en.wikipedia.org/wiki/Montessori_education

سایت اصلی مونتسوری..

http://www.montessori.edu/

اینهم چند عکس از مدارس مونتسوری..چیدمان کلاسها باید چوبی و بر حسب بندازه قد کودک باشد. کودک باید بتواند بارحتی روی صندلی بنشیند طبق اصول مونتسوری و بتواند میز و صندلی ها را جابجا کند. همه وسایل منبع از جمله مدادها..گیاهان..پارچ آب...زیر دستی ها...پارچه های مخصوص تمیز کردن...وسایل کار با آب..کاغذ ها و رنگها در دسترس کودک روی میز منبع باشد.

اینها تجربیات شخصی من بود. ابدا در حدی نیستم که بخوام آموزش بدم فقط و فقط برداشتهام از دو دوره کلاسهام بود. و تجربیان مخصوص به خودم در مورد هیوا. هیوا رو برده بودم سر جلسات کار آموزی و شده بود کودک چند تا از دوستانم برای انجام آموزشات. جالب بود فقط یک بار مربی برا شتوضیح داد کار با کشوی مثلث ها رو و هیوا تا آخر خودش کار کرد و باز هم میخواست کار کنه. فقط نگاه میکرد بدون کلمه ای حرف. اموزشهای مونتوسری بدون حرف هست فقط با نگاه و لمس و لبخند و بچه ها واقعا بهتر درک میکنن مطالب رو. هیوا تمام اشکال هندسی رو لمس میکرد از بالا به پایین درست میکرد و برخلاف چیزی که همه ادعا میکنند اصلا خسته نمیشد و باز هم دوست داشت کار کنه. فقط کار میکردند بدون حرف. و من واقعا داشتم از حد خوشحالی منفجر میدشم. بچهه ا کوه انرژی و خلاقند. مونسوری به هیچ وجه خلاقیت رو کور نمیکنه بلکه درست پرورشش میده. البته کاش همه مادرها و خانواده ها فهم درستی ازش داشتن.

خوب باشید و پایدار عزیزانم.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (4)

ندا
10 مرداد 91 23:09
ساحل جان خیلی ممنون از این پست های بسیار پربارت...انگار که من کویر رو آبیاری کرده باشن ..تا این حد لذت بردم...ولی بازم دوست دارم بیشتر بدونم مخصوصادرباره نحوه کارکردش...اگه میشه با مثال برامون توضیح بده..تا جایی فهمیدم که کجاها باید چیکار کنم ولی خیلی جاهاش برام گنگ بود...مثلا چطور باید با این روش به دخترم آروم حرف زدن رو یاد بدم ویا هیوا جان چطورتونست اونجا به راحتی با لوازم کمک آموزشی بدون اینکه آموزش ببینه ارتباط برقرار کنه و آموزش ببینه در حالیکه دختر 1 ساله من اصلا علاقه به بازی با اسباب بازی های مناسب سنش نداره.؟....از طرفی الان که دارم فکر می کنم می بینم زمان قدیم که آموزش بچه ها قبل از مدرسه اصلا مطرح نبود ما هم پس اینجوری بزرگ میشدیم چندتا خواهر و برادر توی یه رنج خاص و کم فاصله بدون اینکه پدر و مادرهامون برای آموزشمون وقت بذارن با هم بازی می کردیم تو حیاطوی کوچه و معمولا یا خودمون کشف می کردیم چیزی رو یا ازبقیه غیر مستقیم یاد می گرفتیم ولی خوب همچین هم خلاق بار نیومدیم؟

شرمنده خیلی طولانی شد،هرشب به این جا سر میزنم و مشتاقانه منتظر نوشته هات هستم...باز هم بسیااار ممنون.


ندای عزیزم . ممنونم ار لطفت. عزیزم مونتسوری بسیار دشوار هست تدریسش و ابداد بدون وسایل و تجربه پیشین نمیتونم بطور جزیی توضیح بدم بارتون. اما اگر بخوای میتونی بری سرچ کنی متنها رو بگیری و حتی در موسسه های مونتسوری ثبت نام کنی. سعی میکنم بیشتر بنویسم. در مورد هیوا خب از بچگی باهاش کار شده. تمام بچه های مونتسوری رو از 2 سال و نیمگی شروع میکنن. برای دختر شما هنوز زوده اام در اون سن میتونی شروع کنی. تمام آرمشی که یهاو زمان یاد گیری داره بخاطر همون آموزشهاست که خود من و در مهد دیده. بچه ها کم کم همینطور بزرگ میشن البته اگر بتونن تا مدرسه ادامه بدن خیلی خوبه اام ما در شیراز مدرسه مونتوسر ینداریم فعلا. نگران نباش با ساده ترنی وسایل و ابزار میتونی دخترتو خلاق بزرگ کنی خلاقیت در وجود همه کودکان هست فقط مادر باید خودش هم بروز و آگاه و خلاق باشه عزیزم. میبوسمت.
حسنا مامان ایلیا
11 مرداد 91 11:34
ساحل جونی ممنون بخاطر مطالب خوبی که گذاشتی
ساحل جون می تونی اموزش ها را بصورت ترمی برامون شروع کنی مثلا مهارت های زندگی بعد بهمون بگی ما چطور با کوچولو هامون رفتار کنیم مثلا من با پسر یک سال ونیم از کجا باید اغاز کنم می دونم خیلی زحمت داره بازم ممنون

عزیز دلم سعی میکنم بنویسم براتون اما خیلی وسیع و زیاده و قوت منم محدود اما عناوینشو کم کم میذارم. برای پسر گلت هنوز زوده از 2 سال و نیگمی باید شروع کنی از همون مهارتهای زندگی. خوب باشی
زینب
11 مرداد 91 21:37
سلام ساحل عزیز
خدا قوت مرسی از این پستهای طولانی و مفید
یک سوال در مورد آموزش زبان داشتم
کلیپ های آموزشی و کارتونهای زبان اصلی رو دانلود میکنی؟ رایگان؟ میشه آدرس سایتهایی که دانلود میکنی رو بدی؟ متشکرم


ممنون زینب عزیزم. بله حتما. بیشترش رو از یوتوپ دانلود میکنم رایگان و با فیلتر شکن. هر مبحثی رو که یخوام شروع کنم مینویسم و کلیپهای مربوط بش رو میاره و دانلود میکنم عزیزم. یوتوپ رو حتما میشناسی عزیزم موفق باشی.
سمیرا مامان آنیتا
22 مرداد 91 12:03
سلام و ممنون از این پست مفید
من تو تهران یه مهد پیدا کردم که به روش مونتسوری با بچه ها کار میکنه و خیلی خوشحال شدم اما متاسفانه شهریه اش ماهی یک میلیون و دویسته .. بهرحال نمیتونم از کلاسش استفاده کنم
برای همین میخوام خودم تو خونه با این روش کار کنم .. پست شما خیلی مفید بود .. ممنون میشم اگه باز هم در موردش بنویسید


سمیراز عزیز. درسته شهریه اینطور مهدها زایده چون کار با بچه ها و همینوطر ابزراهای مونتسوری واقعا زاید و گرونه. میتونی دوره کلاسهاش رو هم بری. موسسه جواهری باری فردا بهترینش هست. حتما دوباره مینویسم.