هیواهیوا، تا این لحظه: 16 سال و 3 ماه و 15 روز سن داره

هیوای آسمانی من

شناخت حواس پنج گانه .

1392/1/19 18:40
نویسنده : ساحل
13,069 بازدید
اشتراک گذاری

سلام. بعد از پستهای عیدانه زمان گذاشتن یک پست آموزشی است :)

 

ما در طی چندیدن روز چند کار انجام اددیم. که به مرور برایتان میگذارم. 

" ازمایش و مرور حواس پنج گانه و طعم ها و مکانهای آن بر روی زبان "

 

پیش از این از روی این کتاب زیاد درباره حواس خوانده بودیم. حتما بایست مطالب را برای کودک به صورت غیر مستقیم توضیح دهید . بصورت بازی. و هفته ها بر روی شناخت آن کار کنید . بدین صورت که هر چیزی را لمس میکند برایش توضیح دهید که مرتبط با حس لامسه است. یا حس بویایی که قبلا درباره آن نوشته بودم. یا حس بینایی که در این آزمایشات همه را مورد بررسی قرار دادیم.

این کتابی هست که بسیار عالی هست و هیوا چون علاقه زیادی به زیست شناسی و بدن داره براش خریدم.

حواس چشایی

این صفحه رو زیاد خوندیم. من مطالب کتاب رو کم کم و با تکرار و تمرینهای بازی مدار میخونم برای هیوا .

بعد از شناخت حسها به طعم های اصلی رسیدیم. من متعجبم هنوز قاطی میکنم قسمتهای زبان رو اما بچه ها خیلی زود یاد میگیرن. :) ما وقتی در ماشین هستیم حسهارو کار میکنیم. مثلا 

" هیوا الان داریم چکار میکنیم "

" آهنگ کوش میکنیم "

: با چی "

" با گوشهامون "

" میشه چه حسی مامان ؟ "

" اول میگفت حس گوشی :))) "

و بهمین ترتیب

 

خب چهار فنجان رو انتخاب میکنیم با یک قطره چکان یا چیزی شبیه به آن. در یکی قهوه ، یکی نمک ، یکی ، شکر و یکی لیمو یا سرکه را با آب مخلوط میکنیم. 

روی یک کاغذ از هیوا خواستم یک شکل زبان بکشد در همین حین کلماتی را که میدانست هم خواندیم :) و هر قسمت را که مربوط به یک طعم است با یک رنگ خاص مشخص کند .

اول فنجان مزه شوری . با این قطره چکان .

خواستم زبانش را بیرون بیاورد :))))

 با قطره چکان از هر فنجان یک قطره میذاشتم روی زبانش و میگفت که چه طعمی دارد .

 

و با رنگ مخصوص قسمتهای مربوط به همان طعم را با رنگ مشخص میکرد . خیلی خوب تمرین کردیم این طعم هارو .

و برای حس لامسه. روی کاغذ چهار شکل میکشیم که کودک قادر به تشخیص ان باشد و دور تا دور ان را با سوزن سوراخ میکنیم بطوری که از پشت قابل تشخیص باشد با لمس.

چشمهای دخترم را بستم :)

و از او خواستم با لمس دستش بر روی هر کاغذ حدس بزند چه شکلی است و بعد برایش توضیح دادم اگر بتوانیم خوب لمس کنیم حس لامسه مانند چشم میتواند ببیند :) البته در مونتسوری از این تمارین برای تقویت حس لامسه که یکی از مهترنی حسهای این نوع آموزش است زیاد داریم :)

و حس بینایی . یک ضربدر وسط کاغذ کشیدیم.

از هیوا خواستم با یک دست یک چشمش را بگیرد و با دست دیگر سعی کند نوک مداد را روی وسط ضربدر متمرکز کند که بسیار سخت است. و توضیح دادم دو چشم برای همین است که تمرکز ما روی چیزهایی که میبینیم بهتر شود.

 

برای حس شنوایی دوباره چشمها و یکی از گوشهایش را بستم و با یک خودکار روی اشیا مختلف ضربه میزدم از او میخواستم حدس بزند کدام طرف است. طبیعی است گوشی که بسته است قادر به تشخیص درست مکان صدا نیست. و نتیجه گرفتیم دو گوش توانایی تشخیص بهترین ها را در صدا دارد.و برای بویایی هم قبلا کار کردیم. میتوانیم در اتاق عطر بزنیم 10 دقیقه بیرون برویم و بعد از ورود به اتاق میبینیم چقدر بوی عطر برایمان قویتر شده است.

اینهم از کارگاه بدن شناسی ما. 

موفق و شاد باشید.

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (10)

مصی
19 فروردین 92 19:13
تمرینهای خوب و جذابی بود،خوشم اومد،ممنون عزیزم


قابلی نداشت
حسنا
20 فروردین 92 0:11
ساحل جون عزیزم چه مطالب خوب ومفیدی یاد هیوا گلی میدهی افرین به این همتت عزیزم واقعا ادم انگیزه میگیره وقتی میاد مطالب خوبت را می خونه من مطمئن هستم هیوا گلی با داشتن مامان به این استادی در اینده مثل الانش موفق میشه انشالله اول سالم وشاد بعدش تو زندگی موفق باشید


ممنون عزیزم. شمرنده میکنی ما رو
نسیبه
20 فروردین 92 8:37
سلام سحر جان. سال نو مبارک کارگاهتون عالییییییییییییییییی بود لذت بردم.ببخشید این کتاب دایره المعارف رو از شیراز خریدید؟؟ لطف می کنید آدرس رو به من بدید؟؟مرسی دوست خوبم


ممنونم. این کتاب رو از نمایشگاه گرفتم اما کتابفروشی خوارزمی در ملاصدرا فکر میکنم داره و شهر کتاب هم همینطور
آریانا
20 فروردین 92 10:18
سال نو مبارک عزیزم

وبلاگتون یکی از وبلاگهایی که خیلی دوست دارم دنبال کنم مطالبش رو
امروز میرم با دخملی حواس پنجگانه رو کار می کنم



سال نو بر شما هم مبارک. موفق باشی دوست من.
مامان عبدالرحمن
20 فروردین 92 11:49
سلام عزیزم مطلب خیلی زیبا واموزندست
مرسی ازراهنمایی خوبت
میبوسم شما وهیوای عزیز رو


ممنون عزیزم. منم از دیدنت خیلی خوشحالم.
مامان عبدالرحمن
20 فروردین 92 15:42
سلام سحرجان من خیلی ناراحتم
وخیلی هم عذاب وجدان دارم ازاینکه عبدالرحمن واسه زبان بیشتراز هرچیزی علاقه نشون میده فلش کارت میخونه سی دی هارونگاه میکنه ازروی سایت starfallهم میخونه توی هرقسمت از حروف کلمات رو بطورباورنکردنی یادمیگیره این باعث خوشحالی منه
اما................
دریغ ازاینکه نه خودم چیزی از زبان یاددارم بهش بگم ونه توشهرمون امکاناتی هست که ببرمش کلاس زبان چندبارم رفتم اموزشگاه واسه ثبت نامش ولی بخاطرسنش قبولش نمیکنن حتما بایدبالای پنج سال باشه
همیشه به شما وهیوا جون حسادت میکنم واینجا دلم واسه بچهام میسوزه که باداشتن توانایی هیچ کاری ازدستمون برنمیاد


سلام دوست خوبم. اول این زلزله ای که دیروز اومد طرف شما نبود که!!! نگران شدم.
دوم اصلا لازم نیست زیر 5 سال پسرت رو ببری کلاس برای چی اینقدر نگرانی؟؟؟مگه من هیوارو میبرم کلاس؟ یا از 3 سالگی بردم کلاس؟ من خودم باهاش کار کردم الان تازه 3 ماهه داره میره کلاس خصوصی اونهم فقط بخاطر اینکه معلمش نیتیو هست و میخوام یاد بگیهر حرف بزنه. مدرسش هم دوزبانه خواهد بود و خوندن و نوشتن رو یاد میگیره. اگر مدرسه عادی میرفت میذاشتم از سال آینده که 6 سالش هست بره زبانکده یا موسسه سفیر. هنوز خیلی مونده عبدالرحمن 5 6 ساله بشه. تازه فکر کردی توی کلاس چی بهوشن یاد میدن هرچیزی هم بلده یادش میره بخدا. هیوا وقتی 4 ساله بود بردم کلاس فونیکس اینقدر لهجه بد بود و کتاب قدیمی و خشن که زود اوردمش بیرون. کمی صبر کن مجموعه من داره کامل میهش. همه چیز داره ویدیو سی دی متن کتاب هیچچچچچچچچ نیازی به هیچ معلمی نداری مطمئن باش. تمام خردیهارو هم میتونی اینترنتی بکنی. خوب باش و اصلا نگران نباش عزیزم.
مامان عبدالرحمن
21 فروردین 92 11:00
ممنونم سحرعزیزازاینکه توجیحم کردی
امیدوارم همینطورباشه


حتما همینطوره عزیزم.
مامان عبدالرحمن
21 فروردین 92 16:29
سحرعزیز خوشحال میشم به وب پسرمنم سربزنی شمااولین کسی بودین که لینکتون کردم چون میخوام ازاین به بعدطبق برنامه پیش برم وشماهم نظرتون رو بهمون بگید
موفق باشی عزیزممممممممم
منتظرتونم


چشم عزیزم حتما
سمیه
22 فروردین 92 15:50
سلام عزیزم خیلی ماهی وقتی کامنتتو خوندم خیاالم راحت شد
احساس کردم یه خواهر بزرگتر و البته داناتر از خودم دارم که تو همین شهره و می تونم رو راهنماییهاش حساب کنم
ممنونم بانو
وبلاگت محشره
اگه ممکنه چند تا کتاب به من معرفی کن من الان 8 ماهه هستم و زیاد وقتی ندارم در هر موردی که می دونی برام بهتره .


خوشحالم از آشناییت باز هم و ممنون ازمحبتت. کتاب " دنیای شیرین بچه داری " نوشته لورنس پرنو رو بگیر . کتاب " چگونه با کودکم رفتار کنم " نوشته دکتر گاربر رو بخر و کتاب " مادر کافی " نوشته جو فراست معروف که واقعا بهترنی کتاب دنیاست. و از انتشارات صابرین میتونی کتابهای خیلی خبوی گیر بیاری. در اینترنت سرچ کن و انتخاب کن شهر کتاب همه عنواوین رو داهر. از ابتدا " کلیدهای رفتاری برخورد با کودک 1 ساله " تا 6 ساله رو داره برای هر سن هلیای عزیزت اناشلله. و کلی کتابها و عنواوین مخصوص به نوزادی. و کتاب " نوزاد من " خیلییییییییییی به دردت میخوره نوشته دکتر احمد مدنی هست و توی مطب خودش میفروشه. بهت توصیه میکنم هلیای عزیز رو تحت نظر این پزشک که فوق تخصص اطفال هستن بذار که بهترینه در شیراز. تلفن مطبش 2333636 هست و ادرسش خیابان باغشاه تقاطع معدل. همسرت میتونهه سر بزنه و کتاب رو برات بخره این رو خیلی خیلی لازم داری و تلفن همراه من 09173169411 . میدونم زمان زایمان و بعدش مشکلات زاید داری و سوالات البته . خاله من پرستار بود و همراهم و خیلی خیلی خوب بود. بچه ممکنه نخوابه گریه کنه نفخ کنه من هر زمانی دیدی کسی نمیتونه کمکت کنه در خدمتت هستم. بهم اس ام اس هم بدی شمارت رو سیو میکنم. موفق باشی مامان خوب و آگاه آینده.
امیدقوچانی
16 اسفند 94 3:13
خیییییییلی عالی بود سپاس برای همچنین آگاهیه مادرانه ای دست خوش
ساحل
پاسخ
تشکر از حس خوب شما دوست عزیز