هیواهیوا، تا این لحظه: 16 سال و 3 ماه و 16 روز سن داره

هیوای آسمانی من

چگونه از فلش کارت انگلیسی استفاده کن

1392/12/9 13:56
نویسنده : ساحل
1,473 بازدید
اشتراک گذاری

استفاده از فلش کارت :

فلش کارت از جمله ابزاری است که در طول سفر ، روی زمین ، بر فراز اسمان روی آب و کشتی و در مهمانی و دید  و بازدید عید و هر جایی که فکر کنید می توانید از ان استفاده نمایید. در واقع یکی از مهمترین ابزارهای اموزش غیر مستقیم کودکان " فلش کارت " است که در تمامی روشها روی ان تاکید شده است. اما نوع و چگونگی استفاده از این بسیار مهم است و روند خاصی را طی میکند .

 

در این راستا نخست به قوانین کلی استفاده از فلش کارت و خصوصیات مهم آن می پردازیم :

1 . فلش کارت می بایست متناسب با روحیه کودک طراحی و چاپ شود .

 

2 . در طراحی بسته بندی باید نظام خاصی در خدمت گرفته شود. نخستین تماس کودک با فلش کارت از روی بسته بندی است و این طراحی باید به نوعی باشد که کودک را نسبت به کارتهای درون هر بسته تشویق و ترغیب کند .

 

3. رنگ و شناخت رنگ در هر طراحی چه بسته بندی چه کارتها ، باید بسیار مورد توجه قرار گیرد . رنگها باید به نسبت کلمات درون هر بسته و دوم متناسب با روحیات و رنگهای مورد توجه کودک در نظر گرفته و طراحی شود.

4. رنگ بندی بسته بندی باید با عناوین روی هر بسته همخوانی داشته باشد .

5. نوع و کیفیت مقوا و کاغذ باید بسیار مورد نظر گرفته شود و از جنس بسیار مرغوب باشد.تا کودک نتواند براحتی آن را پاره نماید.

6 . مقوای بکار رفته باید ترجیحا از جنس گلاسه و لیز باشد چون کودکان نسبت به این نوع کاغذ مشتاق ترند و نخستین تماس انها از این طریق می باشد و در رشد حس بساوایی آنها موثر است .

7 . رنگ و مرکب بکار رفته در چاپ می بایست در نظر گرفته شود. چون فلش کارت بسیار مورد استفده کودک است و چون دست کودک به سرعت عرق میکند ، نباید رنگ به دست او سرایت پیدا کند. همچنین رنگ و مرکب باید از نوع ضد آلرژی و حساسیت باشد.

8 . اشکال و طرح روی فلش کارتها باید کاملا کودکانه و بروز باشد.

9 . کلمات نوشته شده باید با خط کودکانه نوشته شود تا کودک حتی با دیدن نوشته ها تشویق گردد .

10 . در طراحی و شکل بسته و کارتها قوانین حقوق کودک از جمله نمودهای صلح و دوستی ، عدم استفاده از تصاویر خشن و جنگی ، تصاویر طبیعی و در راستای حفظ محیط زیست کاملا بکار رفته باشد.

 

با بررسی قوانین و مضخصات فوق ما سعی نموده ایم کارتهای بکار رفته در بسته های خود را مطابق با اصول فوق در نظر بگیریم و در طراحی هر یک تمامی مشخصات را رعایت نماییم.

برای استفاده از فلش کارت راه های زیادی داریم نخست به قواعد کلی می پردازیم :

کودک باید همواره بعنوان عضو اصلی و شما همراه او باشید.

ترجیحا روی زمین با او بازی و کار کنید .

از عناوینی شروع کنید که مورد علاقه اوست. این تمایل و علاقه را هر والدی به نسبت رشد شخصیتی و هوشی و صرفا علاقه وی بخوبی می داند .

از زمانی مناسب که کودک آرام و راحت است استفاده کنید.

سعی کنید پس از انجام بازی و تمرین از این کلمات در نقاشی ، کاردستی ، بازی و مکالمه روزمره خود استفاده کنید .

هر روز از سه کارت شروع کنید و اگر کودک تمایل داشت کارتهای بیشتری را آموزش دهید و روز بعد دوباره کارتهای روز قبل را نیزمرور نمایید .

 

بازیها :

فلش کارت بواسطه طیف وسیع بازی و فعالیت نمونه بهترین روش آموزش زبان دوم شمرده می شود. انتخاب بازیها بسیار سلیقه ای است و شاید هر یک از شما بهتر بدانید چه بازی هایی را می توان به این لیست اضافه کرد. سعی کرده ام نمونه یا از مهمترین آن را با توجه به روحیه کودک و روانشناسی خاص بازی با کودک برایتان فراهم کنم :

روانشاسی بازی : لازم است قبل از بازی با کودک در هر زمینه ای متوجه اثرات بسیار زیاد و موثر بازی باشید. رد این زمینه به دلیل کم کردن حجم مقاله از شما دعوت میکنم مقاله بعدی را که در این زمینه و در راستای استفاده صحیح از قوانین و روشهای بازی و روانشسنای رشد می باشد مطالعه نمایید .

بازی بگرد و پیدا کن : چند کارت را در جاهای مختلف پنهان می کنید و از کودک میخواهید به دنیال آنها بگردد . زمانی که به کارتها نزدیک شد با دست ضربه محکمی به میز می زنید تا او متوجه شود.

بازی سبد : چند فلش کارت را در جاهای مختلف منزل پنهان کنید ، دو سبد یکی برای شما یکی برای کودک فراهم کنید و بگویید دنبال کارتها بگردد. هر کسی کارتی پیدا کرد بلند نام او را می گوید و رد سبد می گذارد. برنده بازی مسی است که کارتهای بیشتری پیدا کند.

بازی نمایشی : از کارتهای لوازم آشپزخانه ، منزل ، خوراکیها و میوه ها و سبزیجات می توانید یک بازی نمایشی شیرین ایجاد کنید. کارتها را پیش روی خود بچینید و یکی فروشنده و دیگری خریدار شود. کارتها را با نام بخرید یا بفروشید . در این میان از مکالمه های زیبایی نیزمی توانید استفاده کنید. میتوانید اعداد و شمارش را نیز به کارتها اضافه کنید مثلا :

ONE CARROT PLEASE

TWO FISH PLEASE

I NEED SOME RICE

MORE APPLES PLEASE

نمونه ای از این مکلمه ها در هفته آتی ارائه خواهد شد .

بازی حرکتی : از وسایل نقلیه برای این بازی استفاده کنید. به نسبت هر وسیله مانند هواپیما ، دور اتاق به پرواز در اید یا قطار یا بقیه وسایل .

بازی جایگزاری : هر روز تعداد سه کارت یا بیشتر را روی مکانهای مهم خانه مانند ، درب یخچال ، درب کمد ، درب اتاق بچسبانید. این امر باعث درگیری چشم کودک با نام ها و اشکال می شود.

 

در تمامی بازی های فوق این موارد را رعایت نمایید :

برنده بازی همواره کودک باشد.

او را خسته نکنید.

از کلمات در طول روز استفاده کنید .

شکل طبیعی میوه ها سبزیها لوازم آشپزخانه و دیگر موارد را هنگام کارهای روزمره روبروی او قرار دهید و کلمات را تکرار کنید.

هرگز از او نام فارسی کلمات را سوال نکنید.

پایان هر بازی همراه با تشویق ، نوازش ، بوسه ، آغوش و هدیه کوچک باشد. همواره به او یگویید چقدر عالی بوده و به وجودش افتخار میکنید.

 

در طول عید از این بازیها در مهمانی و سفر استفاده کنید. از او بخواهید کارتهای مورد علاقه را با چند کتاب در کیف شخصی خود قرار دهد و در مهمانی در صورت تمایل با دیگر همسالان مشغول بازی شود. استفاده از کیف دستی و انتخاب خود وی در جمع آوری کارت و کتاب باعث رشد اعتماد به نفس و عزت نفس و استقلال فردی او بعنوان یک انسان مجزا و بزرگ می گردد .

 اگر شروع به نام بردن انگلیسی اشیا کرد هرگز او را نکوهش نکنید.مهم نیست دیگران درباره شما چه فکر میکنند مهم این است که کودک شما وارد دنیای تازه ای شده و به وجود خود افتخار میکند و اعتناد به نفس لازم را برای ارائه دانسته های زبان دوم خود داراست.

امیدوارم در کنار این ابزار سالم کودکان دوزبانه شادی داشته باشیم.

پسندها (1)

نظرات (0)