هیواهیوا، تا این لحظه: 16 سال و 3 ماه و 30 روز سن داره

هیوای آسمانی من

بدون عنوان

1393/3/21 16:05
نویسنده : ساحل
650 بازدید
اشتراک گذاری

با سلام. بخش دوم آموزش زبان انگلیسی خلاق :

قبلا بسیار در مورد زمان و نحوه آموزش خواندن به کودکان سخن گفته بودم.  من همچنان اصرار دارم زمان پرداختن به خواندن و نوشتن در کودکان بعد از شش سالگی است. شاید کودک بسیار زودتر حتی تا سه سالگی قادر به شناخت اصوات و خواندن آنها باشد اما هر آموزشی نیازمند ابزار و محیط خاص خود بوده و جنانچه زودتر به ان پرداخته شود بستر یادگیری در بقیه بخش ها کمرنگ خواهد شد. اما زمانی که کودک دوزبانه شما مانند زبان مادری پیش برود و از آنجاییکه علی رغم نظرات بسیاری از دوستان ما در ایران زندگی میکنیم و روش آموزش و پردازش ما به هرحال در نهایت زیر نظر آموزش و پرورش خواهد بود و سیستم آموزشی ایران هنوز به درجه ای نرسیده که بخواهد همانند اروپا و آمریکا آموزش جدی را از سنین زیر پنج سال آغاز نماید ، بنا براین بهتر است ما نیز به دنبال گول زدن خود و سر دادن شعارهای بیهوده نباشیم و بگذریم که همه جای دنیا از سن چهار سالگی کودکان خواندن می آموزند. چون سیستم ما کاملا مغایر با آنسوی آبهای بیکران است :)))

پس مانند زبان مادری زبان دوم نیز باید در ابتدا طبق روال از توانایی خوب شنیدن ، خوب حرف زدن ، دایره لغتی بالا ، گویش مناسب ، جمله بندی کامل و توانایی صحبت و مکالمه و تفکر به زبان دوم پیش برود. به همین منظور من سه روز پیش آموزش خواندن را با اینکه هیوا زا سه سالگی توانایی تشخیص و خواندن تمام اصوات و کلمات را داشت بطور جدی شروع کردم و کاری را که سالها پیش می بایست رد یک سال انجام میدادم سه روزه انجام دادم. 

ابتدا مانند روش قبلی از روی ابزار بازی و از طریق بازی این کار را با این وسیله تازه انجام دادم. باید اضافه کنم روش فونیکس که هم اکنون برای آموزش خواندن و نوشتن در کشور ما استفاده می شود در اروپا منسوخ شده و روش جایگزین آن از طریق بازی و ابزار و افزار کاملا بطور غیر مستقیم انجام می شود. اما متاسفانه کتب و ابزار هنوز از ایران وارد نشده و مربیان نیز نسبت به آن بی اطلاع می باشند.

مهارت خواندن به زبان انگلیسی

بعد از مرور اولیه آنچه هیوا می دانست و در کودکی آموخته بود و طبق تمرین هایی که در مدرسه و قبلا برای نوشتن انجام داده بود. ( منظور تمرینهای خاص برای تقویت ماهیچه های مچ دست و مفاصل دو انگشت شصت و اشاره برای در دست گرفتن مداد و قلم است که این آموزه ها در روش مونته سوری و همچنین کاربرد زیاد نقاشی در مورد هیوا قبلا انجام شده است ) ، شروع به نوشتن کردیم. از روی کتابهای خاصی که به تازگی تهیه کرده ایم.

مهارت خواندن به زبان انگلیسی

و روز بعد کلمات ساده را نوشته و با بازی معلم بازی روی درب کمد نصب کردیم تا هیوا بتواند صداها را کنار هم قرار داده و بخواند. برای آموزش حروف صدا دار از روش جنگل حروف و بازی نقاشی استفاده نمودیم.

مهارت خواندن به زبان انگلیسی

 

و بعد نوبت خواندن جملات کوتاه و بلند بود. از این بسته های فلش کارت بسیار عالی که طبق روش موجود در دنیا که بدان اشاره کردم تهیه شده است شروع به تطابق و تقابل تصویر با متن نموده و هیوا از طریق تصویر موجود در کارت و دو کارت نوشته شده یکی را که به تصویر مربوط بود تشخیص داده و می خواند. و این بازی و خواندن جملات برای من بسیار لذت بخش بود. چون هم با روش بسیار خوب و هم رد زمان عالی دست به انجام این کار زده بودم. 

مهارت خواندن به زبان انگلیسی

و باز تکرار داستان گویی از روی کارت و بازگو نمودن به زبان انگلیسی

مهارت خواندن به زبان انگلیسی

و نوشتن از روی کتاب کار بسیار عالی و کودکانه .

مهارت خواندن به زبان انگلیسی

و کتاب reading for kids از مجموعه کتابهای آموزشی بروز انگلیس ، برای خواندن و سپس تشخیص حروف و کلمات در جدولهای مخصوص .

 

مهارت خواندن به زبان انگلیسی

 

و امروز هیوا قادر به خواندن جملات بسیار طولانی است که هر هفته ده جمله جدید را نوشته و روی کمد اتاق نصب میکنیم و هر زمان دوست داشته باشد آن را بلند می خواند. 

موفق باشید.

پسندها (1)

نظرات (2)

مامان زهره
22 خرداد 93 1:35
احسنت هیوا جان
ساحل
پاسخ
لیلا
26 خرداد 93 17:39
سلام عزیزم این کارتها از کجا میشه تهیه کرد
ساحل
پاسخ
مال اینجا نیست عزیزم.