هیواهیوا، تا این لحظه: 16 سال و 2 ماه و 26 روز سن داره

هیوای آسمانی من

مهارت زندگی ( مونتسوری )

1393/3/26 15:46
نویسنده : ساحل
1,300 بازدید
اشتراک گذاری

به دنبال مباحث پیشین درباره روش مونتسوری ، به ادامه شناخت و نام بردن از چند فعالیت مربوط به " مراقبت از خود و محیط " می پردازیم. که مهمترین آنها را با تصویر و بطور دقیق مورد بررسی قرار خواهیم داد. سپس فعالیتهای دیگر بخش " مهارتهای زندگی " را که نخستین بخش از پنج بخش روش آموزشی مونتسوری است ، مورد بحث قرار می دهیم.

پیش از پرداختن به فعالیتها ، لازم است متذکر شویم کل فعالیت های مونتسوری بر پایه نظم و روال ترتیب پذیری موجود در نظام کلی طبیعت برنامه ریزی شده است. ما به کودک چگونه نگریستن و تجربه کردن را آموزش می دهیم. به او نشان میدهیم چگونه از دستهایش همانند چشم استفاده کند. چگونه از حس زیبای لامسه برای لمس کردن و درک روابط درون اشیا استفاده کند. چگونه می توان از طریق یک گل یا گیاه به آرامش رسید. چطور باید حرف زد ، راه رفت و تجربه کرد. مونتسوری روشی است برای زندگی نه فقط آموزش.

که در تمام بخش های ان کودک بعنوان متمرکزترین هدف و انسانی بزرگ و قابل احترام شناخته شده و مربی یا مادر تنها همراه و هدایت کننده وی می باشد.

در خانه یا کلاس مونتسوری ، همه چیز به رنگ طبیعی است و گل و گیاه نقش بسیار مهمی در تعادل روانی و روحی کودک دارند. همانطور که می دانید روانشناسان به تعدد توصیه می کنند افرادی که از افسردگی و روزمرگی رنج می برند ، همواره یک گیاه در خانه یا محل کار پرورش دهند و ساعاتی را برای رسیدگی به این گلدان ، اب دادن آن یا تمیز کردن برگهای آن اختصاص دهند.

کودک مونتسوری در طی این روند بسیار ساده ، از حواس درونی و لامسه و حسی خود استفاده کرده و آنها را پرورش می دهد. به ارزش وجود گیاه جاندار پی می برد. احساس مسوولیت وی در قبال تمیز کردن برگهای گلدان ، تعویض آب ان ، تمیز نمودن و گردگیری کلاس چند برابر می گردد.

کودک مونستوری می آموزد هیچ چیز دور ریختنی نیست و از هر چیزی می شود استفاده نمود. ما حتی از پوست تخم مرغ برای تقویت گیاهان و گلدانها استفاده می کنیم. بدین صورت که در کلاس مربی پوست های تخم مرغ را جمع آوری کرده و در انتهای روز کاری در هاونی کوچک ریخته طبق آموزه های مونتسوری با حرکت دادن مچ دست آن را خرد کرده و درون گلدان میریزیم تا گلدان با استفاده از کلسیم درون آن بهتر رشد کند. کودک مونتسوری همواره به دنبال جکع آوری چیزهایی است که از نگاه دیگران دور ریختنی است و از نگاه او قابل استفاده.

 

آموزه های زیر بخش دیگری است از نمونه هایی از این فعالیت ها :

 

حمل کردن :

سن : 2 سال

 

سن : 2 سال

وسایل مورد نیاز : یک سینی

کودک را دعوت به انجام فعالیت می کنیم.

به او نشان می دهیم چگونه سینی را حمل کند.

 

وقتی کاملا مسلط شد از او دعوت کنید اگر دوست دارد سینی را در محدوده کارش حمل کند.

به کودک میگوییم این بهترین حالت برای حمل سینی است.

اهداف غیر مستقیم :

تمرکز

هماهنگی چشم و دست

اصلاح حرکات ماهیچه ها در دست

استقلال

 

نشستن روی صندلی :

سن 2 سال

برای نشستن روی صندلی و چنین فعالیتهای ابتدایی نیز مونتسوری قواعد بسیار مرتب و نظام مداری را برقرار می سازد تا کودک بوسیله آن بتواند از ایجاد صدای اضافی جلوگیری کند .

مراحل انجام کشیدن و جابجایی صندلی از قرار زیر می باشد :

از کودک بخواهید با شما روی یک صندلی بنشیند.

 

به او نشان دهید که چگونه صندلی را از زیر میز حرکت دهد .

به ارامی پای خود را روی پایین صندلی بگذارید و با دست پشت صندلی را بلند کنید.

بلند شده و به آرامی صندلی را جا بدهید.

هم اکنون از کودک دعوت کنید تا تمام کارهای شما را تکرار نماید.

هدف غیر مستقیم :

جذاب بودن روش نشستن

تطبیق دست و پا و بازو

 

کودک در هنگام روند فعالیت نباید با حرکت دادن صندلی و میز ایجاد سر و صدا نماید.

 

پسندها (4)

نظرات (6)

maryam
29 خرداد 93 2:18
سحر جان بیستی عزیزم
مامان طلا
31 خرداد 93 1:34
سحر عزیزم امیدوارم افتخار بدی و از پست من دیدن کنی ... می بوسمت .. و ازت متشکرم دوست مهربونم ای کاش اندی زودتر از اومدنت به بوشهر خبردار می شدم .... وقتی به اشتباه گمون ککردم می بینمت قلبم تند تند میزد شاید باورنکنی اما بی تابت بود[پاسعزیز دلم قول میدم خیلی زود به بوشهر سفر کنم با دست پر. ممنون از اینهمه خلوص قلب مهربونت.
بانوی کوچه باغ
1 تیر 93 23:50
سلام سحر عزیز... ده روزی نبودم ... و چقدر پست نوشتی در این مدت ... سعی میکنم تک تکشان را بخوانم ..
ساحل
پاسخ
مامان طلا
2 تیر 93 2:16
سحر عزیزم لطفا از پست آخری وبلاگم دبدن کن .... ممنون دوستم از تمام خوبیهایت
ساحل
پاسخ
چشم
مامان آندیا
3 تیر 93 11:44
عالی بو مثل همیشه مرسی
ساحل
پاسخ
لیلا
18 مرداد 93 10:58
سحر جان سلام ممنونم از مطالب مفیدت در مورد اموزش مونته سوری کجا رو پبشنهاد میدین الان چند تا موسسه تهران هست که هزینه کمتری رو می گیرن به نسبت خانم جواهری می خواستم بدونم شما پیشنهاد یا شناختی دارین؟
ساحل
پاسخ
سلام عزیزم. بلی زهینه کمتر هم هست موسسه مهدوی داره بدون مدرک که خیلی هم خوبه. اقای نفیسی نیا هست زیاد اطلاعی ندارم ازشون.