هیواهیوا، تا این لحظه: 16 سال و 3 ماه و 23 روز سن داره

هیوای آسمانی من

خلاقیت در آموزش کودکان

1393/5/25 20:36
نویسنده : ساحل
1,571 بازدید
اشتراک گذاری

سلام. دختر من این روزها شدیدا لجباز و مستقل شده و کار های مادر هم به شدت زیاد. برای همین فرصت کمی برای آپلود کردن وبلاگش دارم. اما کارهایمان را همانطور که بوده بی شو کم انجام میدهیم. رسیدگی به فعالیتهای گروه و سایت و مرکز دفتر خودم وقت کمی برایم باقی می گذارد و شدیدا خسته هستم. شنبه آینده به مدت سه هفته از شما دور خواهیم بود. من و هیوا برای دیدار پدرم به شمال می رویم و بعد نمایشگاهی که سال پیش هم برقرار بود و امسال نیز در زمان سیزدهم تا پانزدهم احتمالا برگزار خواهد شد و من از طریق وبسایتم حتما اطلاع رسانی میکنم. برای دیدار و جمع شدن دوستان.

پدر هیوا در سفر هستند و این شبها برای ما لذت بسیاری داشته است. تنهایی و فیلم دیدن و کنار هم حرف زدن. مشکلی که به تازگی برایم بوجود آمده و با مراجعه به متون روانشناسی دریافتم طبیعی است انگار خوشبختانه این است که دخترک ما علاقه چندانی به آموزش و خواندن و کلا هیچ گونه آموزشی ندارد. فقط از غروب تا شب علاقمند می شود چند زمانی را کنار من به این کارها اختصاص دهد. بیشتر ترجیح میدهد یا انگلیسی صحبت کند که فیلم ها و صداهایش مرتب در گروهمان در واتس آپ گزارده می شود یا دوست دارد در حیاط بازی کند. خوشبختانه بسته کارتونهایش را به اتاق خودم منتقل کردم و فقط یک روز در میان کارتونهایش را می بیند. بهترین کارتونهایی که در حال حاضر به دیدنش علاقه دارد کارتونهای علمی تاریخی و پرنسسی است. نمونه هایش را قبلا نوشته ام. دورا را خیلی دوست دارد. پرنسس سوفیا ، اومی زومی ، Sid the sience که بسیار با اینب رنامه آزمایشات علمی انجام میدیهم. هیوا برنامه را میبیند و خودشکارهایی را که کاراکترها انجام میدهند انجام میدهد. کتابهای زیادی تهیه کردم تمام کتابهای انگلیسی که واقعا برایمان سودمند بوده اند . نمونه ای که تازه باهم کار میکنیم. را برایتان میگذارم. تازه تهیه کرده ام و چون همراه سی دی اهنگ و کتاب فعالیت است برای هیوا بسیار جالب بوده :

music box

کتاب بسیار جالبی است. کلا سعی کنید کتابهای انگلیسی را بهمراه فعالیت تهیه کنید. کتابهایی که سطح بندی دارند و اگر تلفظ مناسبی ندارید سعی کنید از سری های سی دی دار استفاده کنید. فعالیت در کنار کتاب خوانی باعث تقویت قوه تفکر و خلاقیت در کودک می شود و زمان کتاب خوانی شما در واقع تبدیل به ساعاتی می شود که تلفیقی عمل میکند. ضمن خواندن کتاب هم انگلیسی صحبت می کنید هم کتاب میخوانید هم نقاشی می کنید و هم ارتباط کلامی بسیار موثری بین شما رخ میدهد. تلاش کنید زمان آموزش کلمات را از روی دیکشنری تصویری بخصوص که بسیار آن را توصیه میکنم با نقاشی همراه سازید درباره چیزهایی که میخوانید صحبت کنید. نقاشی کنید سپس بازی نمایشی انجام دهید. کودکان زود به خاطر می سپارند و فراموش میکنند. مرور کلمات باید از روی بازی باشد. ما در حال مرور کلمات دیکشنری تصویری آبی رنگ هستیم اما من این کار را نسبت به نوع قرمز آن که در سه سالگی با هیوا کار میکردم بسیار آرامتر انجام میدهم چون هم هیوا بزرگتر شده و بازیگوش تر هم حوصله کمتری دارد. پس از مرور و گوش کردن به سی دی این دیکشنری نقاشی می کنیم .

دیکشنری تصویری

نقاشی زیر دقیقا همان تمرین ماست درباره صفحه ای که بالا برایتان گذاشته ام :

پس از این نقاشی با عروسکهای کوچک روی همین نقاشی بازی گردش در شهر را انجام دادیم. 

برای کارتون دیدن هم برنامه جالبی دارم. چون زمان کارتون دیدن در واقع کودک در این مجموعه ها غرق می شود. پس چه بهتر بکوشیم تفاوتی در دیدن ایجاد کنیم. اگر مجموعه علمی باشد مانند مدلهایی که بالا نوشتم ، حتما فعالیت مربوط به آن را هیوا انجام میدهد. در سه فایل به رنگهای مختلف فعالیتهای مربوط به Sid The sience است که همه مرتبط به بدن انسان ، آزمایشات علمی ، گیاه شناسی می باشد . فایل دیگر مربوط به نقاشی فلش کارتهاست و فایل دیگر مرتبط با برنامه های جانور شناسی است که از روی کتاب Discovery انجام میدهیم کتابی بسیار زیبا و علمی که از ایران تهیه نکرده ام. این فایلها به آموزش رنگ و بوی دیگری میدهد و ضمنا مجموعه جالبی خواهد شد برای زمان مدرسه هیوا. بنابراین درباره کارتونی که میبیند باهم صحبت نیز میکنیم. جملات جدید و کارهایی که انجام میدهند. مواردی بسیار ناچیز ممکن است بسیار جالب باشند در ذهن کودک. مثلا همین امروز در کلاس پیانو قطعه کوچکی را یاد گرفت که به نام والتس به ذهن سپرد زمانی که مربیش گفت والتس در باله نیز هست گفت بلی میدانم هم کار کردم هم در کارتون پرنسس سوفیا سه قدم روی انگشت بر میداشتند و میگفتند 1 2 3 من هم نمیگم یک دو سه انگلیسی میگم :)))

درباره کلماتی که در کارتون میبینید میتوانید ساعتها صحبت کنید حتی می توانید آنها را یادداشت کنید و بعد در زمانی مناسب درباره آنه صحبت کنید کتاب بخوانید و نقاشی کنید یا کاردستی بسازید .

دنیای کودکان دنیای بزرگ و زیبایی است.

خوب من به دلیل پاره ای تذکرات از مدیریت وبلاگ قادر نیستم بقیه کتابهای خوبم را برای شما بگذارم چون متاسفانه گمان می شود قصد تبلیغ دارم در حالیکه بسیاری از نمونه های کتاب را من خودم میخرم و تهیه میکنم برای هیوا. برای همین لطفا در صورت سوالات بیشتر خصوصی مرقوم فرمایید :)

کتابهای فارسی بسیار خوبی برای هیوا تهیه کرده ام و خبر جدید اینکه بالاخره شیراز هم صاحب شهر کتاب شد :))))))))))))))

خیابان پزشکان. معالی آباد . ما هنوز وقت نکرده ایم وقتی را در این مکان بگذرانیم.

سری کتابهای سفید و سبز را تهیه کرده ایم بسیار عالی است. کتابهای دویدم و دویدم نثر قدیمی و داستانهای دیروزی . 

مطمئن هستم در سفر وقت زیادی برای استراحت خواهم داشت چیزی که من و هیوا هر دو به آن نیاز داریم. مساله دیگری که دوست داشتم درباره آن صحبت کنم بحث تک بعدی بودن است. خیلی از دوستان را میبینم تمام تمرکز خود را بر روی یک یا دو فعالیت می گذارند. زبان و ریاضی مثلا. کودک باید بتواند در تمام عرصه ها پیشرفت کند. در تمام علایق خودو سعی کنید برای کودک خود زندگی کنید نه کودک را طبق آنچه خود علاقه دارید سمت و سو دهید.

 

موفق باشید.

پسندها (2)

نظرات (1)

مامان شراره(راحله عباسی)
10 شهریور 93 11:10
سلام عزیزم پسرم الان 2 سالش شده شماره ها رو تا 20 انگلیسی بلده و همین طور حروف انگلیسی رو می خوام راهنماییم کنی از کجا شروع کنم به آموزش انگلیسی و سی دی ها و کتاب های مناسب سنش رو بهم معرفی کنی و راستی من شیرازم ولی هر جا می رم کتاب یا سی دی های محدودی دارند راهنماییم می کنی عزیز مهربونم؟
ساحل
پاسخ
سایتو ببین گلم