هیواهیوا، تا این لحظه: 16 سال و 3 ماه و 17 روز سن داره

هیوای آسمانی من

کارتون و دوزبانگی در کودکان

1392/12/9 13:58
نویسنده : ساحل
1,523 بازدید
اشتراک گذاری

روش و روشهایی هستند که در آن کودک با زبان دوم همراه می شود. در این همراهی کمترین ضرر به روح و روان کودک لازم است. در روش های نوین دوزبانگی به تمامی نقاط رشد کودک می بایست توجه شود. و روش های لازمه می بایست بر پایه سازمان جهانی کودک برنامه ریزی شده باشد. 

سازمان جهانی کودک هرمی است که حول سه محور فعالیت میکند : صلح ، هوای پاک و حفاظت از محیط زیست . در این راستا بهتر میدانم به اصل مفاد مندرج در تعهدنامه شورای جهای کودک مراجعه کرده و عین مطالب را بنویسم : 

کنوانسیون‌ حقوق‌ کودک‌ 

مصوب‌ نوامبر 1989(23) 

ماده 29 اعلام میدارد : 

1. کشورهای‌ طرف‌ کنوانسیون‌ موافقت‌ می‌نمایند که‌ موارد ذیل‌ باید جزء آموزش‌ و پرورش‌ کودکان‌ باشد. 

الف‌) پیشرفت‌ کامل‌ شخصیت‌، استعدادها و توانائیهای‌ ذهنی‌ و جسمی‌ کودکان‌. 

ب‌) توسعه‌ احترام‌ به‌ حقوق‌ بشر و آزادیهای‌ اساسی‌ و اصول‌ مذکور در منشور سازمان‌ ملل‌. 

ج‌) توسعه‌ احترام‌ به‌ والدین‌ کودک‌، هویت‌ فرهنگی‌، زبان‌ و ارزشهای‌ ادبی‌ و ملی‌ کشوری‌ که‌ در آن‌ زندگی‌ می‌کند، و به‌ موطن‌ اصلی‌ کودک‌ و به‌ تمدنهای‌ متفاوت‌ با تمدن‌ وی‌. 

د) آماده‌ نمودن‌ کودک‌ برای‌ داشتن‌ زندگی‌ مسئولانه‌ در جامعه‌ای‌ آزاد و با روحیه‌ای‌ (مملو) از تفاهم‌، صلح‌، صبر، تساوی‌ زن‌ و مرد و دوستی‌ بین‌ تمام‌ مردم‌، گروههای‌ قومی‌، مذهبی‌ و ملی‌ و اشخاص‌ دیگر. 

ه‌) توسعه‌ احترام‌ نسبت‌ به‌ محیط‌ طبیعی‌. 

همانطور که گفتم کل کلام در این بخش که مربوط به آموزش و پرورش کودک است ، حول سه محور احتراه به کودک ، صلح جهانی و حفظ محیط زیست و پاکیزگی می گردد . 

طبق همین بند عهدنامه ، سعی شده است در تمام نوشتار این تاپیک ، وبسایت و وحتی وبلاگ مواد فوق کاملا رعایت شوند. استفاده از هر ابزار در بسته های play & learn مبتنی بر ایجاد روحیه دوستی و صلح طلبی ، همراهی و انسجام نظام خانوادگی ، پرورش هوش درونی و استفاده منطقی از ابزار رسانه ای ، احترام به حقوق اصلی کودک ، استفاده از ابزار طبیعی چون کاردستی و نقاشی و حیوانات و درخت و گل در جهت همسویی با پاکی و محیط زیست باشد. 

تمامی کارتونها و برنامه ها و حتی نوع و انتخاب و طراحی کل فلش کارتها و کنابها با وسواس خاصی طبق روحیه لطیف کودکان بررسی و انتخاب می شود. 

کارتون و استفاده از آن می بایست همواره با در نظر گرفتن موادر فوق باشد. در هنگام استفاده از کارتون باید نظر کارشناسان رسانه و روانشناس کودک در نظرگرفته شود . در اولین نظر شاید رنگ و روی زیبای هر سایت و یا هر کارتونی زیبا و جذاب باشد اما آیا موازین فوق در آن رعایت شده است . یا خیر؟ به کودک بعنوان یک انسان که حق انتخاب دارد توجه شده است یا خیر ؟ موضوع دوزبانگی که به تازگی بسیار مورد توجه والدین است و امری است بسیار مهم در طول روند دیدن کارتون ارزش گزاری شده است ؟ یا صرف دیدن بی انتها و طولانی مدت کارتون کودک را دوزبانه می کند ؟؟ در این راستا چه پژوهشها و مواردی مورد توجه قرا گرفته است؟ یکی از خصوصیات که در قوانین استفاده از کارتون و تلیویزیون برای کودک روی آن بسیار تاکید می شود این است که : 
از برنامه های دیداری بعنوان پرستار استفاده نشود . 
کودک از خواندن و همراهی با کتاب دور نشود. 
زمان بازی کودک به صرف دیدن برنامه هدر نرود . 

زمانی که شما کودک را به نام دوزبانگی در معرض تماشای بیشتر از دو ساعت برنامه متناسب با سن او میکنید آیا از تلویزیون بعنوان پرستار استفاده میکنید یا سرگرمی یا آموزش. 

زمانی را که او به تماشای برنامه ها می گذراند میتوانید صرفا کنار او باشید ؟ 

آیا فکر میکنید بعنوان یک مادر و همسر میتوانید روزانه سه ساعت یا بیشتر کنار او بگذارنید ؟ 

آیا کودکی که این مدت طولانی به دیدن برنامه مشغول است دیگر توان ذهنی و حوصله بازی با دیگر وسایل خود را دارد ؟ 

روند آموزش زبان دوم باید فقط با یک ابزار باشد و روحیه و توان و کودکی و روان کودک به کنار گزارده شود ؟ 

تمامی کاراکترهای درون هر کارتون قبلا توسط من و کارشناس رشد و پرورش و روانشناس کودک دوست عزیزم که نامش برای همه آشناست بررسی می شود و بعد از ان درباره ان مقاله نوشته شده و بر روی سایت قرار می گیرد. ضمن احترام به قوانین موجود فوق و حقوق اصلی و طبیعی کودک که مهمترین آن " کودکی کردن " است ، همراه تاکید میکنم استفاده از کارتون و تلویزیون باید محدود باشد. صرف دیدن و زیاد دیدن کارتون هیچ کودکی دوزبانه نمی شود. بلکه زیباترین لحظات کودکی خود را از دست می هد. از باز یو همراهی خانواده دور می وشد. تاکید ما برای کم کردن یا منظم کردن زمان استفاده از تی وی بواسطه ضررهای فیزیکی از جمله صدمه به چشم ، روحیه پرخاشگری، ندیدن صحنه های خونریزی و جنگ و غیره ینست . اتفاقا تاکید ما بواسطه چیزی است یا بهتر بگویم چیزهایی است که دیده نمیشوند. از بین رفتن روحیه بازی و وقت گذراندن با اسباب بازی و همسالان در کودک ، اعتیاد بی واسطه به دیدن کارتون ، بدخلقی و گوشه گیری کودک ، عدم تمرکز و توجه به مسائل طبیعی و ساده همچون دیدن گلها ، لمس پروانه ها ، همراهی در حرف زدن ، گذراندن زمان در اتاق بازی ، دوری از کتاب و کتابخوانی و غیره . 

حتما دیده اید کودکانی را که بواسطه استفاده بی نهایت از این ابزار با شعار دو زبانگی ، چقدر از نشستن کنار کتابخانه و دیدن و ورق زدن کتاب دور شده اند و دیگر علاقه ای به این کار ندارند. 

هر چیزی در زندگی کودک باید با حفظ تعادل و منظم باشد. 

امیدوارم با توجه به مسائل فوق کودکانی دوزبانه اما دانا و شاد داشته باشیم. 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (2)

شهرزاد مامان آریابد
11 اسفند 92 13:46
ساحل جون پسر من هنوز زیر دو سال سن داره و خوب به طبع تلویزیون هم نگاه نمیکنه اما من مدتیه در این زمینه مطالعاتم رو بیشتر کردم تا خودم رو برای آینده آماده کرده باشم یه خواهشی ازت دارم اگه امکانش هست یه لیستی از کارتونهای مجاز رو معرفی کنی تا بیشتر با سبک چنین کارتونهایی آشنا بشیم
ساحل
پاسخ
سلام شهرزدا عزیز. من یک موضوع دارم فقط درباره انیمیشن های خوب با توضیح این لینکش http://sos.niniweblog.com/cat86.php البته قبلا هم می نوشتم اما باز دوباره تمام مطالب رو در همین موضوع جمع میکنم و میذارم عزیزم. موفق باشی
شهرزاد مامان آریابد
13 اسفند 92 21:49
سحر جون ممنون از راهنماییت. من یه نظر دیگه ام گذاشته بودم که مثه اینکه نرسیده.اگه یادت باشه ایمیل زده بودم درباره پکیج زبان و قرار شده بود که تماس داشته باشیم. یه موضوع دیگه ام بود اگه مایل باشی همدیگر و لینک کنیم تا راحتتر در تماس باشیم. سلام عزیمز متاسفم اییملتون رو ردیافت نکردم. لطفا در سایت مادران امروز فرم رو تکمیل کن عزیزم حتما باهات تماس می یگرمک تا فردا. حتما خوشحال میشم لینکت کنم دوست خوبم.