هیواهیوا، تا این لحظه: 16 سال و 3 ماه و 23 روز سن داره

هیوای آسمانی من

پرورش کودک دوزبانه به چه قیمتی؟؟؟؟

1393/8/4 14:08
نویسنده : ساحل
2,098 بازدید
اشتراک گذاری

در نمایشگاهی که گذشت با نام بازی و اسباب بازی من در غرفه ای حضور داشتم برای کمک و مشاوره با نام  " پرورش کودک دوزبانه " . که در این خصوص بهتر دیدم تجارب خود را در وبلاگ برای استفاده دیگر دوستان بنویسم. دوستان و والدین عزیز بسیاری بنا بر نام این غرفه مراجعه می نمودند با هدف دوزبانه کردن کودکان خود. بسیاری با من آشنا بودند و بنده آنچه باید بعنوان مشاوره در خدمتشان می گذاشتمم و عده ای دیگر با همکاران من صحبت می کردند در خصوص این مطالب. 

چیزی که باعث شد به فکر نگارش این مقاله بیفتم این بود که بیشتر والدین نوزادانی چند ماهه داشتند و غالبا به آنان توصیه می شد از ابزار دیداری همچون بیبی انیشتین یا سی دی های اهنگ تصویری و کارتن استفاده کنند و از کودکان خود بعنوان الگویی مبنی بر صحت روش خود نام برده می شد که از ابتدا به سه زبان کار کرده و کلمات اولیه اش به زبان انگلیسی بوده و الان هم هنوز گاهی اسامی فارسی را فراموش می کند و یکی در میان صحبت می کند و این خصوصیت بعنوان یک مشخصه مهم و آموزشی در راه پرورش دوزبانگی مورد تایید آنها بود در حالیکه بنده بعناوان کارشناس کلا با آن مخالفم.

اینکه چرا لب به سخن نگشوده و حرفی نزدم چون غرفه به نام من نبود و دخالت من در این زمینه باعث فروش کم محصولات می گشت و ترجیح دادم تنها در مواردی دخالت کنم. زمانی که عنوان کردم دیدن تی وی برای کودکان زیر دو سال مناسب نیست و نباید اینگونه به این والدین مشاوره داد پاسخ داده شد که لامپهای تی وی دیگر شبیه به لامپ تصویرهای قدیمی نیست!!!! در حالیکه این دلیل به هیچ عنوان در لیست صدمات وارده به چشم و ذهن کودک در تمامی مقالات و سایتهای روانشناسی کودک ابدا موجود نمی باشد و اصلا ما به این دلیل نیست که دیدن تصویر را در زیر دو سال محدود می کنیم. 

اینکه کودکی با دانش زبان مادری کم به زبان دوم اغاز به صحبت کند به نظر من اصلا پسندیده نیست و نمی توان ان را نسخه ای جایز دانسب که با دلایل علمی مطابقت کند . کودک باید با دانش کامل زبان مادری و ذهنی پربار از زبان دوم با روشی مناسب و علمی دوزبانگی را آغاز کند و صحبت به هر دو زبان در یک جمله نشانه ضعف کودک در هر دو زبان است نه تسلط به زبان دوم.

متاسفانه چیزی که واضح است این است که بازار و تجارت و سود آفرینی با آموزش در هم آمیخته و دست از سر کودکان هم بر نمیدارد و متاسفانه والدین بدون اطلاعات قوی و آگاهی محصولات را تهیه کرده و حتی من شاهد بودم روز بعد مراجعه نموده اذعان می داشتند کارتونی که تهیه کرده اند اصلا آموزش زبان انگلیسی نیست!!!

خوب مشخص است که با دیدن کارتون نمی توان زبان انگلیسی به کودک آموخت. کارتون یک مکمل و ادامه دهنده راهی است که کودک آغاز کرده و به او در استفاده زا آنچه آموخته و کلمات و جملات و اصطلاحات کمک می کند و هیچ کودکی با دیدن قسمتهی مختلف یک کارتون مسلط به زبان نمی شود مگر آنکه آموزشی تفریحی بادش و آنهم با شرایط خاص.

از والدین می خواهم همواره بروز باشند و اطلاعات قوی در تمام موارد بخصوص تربیت و آموزش کودکان خود داشته باشند و با هر مثال و دیلیل سریع اقدام به خرید هر چیزی ننمایند. کما اینکه من با اصرار به والدین می گفتم ابتدا سایت من و نوشته های من را مطالعه کنند سپس اقدام به گرفتن حتی مشاوره از من نمایند.

امیدوارم بعنوان عضو کوچکی در پرورش کودکان دوزبانه بتوانم آموزش صحیح را جایگزین سود آفرینی نمایم و ایرانی آباد و کودکانی ایرانی و دانا داشته باشیم.

پسندها (5)

نظرات (22)

مامان سما
5 آبان 93 10:38
سلام سحر جان روزت بخیر نمیدونم منو یادت هست یا نه خواهش میکنم گروه واتی اپ رو حذف نکنمن خیلی نیرو میگرفتم کلی انگیزه پیدا میکردم برای کار با دخترم ار تمام رحماتت ممنون
ساحل
پاسخ
سلام عزیزم. ببین برنامه من همین بوده. اشتباهم این بود که کامل توضیحاتو ندادم. واقعا صحبتهای زننده برخی از دوستان سنگینه. من همیشه کنارتون هستم. سعی کردم مربی باشم نه فروشنده. البته دوستان و مادران دارای کودک زیر سه سال رو به گروه دوم دعوت میکنم. کوچولوی شما چند ساله بود عزیزم؟
عطیه بانو
6 آبان 93 12:37
سلام. سحر جان خسته نباشی .کاملا حق با شماست.اما متاسفانه دختر من به کارتون پپا خیلی علاقمند شده و خودش میره دم تلویزیون و میگه پپا..البته دارم کمتر می کنم.ممنون از توصیه های بجاتون. یک مورد دیگه اینکه اومدم نمایشگاه که ازتون بپرسم اما موفق به دیدار نشدم..این است که چکار کنیم تمرینات و کارهایی که با کودک انجام میدهیم به سمت آموزش مستقیم سوق پیدا نکنه?.
ساحل
پاسخ
عطی جان سلام. ممنون زا شما. و مرسی از سوالت. این سوال رو حتما در قسمت تبادلات سایت کامل تر مینویسم و ممنون که پرسشهایی مطرح میکنید که بسیار بجا و میتونم بگم زیباست سه کار رو انجام بده : اول به کودک دستور ندید و یاد نده فقط کمکش کن و همراهش باش. دوم : از ابزار استفاده کن هر چیزی هر فکری و هر ایده ای. سوم : موقعیت سنج باش و خلاق. فکر یک مادر خلاق یک روش خلاقانه رو ایچاد میکنه. و یک کودک خلاق رو پرورش میده. از فرصتها استفاده کن و منظم باش و با برنامه. از هر فرصتی میشه برای آموزش استفاده کرد و اون یمشه آمزوش غیر مستقیم. مثلا حمام رفتن بخشی رو میشه به اهنگ و اب بازی به انگلیسی انجام داد. پارک رفتن میشه همراهت دیکشنری تصویری باشه و دفتر نقاشی برای تای بشینی روی چمن و باهم کار کنید. مطب دکتر حتی یک کاغذ و ردست کردن اوریگامی . در رانندگی انجام بازی های کلمه ای. زمان خوندن کتاب. هر چیزی. اینها از مهمترینش بودن من کاملتر در سایت پاسخ میدم با نام خودت. و ممنون میشم رد گروه مطرح کنی سوالات مثبت و خوب رو با نام خودتون در سایت پاسخ میدم عزیزم. مرسی.
مریم
6 آبان 93 15:40
سلام. عزیزم جواب منو میشه بدین؟ در رابطه با تراشه های الماس! 1- این 4 تا کتاب(کتاب اول من , کتاب دوم من و ....) داخل یه مجموعه ست؟ یا هر کتاب داخل 4 تا مجموعه مجزاس؟ 2- شیوه کار باهاش تو خود مجموعه گفته شده؟ یا باید از کسی پرسید؟ 3- بعد از چند وقت کودک می تونه "کتاب اول من" رو بخونه؟ اگه زمان دقیقی نداره حدودشم بگین ممنون.
ساحل
پاسخ
باسلام در این خصوص اطللعی ندارم. من تراشه هارو قبلا کار می کردم و نظراتم در این مورد در بخش آمزوش پیش از دبستان نوشته شده. خوندن کتابها به منزله تسلط کودک به خواندن هر متنی نیست و سیستمش کاملا با سیستم مدرسه متفاوته. موفق باشید
مامان ایلحان
6 آبان 93 18:17
عزیزم سحر جان موافقم با حرفایی که نوشتی الان بیشتر جاها توصیه میشه که بچه های بیگناه اگه روزی 4 یا 5 ساعت کارتون انگلیسی ببینن مسلط میشن به این زبان واقعا به چه قیمتی چطور دلشون میاد به والدین این توصیه رو بکنن که بچه شون از بازییشون از کودکیشون بزنه و زبان یاد بگیره.هر کاری به روش خودش... مادرای عزیز من جاهایی خوندم که نوشته بود: قبل از بیدار شدن کودک از خواب صبحگاهی کارتونو باز کنین تا کودک به اون کارتون علاقه مند بشه ؟ سحر نمیدونم جواب تو چیه به این نوشته ولی حیف نیست کودک نازنینم با صدای کارتون بیدار بشه تا صدای فدایت شوم مادر و ناز ونوازشهای او سلام عزیزم. بلی موافقم. در صحبتخای منهم همین مورد تاکید دشه و همیشه بر روی همین مورد تاکید داشتم و اختلافم با همکارانم دقیقا بر روی همین مساله هست. من معتقدم هیچ چیزی نمیتونه و نباید بتونه جای صدای دلنشین مادر و گرمای بدن اون رو کنار کودک بگیره و اگرز قرار بر اینه که کودک با صدای تی وی و کارتون دوزبانه بشه راحت بگم نشه بهتره . اما متاسفانه بازاریابی و فروشندگی و تچارت وارد بازار شده و کودک و مادر رو دچار سردرگمی میکنه. من تمام سنهای کارتونهای سایتم رو که البته میدونید هیچ کارتونی مربوط به من نیست و من فقط محصولات خوب رو خودم خریداری میکنم از سایتهای دیگه ، بر طبق سنی نوتشم که و.اقعا مفیده و تاکیدم روی دفعات کم و محدود دیدن هست. و بسته های خودم هم بسیار کامل سعی کردم برنامه ریزی کنم و همیشه اصرار میکنم مادر خودش کنار کودک بشینه و همراهیش کنه حتی با خوردن میوه و آجیل. ممنونم ازت بخاطر نظرات مثبتت عزیزم. ایلحان منو ببوس.
مریم
6 آبان 93 19:24
میشه یه خورده بیشتر توضیح بدین؟ یعنی نمی تونه با خوندن و کار کردن تراشه ها , کتاب داستان بخونه؟ پس این همه تبلیغ در مورد فلش کارت ها چیه؟
ساحل
پاسخ
سلام. نیمی از این ها تبلیغاتعه. سیستم اموزش و پرورش و اموزش کاملا متفاوته. خیلی زیاد. اجازه بدید برای بهتر متوجه شدنتون یک پست کامل بنویسم عزیزم.
مامان آرشین
7 آبان 93 9:30
سلام. ساحل جان من میخوام عضو گروه واتس اپ بشم اگر امکانش هست من رو هم اضافه کنید. این هم شمارم: سلام عزیزم. من ادتون کردم. اما شما واتس آپ نداشتی. چند بار هم برات اس دادم که واتس آپ نصب کنی پاسخی دریافت نکردم. بهم اطلاع بده عزیزم.
یه مامان
7 آبان 93 15:09
سلام ساحل جون یه سوالی در مورد کارتون داشتم می خواستم یه کارتونی معرفی کنی مثل maisy چون جملاتش خیلی سادست و تلفظش خیلی روونه ولی کارتونی مثل چارلی و لولا کلماتش کمی سخت تره و تلفظش هم خیلی روون نیست .
ساحل
پاسخ
سلام عزیزم. بلی شما ردست می فرمایید. کارتون چارلی و لولا برای کودکی است که دو سال زبان رو خونده باشه و جملاتش کمی سنگین هست و تند هم صحبت میکنه. من حدود سنی مناسب رو بالای چهار سال یا حتی 5 سال میدونم. ممنون از نظرت.
سعید
7 آبان 93 19:37
سلام هیوای عزیز و دوست داشتنی تو نت دنبال یه موضوعی سرچ میکردم که وبلاگتو دیدم و بعضی مطالبشو خوندم و و به دلم چسبید منم یه فرشته دارم به اسم سوگند که درست کوچیکیاش مثل تو دوست داشتنی و با نمک بود الان بزرگ شده ولی هنوزم واسه من همون سوگند کوچولو هستش روزی که اولین گریشو کرد بهترین روز زندگیم بود درست مثل همین حسی که مامانت چقد قشنگ بیانش کرده.به مامانت بگو نوشته بودی مگه تو تا کی کوچولو هستی و میتون رو پام بزارمت و عاشقونه واست شعر بگم،بهش بگو تا همیشه. منم این حسو داشتم ولی هیچی تغییر نکرد و همون سوگند کوچولو واسم موند. امیدوارم صدو بیست ساله شی و یه روزم تو واسه مامانت بنویسی و جبران کنی و اینو بهت بگم اگه بتونی نصف محبتاشو هم جبران کنی کار بزرگی کردی. مطمئنم یه روز این کامنت رو میخونی سعید
ساحل
پاسخ
سلام. ممنون از شما. امیدوارم حس قشنگتون چاودانی باشه و سایتون همیشه روی سر سوگند زیبا . شاد باشید.
فرسا
11 آبان 93 13:42
سلام ساحل جون من کارتون موشهای بالرین به زبان انگلیسی می خوام اما سایت مادران امروز مشکل پیدا کرده می تونی بهم کمک کنی؟؟؟
ساحل
پاسخ
سلام فرسای عزیزم. بلی حتما. مشکلی نداره سایت عزیزم دوباره تلاش کن اگر نشد برام بنویس.
مامان آرشین
14 آبان 93 16:56
ممنون عزیزم.ببخش.درسته واتس اپ نداشتم اما الان واتس اپم نصبه
ساحل
پاسخ
دوست خوبم باز هم شمارت واتس اپ نداره
مریم
15 آبان 93 21:01
ساحل جان ممنونم بابت جوابت. من منتظر هستم عزیزم.
ساحل
پاسخ
مريم جانم يادم نمياد چه جوابي بايد ميدادم شرمنده
مهناز مامان روزبه
15 آبان 93 23:00
سحرجان اسم گروهتون چیه ؟ چون شاید منو عضو کرده منم نمیشناختم بلاکش کردم
ساحل
پاسخ
عزيزم كودكان دوزبانه دوست خوبم
مامان آرشیدا
17 آبان 93 8:12
سلام سحر جان من ساکن مشهدم و قبلا با شما تلفنی صحبت کردم . به سفارش شما simply kids رو از 10 ماهگی تا حالا (18 ماهگی) روزی 15 تا 20 دقیقه برای آرشیدا میذارم . خیلی دوست دارم با بزرگتر شدن آرشیدا آموزش زبانش رو جدی تر پیگیری کنم. خوشحال می شم توی وایبر هم یک گروه راه بندازین و من بتونم عضو بشم. ممنون
ساحل
پاسخ
سلام عزيزم. بسيار عالي وايبر تيستم اما از طريق لاين و kik ميتونيد شبهاي يكشنبه سه شتبه و جمعه بين ساعات ده تا دوازده سوالاتتون رو بپرسيد و مشاوره بگيريد عزيزم. آي دي رو بديد من ادتون ميكنم
یه مامان
17 آبان 93 9:20
ساحل جون من تو کامنت قیبلی خواستم یه کارتون تو مایه های maizy بهم معرفی کنی ولی مثل ابنکه یادت رفت
ساحل
پاسخ
سلام عزیزم peg and cat ben and holly Tinga tales
مامان سميه
18 آبان 93 10:49
سلام سحر عزیزم...من مطالبت رو کم و بیش خوندم ممنون میشم اگر من رو هم به سایتت دعوتت کنی یا آدرسشو بزاری برام پسرم نزدیک 5سالشه و من تا حالا جدی براش آموزش زبان رو شروع نکردم البته الان حروف انگلیسی و بعضی کلمات رو تو مهد یاد گرفته...عزیزدلم به نظرت چطور شروع کنم براش؟ خودم شروع کنم یا مربی بگیرم براش یا بهتره بزارمش کلاس؟؟ کدوم بهترینه به نظرت؟ من دوستانی دارم که زبان دوم و سوم رو همزمان دارن به بچه یاد میدن به نظرت اینکار درسته؟ و مشکلی پیش نمیاره؟ سلام عزیزم. ادرس سایت ما : www.madaranemrooz.ir بهتره براش محصولاتی رو تهیه کنی و کارگاه یا کلاس هم بذاری بره. اموختن سه زبان همزمان ممکن هست اما امکان پذیریش به موارد زیادی بستگی داره . مشکلات زیادی هم پیش میاد عزیزم.
مامان سميه
18 آبان 93 11:05
سحر جان ممنون میشم در مورد انتخاب یه مدرسه خوب هم بهم توضیح بدی...اینکه چه مدرسه ای بفرستم پسرمو تا امکانات قابل قبولی داشته باشه واینکه آیا از همین اول تمام امکانات رو در اختیار بچه قرار دادن کار درستیه؟ اونو دلزده نمیکنه؟ یا متوقع بار نمیااد؟ ممنون میشم راهنماییم کنی
ساحل
پاسخ
عزیزم مدرسه بستگی به قدرت مالی دارهو بعد فرهنگی و فکری. من شخصا مدارس دولتی رو دوست ندارم نه بخاطر شهریه نداشتن یا موراد دیگه. بلکه آزادی مدارس غیر انتفای رو دوست دارم. اما در کل تمام مدارس از نظر سیستم شبیه هم هستن و تفاوت فقط در برنامه هاست.کم توقع بودن یا نبودن کودک بستگی به نوع تربیت شما داره بعنوان خانواده.
مامان میم
20 آبان 93 0:33
ممنون از پستتون، استفاده کردم
ساحل
پاسخ
مامان جون
21 آبان 93 12:30
وب آموزنده ای دارید و دختر باهوشی.. لینکتون کردم
ساحل
پاسخ
[
مریم
21 آبان 93 14:21
ساحل جان یه چیزی بگم؟یه فضولی؟ هیوا جون که خوندن و نوشتن بلد بود چراجهشی نخوند؟!
ساحل
پاسخ
عزیزم هیوا فقط خوندن بلد بود اونهم محدود و نه نوشتن.
رها
25 آبان 93 0:06
سلام سحر عزیزم ممنون ا همه ی زحماتت فرشته ی زمینی
ساحل
پاسخ
عزيزي
مات سارا
28 آبان 93 1:55
سلام مامان هيواي عزيزمن حدود 2ماهه كه با پكيج شماب براي آموزش زبان آشنا شدموباخواندن پستها ونظرات شما وديگردوستان پكيج تهيه كردم وچون كودك من 2سال و3 ماه دارد الان حدود يك ماه هست كه باهاش دارم your baby can readكارميكنم ولي هنوز زياد با simply kidsوخود سي دي ها وكتابهاي play snd learn درست كارنكردم وكل وسايل كاردستي وهرچيزممكن مثل انواع فلش كارد وماكت حيوانات وابزارهاي مختلف تهيه كردم ولي درواقع بايد بگم هنوز زياد متوجه استفاده از كتاب وسي دي هانشدم چون معني شهرها رو زياد بلد نيستم ودچارنوعي سردرگمي شدم كه به نظرم علتش اين هست كه ازخودشمامشاوره نگرفتم وزيادمتوجه اصل موضع استفاد ازپكيج نشدم وندونستن معني برخي جاهاي شعرها كمي توي كارم تاخيرايجاد كرده ...لطفا راهنمايي ام كنيدكه دقيقا چطور به نحوصحيح از شعرها وكارهايي كه هنگام كاباشعرها بادخترم كاركنم. چون ازته دل عاشق روش شما وپشتكارشما هستم وهرگز از خريدن اين پكيج پشيمان نشدم وازجمله مادراني هستم كه دوست دارم راه شمارودنبال كنم ....راستي دخترمن دوزبانه هست چون زبان مادريش زبان بلوچي هست وفارسي هم خوب بلده ...ممنون ازراهنماييتون...راجب اين پست ازوبلاگتون بگم كه من باشماموافقم چون ديدن تلوزيون واقعا بچه رو ازآموزش عقب نگه ميداره..بيصبرانه منتظرجوابتونم... سلام عزیزم از آشنایی باهاتون خوشحالم. من کودک سه زبانه خیلی زیاد دارم. یک همشهری شما هم اتفاقا از کودکان قدیمی رو ش من هست.بلی حتما کمکتون میکنم. من در برنامه لاین مشاوره خصوصی و آن لاین انجام میدم اگر بتونید اونجا بیاید آی دی خودتون رو به من بدید یا من آی دی خودم رو بدم تا بتونیم روزهای یکشنه سهشنبه و جمعه از ساعت 9 تا 11 باهم صحبت کنیم. اگر نه برام اییمل ارسال کنید همین سوالات رو تا کمکتون کنم.
هما
28 آبان 93 16:01
سلام ساحل جان از آشنایی با وبلاگ شما و سایت مادران امروز خیلی خوشحالم.من دوست دارم در واتس آپ کودک دو زبانه باشم اینم شماره ام: من دو تا پسری قند عسلی دارم که آموزش زبانشون رو با روش شما تازه شروع کردم.ممنون از لطف شما
ساحل
پاسخ
سلام عزیزم از آشنایی باهاتون خوشحالم. شمارتونر و سیو کردم برای اخر آذر گروه جدید انشالله بهتون خبر میدم. قبلش برای هر مشاوره با من در برنامه لاین هستم. شما ای دی خودتون رو به من بدید من اد میکنم و روزشهای یکشنبه سه شنبه و جمعه شب از ساعت نه تا یازده مشاوره میتونید بکنید با خودم بصورت آن لاین.موفق باشی