هیواهیوا، تا این لحظه: 16 سال و 2 ماه و 25 روز سن داره

هیوای آسمانی من

آموزش زودهنگام خوب است یا بد ؟

1393/1/30 20:51
نویسنده : ساحل
2,093 بازدید
اشتراک گذاری

این یک مقاله نسبتا بلند است از ذهن یک مادر و طبق تجربه چند ساله او درباره آموزش به کودکان. 

 

هر روز تعداد مادرانی که به واسطه تبلیغات وسیع رسانه ها و اینترنت درگیر آموزش خواندن و نوشتن و نقاشی و زبان دوم و ریاضیات و علوم و هزار برنامه جانبی دیگر می شوند ، بیشتر و بیشتر می شود. طور یکه تصمیم گیری برای یک مادر بی تجربه و جوان گاهی تا سر حد سردرگمی سخت می گردد. 

در این میان تعداد مادرانی که بواسطه سالهای درگیری شان با این موضوع دارای تجارب خاص مادرانه و علمی و تحقیق شده خود می شوند نیز ، رو به افزایش است. خوشبختانه فضای وسیع اینترنت و وبلاگ ها و وبسایتها زمینه  خوبی را برای در میان گذاشتن این تجارب با مادرهای تازه ، به وجود آورده است.

اگر خواننده تازه باشید که هیچ اگر نه حتما مطالب را بسیار پی گیری کرده و می دانید شش سالی است ما هم در این اقیانوس وسیع شناوریم.

پس به این تجربه ها گوش جان بسپارید :)

روشهای زیادی را مورد مطالعه قرار داد. از مونستوری که در آن مدرک دارم گرفته تا شیچیدا و رجیو و روشهای خلاق محور و آموزش مدار و هزار برنامه دیگر. بعضی را با هیوا انجام دادم بعضی را نه. 

کلاسهای زیادی سر زدم هر کدام با هزار برنامه مختلف برای استعداد سنجی و ضریب هوش و انواع هوش های افکاری و رفتاری و چند گانه.

برنامه های تلوزیونی و ویدیویی بسیاری را تهیه و کار کردیم مبنی بر همین زمینه ها.

حالا دختر من شش سال و سه ماه دارد و در پیش دبستانی یک مدرسه دوز بانه درس می خواند.

کنار کودکانی که بعضی هیچ و بعضی میزان اندکی از سواد هیوا را دارند. خوب میتوانم بخوبی مقایسه کنم . بدانم من چه کردم. مضرات و محسنات کارهای من چه بوده است. و به این سئال مهم پاسخ دهم که بالاخره آموزش بدهیم یا ندهیم.

خیلی از دوستانم که در این زمینه متخصص بوده اند هم نظر من هستند و خیلی مخالف. من شخصا فکر میکنم آن دسته مخالف هم بزودی به نتایج من خواهند رسید :) 

هیوا دختری مستقل و بسیار اجتماعی است . خوب حرف می زند و اصلا خجالتی نیست اما...

فضای مدرسه برایش نا مفهوم بود و دروس و برنامه ها بسیار تکراری. حرفهای معلم برایش تازگی نداشت و حتی دوستانی اندک نیز برای خود انتخاب نمی کرد. در هیچ زمینه ای همکاری نمی کرد و حرف نمیزد حتی ساده ترین مباحث. 

خوب چرا ؟ و چرا دوستان دیگر او که مادرهایشان دوست من بودند نیز چنین شده بودند ؟

هیوا حرف نمیزد چون چیز جیدید برای گفتن نداشت. چون بلد بود تا صد بشمارد چون جمع و تفریق میداند چون خواندن میداند چون نوشتن را کمی تجربه کرده . هیوا دوست انتخاب نمی کرد چون در نظر او همه از سطح او پایین تر بودند و حرفی نداشت با آنها بزند. نه از جغرافیا نه تاریخ حرف نمیزد و در مباحث شرکت نمی کرد چون مادر او معلم او بود و خوب مربی دیگری در نظرش نمی آمد . در مهد کودک بسیار با دیسیپلین با او رفتار شده و تمام زمینه ها را بلد بود و رفتار معلم یک دنیا با مربی مهدش فرق داشت.

 

با چند جلسه مشاوره و هزار برنامه موفق شدم او را با محیط وفق دهم با دوستان و معلم. راضیش کنم حرف بزند و بگوید حروف را می شناسد. اعداد را بنویسد بخواند تفریق و جمع کند . درباره چیزهایی که میداند صحبت کند. پروژه هایش را به مدرسه ببرد و درباره آنها صحبت کند.

و نتیجه :

کودکی که آموزش های زودهنگام دیده ریاضیات زیاد تفریق و جمع ، علوم و ازمایش دیگر چه چیزی در مقطع پیش دبستانی و کلاس اول برای خواندن دارد ؟ دوست دارد بازی کند و بدود. چون هر آموزشی برای سن خود مناسب است نه زودتر. کودک سه ساله مشتاق است یاد بگیرد خیلی زیاد اما همین کودک در شش سالگی دیگر اشتیاق سه سال قبل را ندارد چون ذهن او رشد کرده و دیگر درکش نسبت به محیط تغییر کرده. 

کودکی که در مهد روی نظم و ترتیب زیاد متمرکز شده است در شش سالگی از مرتب کردن اتاق طفره میرود و به فکر در رفتن از زیر کارهاست.

فکر نکنید کودک شما متفاوت است. فکر نکنید نابغه است و باید بیشتر بداند. نابغه و نخبه نیازی به اموز ش ندارد. در واقع تنها فرق او با یک کودک باهوش همین است. او نیازی به آموزش ندارد چون هر چیزی را فقط با دیدن یاد می گیرد . حتی خواندن صحبت به زبانهای دوم و سوم و حتی چهارم را.

تصور نکنید کودک شما هیمشه کودک می ماند. روزهای کودکی و بازی را از او نگیرید. آموزش دهید اما فقط با بازی و کم .

کودک شما باید بتواند خوب حرف بزند و از چیزهایی که میداند خوب استفاده کند. و در بین روشهای مختلف من تلفیقی از چند روش را می پسندم. به نظر من هیچ روشی کامل نیست. 

اینها تجربیات من بودند. اگر برمیگشتم به عقب خیلی کارها را انجام نمی دادم و خیلی ها را می پسندم و خوشحالم انجام دادم. 

موفق باشید.

پسندها (1)

نظرات (8)

شهرزاد مامان آریابد
31 فروردین 93 14:20
کم دیدم آدمهایی که خود را نقد کنند.لذت بردم و برام بسیار مفید بود چون خیلی ایده ها در ذهن داشتم که گاهی دچار شک میشدم که آیا درست است یا نه؟جوابم را گرفتم .ممنون از راهنمایی و از پست مفیدی که گذاشتی.یک دنیا سپاس دوست خوبم.
ساحل
پاسخ
شرمندم در مقابل اینهمه خوبی. ممنونم دوست مهربونم
پروین
1 اردیبهشت 93 12:52
سلام ساحل جون منم یه پسرهم سن هیواجون دارم.تا قبل ازاینکه دخترم دنیابیاد خیلی به اموزشش میرسیدم اما بچه دوم که اومد خیلی کوتاهی کردم.شماازاموزشهای زیادی که دادین ناراحتید ومنم از کوتاهی ای که کردما
ساحل
پاسخ
اصلا نکران بنباش بدون بهترین کار رو کردی
شیرین
7 اردیبهشت 93 11:51
سلام سحر عزیزم ممنون بابت تجربیاتت که در اختیار ما میزاری . بازم دقیق و صریح تر بهم بگو .ایا من اموزش خواندن رو قطع کنم . فلش زدنهای سرعتی ریاضی رو ادامه بدم درسته؟؟ و ادامه ی زبان.....
ساحل
پاسخ
شیرین عزیزم من نمیتونم دقیقا بهت بگم چی کار کنی. تو مادری و باید طبق میل خودت رفتار کنی. من اگر بودم فلش کارت زدن و ریاضی رو به کل قطع می کردم. برای اموزش خواندن فقط بسته های اواورزی رو توصیه میکنم همین.
ام علی
12 اردیبهشت 93 3:39
سلام دوست خوب از مطلبت خیلی استفاده کردم. هزار بار ممنون. جای دیگه ای در وب هست که در این مورد بیشتر توضیح داده باشی؟ من هم خودم تقریبا به همین مسأله رسیده بودم و روشم رو بیشتر به بازی معطوف کردم. نوشته شما قوت قلبی بود برام.
ساحل
پاسخ
در بخش آموزش پیش از مدرسه مطالب زیادی رد این مورد نوشتم عزیزم. بسیار کار مطلوبی کردید.
نیکی
13 اردیبهشت 93 16:48
با عرض سلام خدمت شما من چند روزیه که شما رو پیدا کردم البته از تاپیک مفید مادر کافی تو نی نی سایت و حرفهای شما خیلی وقته دارم استفاده میکنم ، دختر من 19 ماهشه و من دارم تحقیق میکنم ببینم کار درسته واقعا چیه تا اینکه اینجا و مونتسوری رو تازه یافتم هنوز اطلاعات زیادی ندارم ...و باید حالا حالاها بخونم و بیاموزم ...ولی موضوع این پست حیلی وقته درگیرم کرده ...واقعا آموزش قبل دبستان چقدر باید باشه ؟
ساحل
پاسخ
نیکی جان در هر زمینه ای تعادل رو رعایت کن هیچ مشکلی پیش نمیاد. گول تبلیغات و روشهای بروز رو رنخور و فکر نکن اگر بچه ای اینهارو استفاده کرده باشه با بچه شما خیلی متفاوته. نه اصلا اینطور نیست. فقط سعی کن بچه شاد باشه و کودکی کنه اگر اموزش میدی با بازی و شعر و شادی باشه نه کتاب و کارت و این چیزها. برای زبان زیاد وقت بذار چون زیر شش سال سن حیاتی اموزش زبان هست البته اونهم کاملا با روش غیر مستقیم. اگر اطلاعات بیشتری خواستی درباره زابن حتما به وبسیات من سر بزن عزیزم.
H
14 اردیبهشت 93 11:13
بعضی تجربه ها رو دوست ندارم از طریق کودکم بدست بیارم خیلی باید مراقب بود که صدمه نبینند چون هیچ جوره از ذهنشون پاک نمیشه
ساحل
پاسخ
هر تجربه ای حتی از طریق کودک قرار نیست بهش صدمه بزنه. اتفاقا جلوی صدمات بعدی رو می گیره. دست من و شما نیست بهرحال یک سری تجارب ناخواسته از طریق کودک بدست میاد
مامان درسا
21 اردیبهشت 93 12:03
با سپاس و تشكر فراوان از شما مادر گرامي و مهربان .وبلاگ عاليه شما براي من كاملا" مفيد بوده و هست .درساي من الان 4سال و نيم داره از شش ماهگي مهد رفته كه از همون وقت هم كلاس زبان داشته و تا حالا هم كلاس زبان رو ميره ديگه خودم وقتي واسه زبانش نذاشتم ميبينم كه از همون ابتدا با توجه به سنش دايره لغات خوبي داره و يه وقتايي ميگه كه چه كلمات جديد ياد گرفته آيا تا حالا همين حد اموزش زبان كافي بوده البته واقعا" كلمات و افعال رو خوب بلده ممنونم از راهنمايي شما دوست گرامي.
ساحل
پاسخ
مامان درسای عزیز بسیار خوب پیش رفتید. اما میتونید با یک برنامه بسیار عالی باز بهتر هم جلو بروید. باید قمداری کتاب تهیه کنید کاردستی درست کنید تعادا کلمات زیادتری کار کنید. روی مکالمه و استفاده از این کلمات در جملات استفاده کنید و کار کنید با سی دی های مخصوص این کار. کمی کارتون تهیه کنید. کمی فلش کارت و کتاب. و با یک برنامه منظم و با استفاده از گوش کردن به آهنک البته کاملتر جلو برید. چون دخترکمان خیلی استعادا داره و سنش بسیار عالیه برای ادامه این روشها
الهه
7 دی 93 8:35
سلام ممنون از اطلاعات و تجربه ای که در اختیار ما گذاشتید. من خودم دیدم که آموزش پیش از دبستان چه اثراتی میتونه رو بچه داشته باشه.برادرزاده خودم قبل از رفتن به مدرسه تقریبا میتونست بخونه و مامانش خیلی وقت میذاشت واسش که حتما جلوتر از بقیه باشه ولی همین که کلاس اول شد از همه چیز دلزده شده بود حتی مشق هاشو با کلی گریه مینوشت و برای مدرسه نرفتنش هر روز یه چیزی رو بهونه می کرد حالا خودم یک پسر یکساله دارم خیلی برام سخته که چطور باهاش رفتار کنم که هم یاد بگیره و هم من افراط نکم تو یاد دادن بهش.با این مطالبی که خوندم فکر کنم فقط واسه زبان باید براش وقت بذارم درسته؟ خب به نظر شما این کارو از چند سالگیو چطور سروع کنم؟ در ضمن بگم من شاغلم ولی فعلا مهد نذاشتم پسرمو و پیش مامانم میمونه
ساحل
پاسخ
بلی عزیزم زبان و موادر تربیتی ور فتاری. چون بعد وقت بسیار کمی خواهی داشت.