هیواهیوا، تا این لحظه: 16 سال و 3 ماه و 17 روز سن داره

هیوای آسمانی من

گرامر و آموزش زبان و برنامه های جدید ما

1393/9/11 13:55
نویسنده : ساحل
1,281 بازدید
اشتراک گذاری

 

آموزش زبان ما :

روزهای زیادی است به دلیل پاره ای مشکلات و تصورات و توهمات یک عالم آدم که فکر میکردند همه چیز را می دانند و نمی دانستند از واتس اپ و گروه های مجازی بیرون آمدیم :)

از این مردم بی دانش آنچه به ما رسید ناآرامی و هدر کردن وقت بود و همین . از آن روز تا حالا بقدری در کارهای جدیدم موفق شده و جلو رفته ام که قابل گفتن نیست. 

البته هم اکنون در برنامه لاین و kik مشاوره انجام میدهم و به دوستان کمک میکنم و البته کارهای خوبی دیگری که بزودی درباره اش خواهید شنید. :)

اگر روزهایی تعطیل باشد و حجم کارهای هیوا جانم اجازه دهد همچنان نقاشی می کشیم و کلاژ کار میکنیم. کتابهای جدید می خوانیم. درباره بدن انسان ازمایش می کنیم و نجوم می خوانیم و میبینیم. ریاضی کار می کنیم و دختر ما عاشق " علم شمارش اعداد " است بقول جناب محمدی نویسنده مجموعه زیبای " لولوپی + 1 " که نام ریاضی را ترسناک می داند و چقدر متین هم می گوید. :)

موسیقی گوش می کنیم و احساسمان را می کشیم. آشپزی می کنیم و فیلم می گیریم و برای دوستان می گذاریم. دخترمان کنارمان می نشیند یک عصر ساکت پاییزی و فرهاد گوش می دهیم و وقتی مادر فروغ می خواند کتاب را می گیرد و میگوید من هم بخوانم و با ان چشمهای زیبا و صدای هجی کردن زیبایش کلمات را زا دیوان فروغ می خواند و ما بر فراز اسمان پرواز می کنیم و همچنان باور نمیکنیم دردانه ما کتابی را که از بارداری هر روز با شعرهایش برایش لالایی خواندیم برایمان می خواند. بعد می گوید برایم شعر بخوان و من شعر" آن روزها " را برایش می خوانم و نگاه دخترم روی هر کلمه دقیق می شود با لبخند. :)

شاملو گوش می کنیم و دخترمان همراهش دکلمه می کند. یا دراز می کشیم و برایش داستان سرایی می کنیم و موهایش را نوازش میکنیم و میبینیم عزیزم به خواب رفته :)

تصویر زیر یکی از برگه هایی است که به تازگی برای کودکان گروهمان گرفته ایم و دوست خوب و عزیزم " زهرا محمدی " خوب که واقعا نازنین همراهی است بی مثال در میان این تاریکی دوستی و رفاقت گروه های ما را اداره میکند ما را همراهی و برایمان برنامه می ریزد . ممنونم زهرا جانم :)

او برگه ها و کارها را در گروه می گذارد :)

زبان با روش غیر مستقیم

کلمات را می خوانیم و از هیوا می خواهم برای هر جمله یک داستان برایم بگوید .

روزهایی است که بیشتر و بیشتر شگفت زده می شوم وقتی هیوا به زیبایی زمانها و افعال و صفات را کنار هم می گذارد و بی غلط صحبت میکند. ضمایر ملکی و صفات و ...

از بسته زیر برای آموزش گرامر استفاده می کنیم. چون آموزش گرامر بطور مستقیم انجام میشود و سن آن بالای 6 سال است. کاری بسیار عالی است با مجموعه کارتهایی که در زیر تصویر می گذارم.

گرامر در زبان

جملاتی را با توجه به کتاب یا از ذهن خود می سازم و کارتها را گذاشته جای دو کلمه را خالی می گذاریم و دو کارت را برای هر جای خالی در دست می گیریم مثلا Ball / yellow .بعد از هیوا می خواهم جای خالی را پر کند. با توجه به ساختار جملاتی که شنیده و استفاده کرده بخوبی از توپ استفاده کرد و حتی دلیل را نیز پرسیدیم و با همان لحن کودکانه گفت بعد از yellow باید یک کلمه بیاید . بعد گفتیم حالا زرد را هم در جمله بگذار اگر می شود و دخترم گذاشت و از روی تمام جمله خواند. :) ( مکالمه ما کلا به زبان انگلیسی است زمان کار ) .

و اینگونه است که کودک در این سن نیازی به آموزش ندارد فقط مرور می کند و شما را با پاسخ ها و انتخاب هایش واقعا شگفت زده می نماید . این بسته را هر شب با علاقه می آورد و کار می کنیم. برای هر جمله یک استیکر و یک تکه پازل در دفتر مخصوص همین بسته می چسباند ؟:)

( نگران نباشید تمام این کارها بزودی برای تمام والدین در دسترس خواهد بود ) .

گرامر در زبان کودکان

و اینگونه آدم رها می شود و آزاد :)

موفق باشید.

پسندها (3)

نظرات (1)

ساراكوچولو
18 آذر 93 11:11
سلام خانم استادآقا...من ماماني سارا كوچولو هستم كه چند وقت پيش براتون كامنت گذاشتم كه نميدونم ازكجا شروع كنم...ازهمون روز كه گفتين كمكم ميكنيد دستبكارشدم وكلي روي شعرهاكاركردم وازتوي وبلاگهاي خارجي تصاوير وبازي هاي مربوط به اون شعرهارو پيدا كردم ومتوجه شدم سارا واقعا داره علاقه نشون ميده وروزي يك بار هم شده يكي از آهنگهاي معروف head sholder كه هم simply kidوهم توي your baby can readهست باخودش ميخونه واتفاقا اشاره هم ميكنه ...نميدونيد خيلي خوشحال شدم وقلبم ازخوشحالي بدجورمي تپيد..خوشحالم كه كودك من ميفهمه ودرك ميكنه ولازم به ذكره محيط استان ما مخصوصا ما كه دربخش جنوبي استان سيستان وبلوچستان زندگي ميكنيم فرهنگ گفتاري ما ونحوه زندگي ما زياد ايراني ويك زبانه نيست وكلمات انگليسي متعددي داخل زبان بلوچي ما هست مثلا هنوز به ساختمان ميگيم "بيلدينگ"يابه تخم مرغ ميگيم "ايگ"وخلاصه كلي از اين كلمات عامي انگليسي تو زبان ماهست وكلي هم كلمات هندي داخل زبان بلوچي جاي داره...خودمم تسلط كامل روي زبان هندي دارم وتقريبا برخي از كلمات انگليسي ساده بلدم اما تو قواعدبدجورضعيفم...وقتي بهتون پيام دادم كه معني شعرهارومتوجه نميشم مطمعنا مشكل از خودم بود وقتي رفتم دنبال معني ها وتصاوير مربوط به شعرها متوجه شدم چقدر ساده ودوست داشتني هستن...فقط من همت حركت نداشتم متعصفانه...ولي واقعا دلم ميخوادسارا كوچولوي من مثل خودم 3زبانه(منظورم زبان هندي ،بلوچي وفارسي) باشه تازه متوجه شدم اگرباسارا كاركنم اين يك تمرين بزرگ براي خودمم ميشه وبايادگيري باسارا من حتما 4زبانه هم ميشم...البته مطمعنم تلاش وهمت زيادي ميخواد ...هيچ وقت هم نميگم زحمت زيادميخواد چون ميدونم كاري كه انسان براي فرزندش ميكنه زحمت نيست بلكه محبت وعشقه...خوشحالم كه شمارو پيدا كردم....ميخواستم بپرسم چطور به برنامه لاين ياkikبا شما درتماس باشم؟خيلي ممنون
ساحل
پاسخ
عزیزم همینطوره که تجربه کردی. من شاگردهای زیادی از شهر شما دارم. زبان سوم رو کار میکنن. خیلی راحت و عالی. و مادرهای زیادی که خودشون هم زبان رو میخونن برای کمک بیشتر. اصلا نگران نباش بلی من در برنامه لاین با ای دی sahar.ostadagha هستم. من رو اد کن عزیزم تا باهم صحبت کنیم.